Alle tog som er bygget om for å kunne kjøre på nytt signalsystem har merket fronten med bokstavene CBTC - Communication-Based Train Control. Foto: Sporveien AS/Gina Scholz
Publisert: 02.12.2025 

Historisk dag for Oslo – nå kjører T-banen med fremtidens signalsystem

Sporveien T-banen har i dag tatt i bruk nytt signalsystem CBTC som en av de første aktørene i Norden. Det er strekningen Brattlikollen–Bergkrystallen som nå kjører helt ordinær trafikk på nytt system. Innen 2030 skal hele Oslos T-banenett være migrert over til ny teknologi.

Seks år etter at bystyret i Oslo fattet beslutning om å anskaffe nytt signalsystem til T-banen, kan Sporveien i dag feire at idéen er blitt til virkelighet. T-banen kjører fra i dag fullt rutetilbud på Lambertseterbanen med nytt signalsystem CBTC – Communication-Based Train Control.

– Et nytt signalsystem for T-banen er avgjørende for å kunne gi de reisende et enda mer effektivt og sikkert tilbud. Med bedre styring av trafikken øker kapasiteten i hele T-banenettet. Det gjør at togene fra Fornebubanen kan kjøres gjennom sentrum når den er ferdig, og gir mulighet for flere avganger på andre strekninger, sier Marit Vea (V), byråd for miljø og samferdsel.

Signalsystemet som byttes ut ble installert da T-banen åpnet til Bergkrystallen og Grorud i 1966. Det har vært stabilt lenge, men preges av et økende antall feil og sårbarheter over tid.

– Uten et velfungerende signalsystem kan ikke T-banen kjøre i det hele tatt, så drift av nytt signalsystem er ekstremt viktig for Oslos innbyggere. Ikke bare bytter vi ut teknologi som har passert sin levetid, vi skal også hente ut ekstra gevinster i form av hyppigere avganger og økt kapasitet i årene som kommer, sier konsernsjef Birte Sjule i Sporveien.

Altomfattende prosjekt

Prosjektdirektør Jon Are Pettersen sier innføring av nytt signalsystem er komplekst, selv om Sporveien har kjøpt det nærmeste man kommer et ferdig utviklet produkt.

Prosjektdirektør for nytt signalsystem CBTC, Jon Are Pettersen. Her i et signalrom av gammel type. Foto: Sporveien AS/Christian Loennechen

– Oslos T-banesystem er unikt, med grenbaner, store høydeforskjeller og én sentrumstunnel som alle tog kjører gjennom. Det gir komplekse utfordringer når ny teknologi skal innføres. Vi bygger også om hele togflåten og installerer nytt og moderne utstyr i og ved spor i hele T-banenettet, forteller Pettersen.

– Vi har lenge sagt at vi skulle starte opp i fjerde kvartal 2025, og nå er vi i gang. Blir det feilfritt og sømløst de første månedene? Garantert ikke, men sikkerheten er ivaretatt og testingen har vært omfattende. Nå skal vi lære mest mulig ved å ta systemet i bruk, sier han.

130 års samarbeid

Siemens Mobility er Sporveiens teknologileverandør, og samarbeidet har vært godt.

– Vårt samarbeid med Sporveien her i Norge har røtter tilbake til etableringen av Holmenkollbanen for snart 130 år siden. Når vi nå setter et helt nytt signalsystem i drift, er det med på å bringe T-banen i Oslo inn i en ny digital tidsalder, sier Birger Steffensen, leder for Siemens Mobility i Norge.

Konsernsjef Michael Peter i Siemens Mobility er i dag i Oslo for å markere den historiske begivenheten.

– Nytt signalsystem for Oslo og Bærums T-bane er et prestisjeprosjekt for både Sporveien og Siemens Mobility. Det er en glede for meg å kunne være i Oslo i dag for å markere åpningen av første delstrekning med Sporveien. Nå er vi med på å gi Oslos T-bane en fremtidsrettet teknologi som gjør den til en av de mest moderne i Europa, sier CEO Michael Peter i Siemens Mobility.

Nr. 2 i verden som styrer T-banen over mobilnettet

En viktig del av det nye signalsystemet er kommunikasjonen mellom styringssystemet og togene. Denne kommunikasjonen skal gå gjennom Telias mobilnett.

Konsernsjef Michael Peter i Siemens Mobility. Foto: Siemens Mobility

– Så vidt vi vet er det bare én annen metrolinje i verden, nemlig i New York, der mobilnettet brukes som en del av signalsystemet. Det setter store krav til tilgjengelighet og tjenestekvalitet, og det er vi klare til å levere, sier fungerende adm. direktør i Telia Norge, Morten Karlsen Sørby.

– Vi er veldig stolte av det innovative samarbeidet med Sporveien og Siemens Mobility.

Det er det samme mobilnettet som passasjerene bruker ombord som også styrer togene. Tjenesten er imidlertid spesialtilpasset Sporveiens behov for sikkerhet, pålitelighet og ytelse, og overvåkes døgnkontinuerlig.

Hele nettet innen 2030

Sporveien har i forkant av dagens åpning gjennomført en ukes prøvedrift med redusert kapasitet på Lambertseterbanen før man i dag er i full drift etter vanlig rutetabell.

– Dette er dagen T-banens helt vanlige operasjon drives utelukkende med nytt signalsystem, fra Brattlikollen og til endestasjonen Bergkrystallen. På Brattlikollen vrir førerne på en bryter for å skifte mellom gammelt og nytt signalsystem. Om fem år er den bryteren overflødig, for da skal hele T-banen kjøre på nytt signalsystem, forteller Jon Are Pettersen i Sporveien.

Det nye signalsystemet for T-banen i Oslo:

Sporveien erstatter de neste årene det eksisterende signalsystemet med et helt nytt signalsystem, basert på CBTC-teknologi. CBTC står for Communication Based Train Control, eller kommunikasjonsbasert togstyring. Dette er et moderne heldigitalt system som styrer og sikrer T-banetrafikken. Systemet er basert på trådløs kommunikasjon mellom tog, infrastruktur og sentralt styringssystem.

Teknologien gjør det blant annet mulig å kjøre med kortere avstand mellom T-banetogene. Det gjør at trafikken flyter jevnere og raskere. Teknologien legger til rette for flere og mer presise avganger enn det som er mulig med dagens signalsystem, og er en forutsetning for Fornebubanen når den står klar i 2029/2030.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur