Ordfører i Harstad, Else Marie Stenhaug fikk oppleve trykkbølgen som skapes av å fyre av 500 kilo sprengstoff. Til venstre, veileder og ansvarlig sprengningsbas, Jan Erik Nergaard i Skanska Norge AS. Foto: Anita Arntzen/Skanska Norge AS/Hålogalandsvegen AS
Publisert: 18.12.2025 

Hull i fem av sju tunneler

Tidlig i går fikk ordfører i Harstad, Else Marie Stenhaug, æren av å fyre av den siste salven på Hårbergtunnelen. Nå er fem av sju tunneler på ny E10 er ferdig drevet.

– Åh fy, den kjente jeg godt i kroppen. Det var skikkelig basstrykk!

Den spontane reaksjonen til ordfører i Harstad, Else Marie Stenhaug, kom like etter klokken åtte i dag tidlig. Da hun fyrte av den aller siste salven i Hårbergtunnelen på ny E10 ved Sandtorg i Harstad kommune. Det hele under kyndig veiledning av Skanskas ansvarlig sprengningsbas, Jan Erik Nergaard.

Ett produktivt år

Gjennom et travelt år for prosjektet har fremdriften i det offentlig private samarbeidet, OPS Hålogalandsvegen, vært svært god. Ved nyttår er 60 prosent av prosjektet ferdigstilt.

– Vi legger bak oss et år med mange milepæler. Blant dem åpning av to små men like fullt viktige delstrekninger ved Tjeldsund bru og Kåringskrysset. I første halvdel av 2026 planlegges gjennomslag i de to siste tunnelene, og i løpet av sommeren åpner vi også en lengre del av ny E10 fra Sigerfjordtunnelen til Kanstadbotn, forteller prosjektsjef, Reidar Johansen, i Statens vegvesen.

Godt fjell

Hårbergtunnelen med sine 1790 meter har vært drevet i godt fjell og 37 uker etter oppstart endte det i dag tidlig med hull i den østlige delen som kommer ut i Årbogen og fortsetter videre mot Harstad.

– Det er veldig gledelig at vi den siste uken før juleferien får gjennomslag på enda en tunnel. Våre dyktige fagarbeidere har holdt et godt tempo, og det har gått unna med et snitt på 48 meter i uken, forteller prosjektdirektør Are Eliassen i Skanska Norge AS, som støttes av daglig leder i Hålogalandsvegen AS, Fridhild Hjortdahl.

– God progresjon i prosjektet gleder både oss og våre långivere. Nå er det bare å klare å holde tempo oppe i fortsettelsen, sier hun.

Fakta om OPS Hålogalandsvegen:

  • Offentlig-privat samarbeid (OPS) mellom Statens vegvesen, Hålogalandsvegen AS og Skanska Norge AS.
  • Ferdigstilles i 2028.
  • Totalt bygges 82 kilometer ny vei, inkludert 27 km fordelt på sju tunneler. 35 kilometer bygges i dagens veilinje, 20 km i ny trasé.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur