Utslipp av klimagasser gikk ned fra 8 millioner tonn CO2 i 2023 til 7,5 millioner tonn i 2024.
Totalt for alle sektorer i Norge er utslippene redusert med rundt 3,5 prosent til 45 millioner tonn CO2 i 2024. Veitrafikken bidro sterkt til at klimagassutslippene sank.
Politikken fungerer
– Det er gledelig at vi etter flere år med god klimapolitikk, bred elbilsatsing og solid arbeid fra transportsektoren, fortsetter å se en jevn nedgang i klimagassutslippene fra veitransporten, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Det viser at regjeringens tiltak fungerer, og at vi er på riktig vei, sier han.
Tungbiler må bli nullutslipp
Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland legger til:
– Vi skal ta kraftige kutt framover. Salgsmålet for personbiler er praktisk talt nådd. Nå gjelder det å få varebiler og lastebiler over på nullutslipp. Nasjonal transportplan legger opp til stor utbygging av ladestasjoner i kombinasjon med døgnhvileplasser for tunge kjøretøy vil stadig mer av transporten være nullutslipp, sier vegdirektøren.
Ligger godt an til å nå salgsmålet
Norge ligger godt an til å nå salgsmålet for personbiler innen utgangen av 2025. Hittil i år er 92 prosent av alle nye personbiler nullutslippskjøretøy.
I dag kjører 890 000 elbiler på norske veier. Av disse er 846 000 personbiler, 16 746 lette varebiler, 26 173 tunge varebiler og 2 100 lastebiler.
Oppdatert status på nullutslippskjøretøy | Statens vegvesen
Kjørte 1 million kilometer lengre på el
Samlet kjørelengde personbiler sank med 0,7 prosent.
Det var i fjor nedgang i kjørte kilometer for bensin og dieselbiler, mens kjørelengden for elektriske personbiler økte fra nesten 10 000 millioner km i 2023 til 11 000 millioner km i 2024.