Til vårt verksted på Holtet har vi nå ledig stilling som Avdelingsleder automasjon
Vedlikehold og forvaltning hos Infrastruktur Trikk, Sporveien, søker nå en dyktig avdelingsleder tele- og automasjon. I denne rollen blir du være en nøkkelressurs i arbeidet med å bidra til en mer smart, effektiv og sikker trikkeinfrastruktur. Trikken gjennomgår en omfattende oppgradering og digital transformasjon, som gjør infrastrukturen stadig mer kompleks og avansert. Behovet for dedikert ekspertise innen tele- og automasjon har aldri vært større.
Sporveien har allerede en rekke systemer og prosesser som inngår i automasjonsfeltet – fra styring av strømforsyning, sporvekselvarme, brannvarslingssystemer, SCADA-toppsystem, alarmstrategier og OT-nettverk. I Sporveien er det en tid med store endringer og spennende utviklingsmuligheter – vil du være med på reisen?
Ansvar og hovedoppgaver
Som avdelingsleder tele- automasjon vil du:
- Være ansvarlig for tele- og automasjonsfaget, herunder de systemer og bestanddeler som tilhører faget, inkludert utvikling og oppdatering av vedlikeholdsprogram.
- Delta i ledergruppa for Vedlikehold og forvaltning.
- Ansvarlig for virksomhetsplaner, rammeavtaler og kontrakter innen fagområdet.
- Behandling av fraviksøknader relatert til trikkens infrastruktur innen fagområdet.
- Utvikle og lede driftsingeniører innen tele- og automasjonsfaget, med ansvar for faglig oppfølging og personalledelse.
- Faglig samarbeid internt i Sporveien med prosjektledere, tekniske fagmiljøer, innkjøpsavdeling m.fl. mht tekniske føringer og systemvalg.
- Bistå som fagekspert i dialog mot de forskjellige tilsynene.
- Sammen med andre systemeiere for Bane, Signal, Elkraft, planlegge prosjekter for neste 4 årsperiode.
- Være prosjektleder for tiltak innenfor eget fagområde
- Være fremtidsrettet og engasjert for nye løsninger og videreutvikle eksisterende løsninger
- Sørge for at fagområdets FDV-dokumentasjon på infrastrukturen til enhver tid er oppdatert.
- Holde seg oppdatert på utviklingen innen OT og Cyber sikkerhet innen fagområdet.
Kjenner du deg igjen?
Vi ser etter en person med fagbrev innenfor svakstrøm eller sterkstrøm og teknisk fagskole. Videre utdannelse på bachelornivå innen relevant fagområde vil være en fordel.
Førerkort klasse B.
Erfaring fra forvaltning, drift og vedlikehold av jernbane, sporvei eller tunnelbane eller andre komplekse tele- og automasjonssystemer.
Vi mener også det er et stort fortrinn om søker har erfaring innen ett eller flere av følgende områder:
- Siemens PLS (Simatic / TIA Portal).
- Håndtering av IO-lister og integrasjon i automasjonssystemer.
- Kommunikasjonsprotokoller som OPC, OPC UA, Modbus TCP, BacNET.
- Forvaltning og drift av SCADA-systemer
- Kjennskap til industrielle nettverk (OT) og cybersikkerhet
- Genesis toppsystem
- Konfigurasjon, drift og vedlikehold av industrielle servere.
- Erfaring med gjennomføring av Factory Acceptance Test (FAT) og Site Acceptance Test (SAT).
- Stillingen forutsetter helsegodkjenning da den krever Sikkerhetsgodkjennelse for ferdsel i og ved spor.
- Sterkt ønske om å lære å kjenne Sporveien, tilegne seg lokalkjennskap og vilje til å sette seg inn i detaljer rundt tele- og automasjonsfaget.
- Prosjektledelse og Prince2.
- God muntlig og skriftlig fremleggingsevne på norsk.
Personlige egenskaper
Gode samarbeidsevner og vilje og evne til å motivere og utvikle seg selv og sine kollegaer
Evne til å håndtere flere oppgaver samtidig og prioritere
Evne til å se forbindelsen mellom teori og praksis.
Evne til selvstendig å se behov for forbedringer innenfor eget ansvarsområde
Høy arbeidskapasitet og fleksibilitet i forhold til arbeidstid- og sted. Nattarbeid må påregnes ved behov.
Nærmere opplysninger om stillingen som avdelingsingeniør tele- og automasjon fås ved henvendelse til forvaltning- og vedlikeholdssjef, Ole J Stavheim på 915 79 284, eller e-post [email protected]
Søknadsfrist er 7. juli, men aktuelle kandidater vil bli vurdert og håndtert fortløpende.
Hvorfor Sporveien:
I Sporveien står helse, miljø og sikkerhet alltid i fokus. Vi skal unngå skader til en hver tid og våre ansatte skal være trygge på jobben.
Du blir en viktig del av et av landets største transportør av persontrafikk som er en samfunnsviktig arbeidsgiver med stor betydning for miljøet, bylivet og kollektivtrafikken. Vi ønsker å tilrettelegge for et grønnere samfunn, og jobber for å levere mest mulig kollektivtrafikk for pengene slik at flest mulig lar bilen stå, og heller reiser kollektivt.
Uavhengig om du er leder eller medarbeider kan vi tilby varierte, spennende og utfordrende arbeidsoppgaver. I Sporveien er det kort avstand til et mangfold av fagmiljøer.
Vi holder til i moderne lokaler på Tøyen samt på flere baser/verksteder sentralt beliggende i/rundt Oslo.
Vi har et sterkt og godt arbeidsmiljø med engasjerte og dedikerte kollegaer som også er opptatt av å være sosiale gjennom ulike aktiviteter. Blant våre ansattgoder finner du et mangfold av aktiviteter og tilbud, subsidiert kantine og gode pensjons- og forsikringsordninger. Som ansatt i Sporveien vil du få personalbillett på Ruter sitt rutenett i Oslo og Akershus.
Våre verdier ligger til grunn for våre prioriteringer, strategiske valg og i det daglige arbeidet vi gjør. For at du skal trives hos oss vil du kjenne deg igjen i våre verdier - Pålitelig, Engasjert og Samhandlende.
Sporveien samarbeider med Semac om bakgrunnssjekk av aktuelle finale kandidater. Bakgrunnssjekken utføres etter samtykke fra deg som søker og innebærer at vi verifiserer CV i forbindelse med ansettelsen.
Sporveien er underlagt offentlighetsloven som betyr at offentlige søkerlister kan bli utarbeidet (§ 25).
Om arbeidsgiveren
Enheten har 427 medarbeidere fordelt på lokasjonene Tøyen, Etterstad, Holtet, Skullerud og Majorstuen i Oslo. I løpet av 2024 både ferdigstilte og bidro enheten i flere av de store prosjektene som skal utvide kapasiteten i kollektivtrafikken i Oslo og Akershus. Enheten har høy aktivitet og står overfor store og spennende oppgaver som skal gjøre kollektivtilbudet i hovedstadsområdet attraktivt for de reisende. Vedlikehold og drift av infrastrukturen skal opprettholdes samtidig som behovet for investeringer i ny og utbedret infrastruktur øker betydelig.