Select Language
  • Afrikaans
  • Albanian
  • Arabic
  • Armenian
  • Azerbaijani
  • Basque
  • Belarusian
  • Bengali
  • Bulgarian
  • Catalan
  • Cebuano
  • Chichewa
  • Chinese (Simplified)
  • Chinese (Traditional)
  • Corsican
  • Croatian
  • Czech
  • Danish
  • Dutch
  • English
  • Esperanto
  • Estonian
  • Tamil
  • Finnish
  • French
  • Galician
  • Georgian
  • German
  • Greek
  • Gujarati
  • Haitian Creole
  • Hausa
  • Hawaii
  • Hebrew
  • Hindi
  • Hmong
  • Hungarian
  • Icelandic
  • Indonesian
  • Irish
  • Italian
  • Japanese
  • Javanese
  • Kannada
  • Kazakh
  • Khmer
  • Korean
  • Kurdish (Kurmanji)
  • Kyrgyz
  • Lao
  • Latin
  • Latvian
  • Lithuanian
  • Luxembourgish
  • Macedonian
  • Malagasy
  • Malay
  • Malayalam
  • Maltese
  • Maori
  • Marathi
  • Mongolian
  • Myanmar (Burmese)
  • Nepali
  • Norwegian
  • Pashto
  • Persian
  • Polish
  • Portuguese
  • Romanian
  • Russian
  • Samoan
  • Scots Gaelic
  • Serbian
  • Sesotho
  • Shona
  • Sindhi
  • Sinhala
  • Slovak
  • Slovenian
  • Somali
  • Spanish
  • Sudanese
  • Swahili
  • Swedish
  • Tajik
  • Telugu
  • Thai
  • Turkish
  • Ukrainian
  • Urdu
  • Uzbek
  • Vietnamese
  • Welsh
  • Xhosa
  • Yiddish
  • Yoruba
  • Zulu
Meny
Hackathon for heldigitalt bruprosjekt

Emner
Bru

Publisert
09.May.2019

Hackathon for heldigitalt bruprosjekt

Hva gjør du når de digitale løsningene ikke er perfekte for akkurat det prosjektet du jobber med? Jo, du arrangerer hackathon og inviterer de klokeste hodene du kjenner.

I april var det duket for et tre dager langt hackathon på Swecos hovedkontor på Vækerø. Her var seks av Swecos fremste digitale hoder invitert, i tillegg til representanter fra PNC Norge og Armando Rito.

Bakgrunnen for arrangementet er den nye Randselva-brua på E16-strekingen mellom Eggemoen og Åsbygda. Prosjektet er en totalentreprise. PNC Norge er oppdragsgiver og utførende entreprenør. Sweco har prosjekteringsansvaret og det portugisiske ingeniørselskapet Armando Rito har ansvar for bruberegningene.

– Bruprosjektet er heldigitalisert, noe som betyr at entreprenøren skal bygge brua kun ved hjelp av en 3D-modell. Målet med samlingen var å effektivisere arbeidet med brua, i tillegg til å automatisere noen av arbeidsoppgavene, forteller Krzysztof Wojslaw, sivilingeniør bru i Sweco.

Laget egne komponenter

Hackathonet strakk seg over tre dager, og Krzysztof er veldig positiv til arbeidsmetoden.

– Egentlig var det som et digitalt samhandlingsmøte, såkalt ICE, bare at det også inneholdt parametrisk design. Det var en ny og intensiv måte å jobbe på, og veldig spennende.

Krzysztof understreker at det var ekstra interessant å jobbe med et reelt prosjekt.

undefined
 
Foto: Sweco

– Her jobbet vi med faktiske utfordringer i prosjektet, og fikk en unik mulighet til å løse dem. Vi hadde med en av Sweco Finlands fremste BIM-applikasjonsutviklere, og hans ekspertise gjorde at vi ikke ble stoppet av programbegrensninger, men heller kunne utvikle komponenter som er tilpasset dette prosjektet.

Det var en effektiv samling, og da de pakket sakene på lørdag ettermiddag var prosjekteringen allerede godt i gang.

– All armering av fundamentene og betongpeler ble parametrisert og ligger nå i modellen. Hvis vi nå gjør endringer vil modellen selv oppdatere seg, og dette er en av fordelene ved å digitalisere denne typen prosjekter.

Vil gjerne ha flere hackathon

Det er ingen tvil om at Krzysztof er fornøyd med arrangementet.

– Alle som driver med 3D-modellering burde prøve dette. Her kan man automatisere manuelle oppgaver, noe som igjen effektiviserer arbeidet. At prosjektet er digitalt gjør det også enklere å gjøre endringer underveis.

Swecos konsernsjef, Åsa Bergman.
Swecos konsernsjef, Åsa Bergman.
Foto: Sweco

Hackathonet fikk også storfint besøk av Swecos konsernsjef Åsa Bergman, og administrerende direktør for Sweco Norge, Grete Aspelund.

– Vi presenterte løsningene våre for både Grete og Åsa, og de fikk også se en 3D-versjon av brua med VR-briller. Det var stas. Nå håper jeg det ikke blir lenge til neste gang, avslutter han.

Les Også

Sikring mot massive isflak gav innovativ brufundamentering – nå tar Beitstadsundbrua form

Store drivende isflak på opptil 10.000m2 gjorde at bruingeniørene måtte tenke nytt om brufundamenteringen. Løsningen ligger nå skjult under havoverflaten.

Les Også

Stor interesse for Moelv-krysset

Utbyggingen av nytt E6-kryss i Moelv går etter planen, rapporterer Nye Veier. Flere anbud er kommet inn, og krysset står klart før jul neste år.

På Forsiden Nå

Vil halvere byggetiden

Få ting flyr så fritt som timene i norske byggeprosjekter, ifølge Agnar Johansen hos Sintef. Seniorforskeren mener byggetiden jevnt over kan halveres.

På Forsiden Nå

Nytt konsept for utbedring av vei

– Dette er et helt nytt konsept for å utbedre veier. For det første tar vi for oss en lengre distanse enn vanlig, og for det andre involverer vi entreprenøren på et tidligere tidspunkt enn før. Begge deler mener vi vil slå positivt ut for prosjektet.

På Forsiden Nå

Anleggs-IT bør være langsiktig planlegging

– Det er nok mange kolleger som opplever det samme som oss: IT-anleggene er noe som bare skal fungere, og det legges ofte for lite planer i prosjektene før de legges ut på anbud. Om man da for eksempel trenger helikopter for å frakte ut anleggsutstyret, sier det seg selv at IT-kabler vil være en utfordring.

På Forsiden Nå

Blir verdens største fjernstyrte tårnsenter: Vil fjernstyre 15 kontrolltårn i Norge fra Bodø

Når Avinors nye fjernstyrte tårnsenter til 110 millioner kroner står klart i 2020, får det status som verdens største. Tårnsenteret vil kunne gi mulighet for utvidede åpningstider ved små lufthavner, og bedre tilgjengelighet til mindre samfunn.

På Forsiden Nå

El-ferger bedre enn bro og tunnel?

– Det er grunn til å reise spørsmålet om hvorvidt elferger kan være et bedre alternativ enn kostbare broer og tunneler i tiden som kommer. Se bare på den såkalte «fergefri» kystvegen fra Stavanger til Trondheim. Det kan kanskje finnes bedre alternativer.