Publisert: 22.04.2018 

Høytflyvende rørfornying på Akershus festning

NCC utfører gravefri ledningsrenovering på Akershus festning og slott. For å få tilgang til ledningen måtte 21,5 tonn biler og...

NCC utfører gravefri ledningsrenovering på Akershus festning og slott. For å få tilgang til ledningen måtte 21,5 tonn biler og utstyr denne uken løftes med en 160 tonns mobilkran over festningsmuren og inn på området.

For å få bukt med rusten og dårlig vannledning til Akershus slott, startet NCC tirsdag arbeidet med renovering av den 150 millimeter vannledningen inne på festningområdet, et oppdrag som utføres for Forsvarsbygg.

Med NCCs gravefrie metode PU-Liner, som er en ett hundre prosent No Dig-metode, blir 65 meter vannledninger renovert fra kum til kum.

Vi er svært glade for å kunne utføre denne jobben. Våre gravefrie metoder for rehabilitering og vedlikehold av ledninger No Dig, kommer virkelig til sin rett på et historisk og vernet område, sier prosjektleder Øyvind Enger i NCC Infrastructure Norge.

NCCs No Dig-avdeling er et av landets foregangsfirma innen moderne renoveringsmetoder der fornye vann- og avløpsnett uten graving.

Over festningmuren

For å få det nødvendige utstyret på plass for selve renoveringsjobben inn på festningsområdet, måtte to anleggsbiler på henholdsvis 6,5 og 15 tonn tirsdag kranheises over den 16 meter høye festningsmuren, en operasjon av noe spesiell karakter.

Dette var den eneste muligheten for å få tilgang til vannledningen. Borgmuren er ikke akkurat bygget for moderne lastebiler, sier Enger.

Byantikvaren tillater ikke graving på festningsområdet, så denne gravefrie renoveringsmetoden var avgjørende for Forsvarsbygg. Selve rehabilitereingsarbeidet ble utført på under ett døgn. Da var ledningen renset og belagt med 6 mm PU-Liner innvendig. Vannledningen hadde hull som ble tettet, og er nå klar for å forsyne friskt vann til celebriteter og andre som måtte besøke Akershus slott og festnin

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur