Kvalitet og HMS sjef

Email
Kopier link
Del med

Sporveien T-bane verksted søker etter kvalitet og HMS sjef

 

T-banen er ryggraden i et urbant og miljøvennlig transportsystem med mer enn 400 000 enkeltreiser på en hverdag og over 120 millioner reiser i løpet av et år. T-banen står foran en omfattende utviklingsreise med planlagte investeringer for mer enn 60 milliarder de neste tiårene. Vi forbereder oss på å drifte Fornebubanen, ta i bruk ny teknologi for togstyring med «intelligente» tog (CBTC) og utrede neste generasjon togmateriell. I tillegg planlegges et nytt knutepunkt på Majorstuen, en ny tunnel gjennom byen, nye verksteder og et stort antall oppgraderinger av eksisterende linjenettverk.  Les mer om våre prosjekter her: https://sporveien.com/inter/prosjekter

Vi søker nå etter kvalitet og HMS sjef for T-bane verksted Ryen og Avløs.

Verkstedet spiller en viktig rolle i utviklingen av langsiktig produkt- og produksjonsstrategi på T-banen. Som kvalitet og HMS sjef har du ansvar for å sikre at tjenester, systemer og arbeidsprosesser oppfyller fastsatte kvalitetskrav, sikkerhetsstandarder og myndighetskrav. Rollen innebærer å utvikle og vedlikeholde kvalitetsstyringssystemer, følge opp avvik og revisjoner, samt drive kontinuerlig forbedringsarbeid på tvers av organisasjonen. Kvalitet og HMS sjef vil samarbeidet tett med drift, vedlikehold og ledelse for å sikre en trygg, effektiv og pålitelig T-banedrift. Avdelingssjef rapporterer til verkstedsjef og sitter i dennes ledergruppe.

Spørsmål om stillingen kan rettes til verkstedsjef Jan Tore Iversen tlf 916 54 606

Arbeidsoppgaver vil være:

  • Systemeierskap til Verkstedet sitt styringssystem
  • Være pådriver for kontinuerlig forbedring og oppfylling av verkstedet sine målsetninger innen kvalitet, HMS og ytre miljø
  • Sørge for at innsynsbegjæringer blir behandlet og svart ut
  • Faglig ansvar for interne revisjoner og leverandørrevisjoner og koordinering av årlig program for revisjoner i verkstedet
  • Ansvarlig for helhetlig HMS rapportering
  • Bidra til å sikre at verksted jobber iht lover, interne policyer og etiske retningslinjer
  • Overordnet ansvar for det systematiske kvalitetsarbeidet i tråd med lover, forskrifter og krav
  • Ansvar for å iverksette, drive og skape engasjement for forbedringsaktiviteter
  • Ansvar for å utvikle og rapportere på KPI
  • Ansvar for å initiere/iverksette forbedringsarbeid ved å iverksette, koordinere og drifte forbedringsprosesser
  • Solid forståelse for faget helse, miljø og sikkerhet
  • Støtte alle avdelinger i verkstedet med granskninger. Ansvarlig for overordnet prosedyre for gjennomføring av granskninger
  • Sørge for at innsynsbegjæringer blir behandlet og svart ut
  • Levere fri og uavhengig rådgivende BHT- tjenester gjennom å bistå i det forebyggende arbeidsmiljøarbeidet, og bidra til virksomhetenes arbeid med å forebygge arbeidsrelaterte helseplager, sykdom og skade

Kvalifikasjoner:

  • Utdanning på høyskole eller universitetsnivå
  • Sertifisering innen kvalitetsledelse er ønskelig
  • Kunnskap og minimum 5 års erfaring fra kvalitetsarbeid og internkontroll
  • Analytiske ferdigheter og evne til å håndtere data
  • Kunnskap om kvalitetsarbeid på systemnivå er ønskelig
  • Høy digital kompetanse og erfaring med implementering og bruk av teknologi
  • Gode norskkunnskaper - både muntlig og skriftlig

Personlige egenskaper:

  • Operativ forståelse, praktisk tilnærming, forstå akademia i praksis
  • God på organisatoriske formelle og uformelle regler/normer
  • Flink til å skape relasjoner og bygge tillit - gode samarbeidsevner
  • Analytisk, strukturert og strategisk
  • Engasjert og resultatorientert
  • Selvstendig og god gjennomføringsevne
  • Systematisk og metodisk
  • Høy arbeidskapasitet, stor gjennomføringsevne og evner å prioritere de riktige tingene

Det er viktig at du kan identifisere deg med våre verdier; Pålitelig, Engasjert og Samhandlende og kan være en tydelig rollemodell og kulturbærer av dette.

En kortfattet søknad og CV registreres via vårt rekrutteringssystem innen 1. september 2025.

Hvorfor Sporveien:I Sporveien står helse, miljø og sikkerhet alltid i fokus.  Vi skal unngå skader til en hver tid og våre ansatte skal være trygge på jobben.

Du blir en viktig del av et av landets største transportør av persontrafikk som er en samfunnsviktig arbeidsgiver med stor betydning for miljøet, bylivet og kollektivtrafikken. Vi ønsker å tilrettelegge for et grønnere samfunn, og jobber for å levere mest mulig kollektivtrafikk for pengene slik at flest mulig lar bilen stå, og heller reiser kollektivt.
Uavhengig om du er leder eller medarbeider kan vi tilby varierte, spennende og utfordrende arbeidsoppgaver.  I Sporveien er det kort avstand til et mangfold av fagmiljøer.

Vi holder til i moderne lokaler på Tøyen samt på flere baser/verksteder sentralt beliggende i/rundt Oslo.
Vi har et sterkt og godt arbeidsmiljø med engasjerte og dedikerte kollegaer som også er opptatt av å være sosiale gjennom ulike aktiviteter. Blant våre ansattgoder finner du et mangfold av aktiviteter og tilbud, subsidiert kantine og gode pensjons- og forsikringsordninger. Som ansatt i Sporveien vil du få personalbillett på Ruter sitt rutenett i Oslo og Akershus.

Våre verdier ligger til grunn for våre prioriteringer, strategiske valg og i det daglige arbeidet vi gjør. For at du skal trives hos oss vil du kjenne deg igjen i våre verdier - Pålitelig, Engasjert og Samhandlende.

Sporveien samarbeider med Semac om bakgrunnssjekk av aktuelle finale kandidater. Bakgrunnssjekken utføres etter samtykke fra deg som søker og innebærer at vi verifiserer CV i forbindelse med ansettelsen.

Sporveien er underlagt offentlighetsloven som betyr at offentlige søkerlister kan bli utarbeidet (§ 25).

Arbeidssted
Søknadsfrist
01.09.2025
Bransje
Stillingstype
Arbeidsgiver
Sporveien
Kontaktperson
Jan Tore Iversen
Verkstedsjef T-banen
Telefon
91 65 46 06
Send søknad

Flere Stillinger