I utgangspunktet skal det være maksimalt 250 meter mellom hver rømningsvei i nye veitunneler i Norge. For å kunne forenkle byggingen, kutte kostnader og samtidig kunne ha bedre trafikkavvikling i byggeperioden har prosjektet nå fått innvilget fritak fra kravet i Oslofjordtunnelen og Frogntunnelen.
– Dagens tunneler har allerede rømningsrom og andre bergrom, med varierende avstand. Å kunne gjenbruke disse for å lage tverrforbindelser mellom tunnelene gjør anleggsarbeidet enklere, gir lavere kostnader og utslipp, i tillegg til mindre ulemper for trafikantene, sier prosjektleder Vibeke Malvik.
Avstanden mellom de 29 nødrommene og andre bergrom i Oslofjordtunnelen er opp til 330 meter. De fleste ligger med avstander mellom 200 og 280 meter.
Sikkerheten er ivaretatt
Det har vært avgjørende at økingen i avstand ikke går ut over sikkerheten.
– Evakueringen ved en hendelse skal kunne skje effektivt. Vi vil nå gjennomføre risikoanalyser for den nye situasjonen og vurdere eventuelle supplerende tiltak som sikrer tilstrekkelig sikkerhet, sier Malvik.
En av hensiktene med prosjektet er å oppgradere tunnelene for å innfri kravene i EUs tunnelsikkerhetsforskrift. Den stiller krav om avstand mellom nødutganger på maksimalt 500 meter. Kravet om maksimalt 250 meter, som prosjektet har søkt fravik fra, kommer fra Statens vegvesens egen håndbok.
Gir lavere kostnader
Det pågår nå forhandlinger med entreprenører om å bygge E134 Oslofjordforbindelsen. De første tilbudene har vært høyere enn kostnadsrammen tillater og det gjør at det nå vurderes mulige kostnadsreduserende tiltak i prosjektet.
– Å kunne gjenbruke eksisterende nødrom er ett av tiltakene som kan bidra til å få ned kostnadene. Forhandlinger pågår nå, og frem til siste tilbud leveres på nyåret 2026, er det mye arbeid som skal gjøres av både Statens vegvesen og de tre entreprenørene som konkurrerer om kontrakten, sier Malvik.
Kontraktsarbeidet omfatter prosjektering og bygging av Oslofjordforbindelsen byggetrinn 2, totalt cirka 14 kilometer vei. Dagens vei skal utvides fra to til fire felt. Arbeidene omfatter blant annet nye løp i Oslofjordtunnelen, Frogntunnelen og Vassumtunnelen, nye tunnelportaler, flere større bruer og omlegging av kryssområder.