God stemning under den digitale markeringen av kontraktsinngåelsen. Tommel opp fra ABB-representantene Odd Lekva, leder for forretningsområde Grid Integration, Håkon Opsund, Sales Manager Grid Integration og Stine Ilebrekke Undrum, konserndirektør Utbygging i Bane NOR. Foto: Bane NOR
Emner
Publisert
12.03.2021

Grønnere jernbane i Trøndelag

ABB Power Grids Norway AS har sikret seg kontrakten med Bane NOR om å bygge Hell omformerstasjon, som skal forsyne jernbanenettet i Trøndelag med strøm. Dette er et viktig bidrag til overgangen fra dieseldrevne tog til elektrisk jernbane i landsdelen.

Hell omformerstasjon på Eidum i Stjørdal kommune skal levere strøm både til togene og andre jernbaneanlegg på Trønder- og Meråkerbanen. Arbeidet med å elektrifisere disse strekningene skal etter planen være ferdig i 2024. Omformerstasjonen vil også kunne bidra med strøm til andre deler av jernbanen i Trøndelag.

Kontrakten, som omfatter oppføring av bygg og installasjoner som omformertransformatorer, statiske omformere, kontrollanlegg og annet nødvendig utstyr, har en verdi på 240 MNOK.

–  Vi er godt fornøyde med at ABB skal bygge Hell omformerstasjon. Anlegget er helt avgjørende for å klare overgangen fra dieseldrevet togmateriell til mer miljøvennlige og stillegående tog. Dette er viktig både for person- og godstrafikken, sier Stine Ilebrekke Undrum, konserndirektør Utbygging i Bane NOR.

ABB, ved ABB Power Grids Norway, starter prosjekteringsarbeidet i løpet av kort tid, og planen er at arbeidene med bygg og installasjoner starter ved årsskifte 2021/22

–  I ABB Power Grids Norway er vi glade for å få spille en viktig rolle når Bane NOR fortsetter elektrifiseringen av jernbanen i Norge, sier administrerende direktør Steffen Waal. Han forteller at de leverte transformatorer allerede da den første statlige jernbanestrekningen, Drammensbanen, ble elektrifisert i 1922.

– Vår omformerteknologi gjør det mulig å kople jernbanen effektivt og pålitelig til kraftnettet. Vi setter pris på at Bane NOR viser oss tillit gjennom tildelingen av denne kontrakten og ser fram til å komme i gang med prosjektet som vil gjøre transportsektoren i Norge litt grønnere, sier Waal.

Legger til rette for mer klimavennlige person- og godstog

På sikt vil omformerstasjonen, som bygges rundt fire kilometer øst for Hell, kunne forsyne jernbanen i store deler av Trøndelag med strøm.

–  Elektrifiseringen av Trønder- og Meråkerbanen er viktig for å legge til rette for mer moderne tog, bedre komfort og større kapasitet, sier Undrum.

Hun mener de mange ulike oppgraderings- og moderniseringsprosjektene på jernbanen i Trøndelag vil gi et kraftfullt løft for samferdsel i hele regionen.

Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur