Foto: Alstom
Publisert: 20.09.2022 

Kjører 1175 kilometer uten å fylle mer hydrogen på tanken

Alstom har vist effektiviteten i sine hydrogendrevne løsninger for langdistansetog for jernbanetransport. Under en langdistansereise dekket et umodifisert serieprodusert Coradia iLint-tog 1175 kilometer sammenhengende uten å fylle mer hydrogen på tanken.

Toget avgir kun vann og opererer med svært lave støynivåer. Toget som ble brukt til denne reisen kommer fra flåten som tilhører LNVG (Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen) og transportmyndighetene i Niedersachsen. Det har vært i regelmessig passasjerdrift på evb (Eisenbahnen und Verkehrsbetriebe Elbe-Weser GmbH) sitt nettverk siden midten av august. For prosjektet samarbeidet Alstom også med gass- og ingeniørselskapet Linde.

– Vi er glade for å lede an i utviklingen på dette området som den første jernbaneprodusenten i verden som tilbyr et passasjertog basert på hydrogenteknologi. Med denne reisen beviser vi igjen at hydrogentogene våre har alle forutsetninger for å erstatte dieselbiler, sier Henri Poupart- Lafarge, administrerende direktør og styreleder i Alstom.

– Vi er utrolig stolte av det banebrytende arbeidet vi har gjort med å introdusere hydrogen til jernbanetransport.

Coradia iLints rute startet i Bremervörde og fortsatte videre gjennom Tyskland. Fra Niedersachsen, hvor hydrogentoget ble bygget og utviklet av Alstom, gikk reisen videre gjennom Hesse til Bayern, hele veien til Burghausen nær den tysk-østerrikske grensen før toget stoppet i München. Toget tar nå turen til den tyske hovedstaden, hvor flere turer gjennom Berlin er på agendaen som en del av InnoTrans 2022, den fremste internasjonale messen for transportteknologi, som skal holdes fra 20. til 23. september.

Det er stor internasjonal interesse for bærekraftig mobilitet. I tillegg til kontrakten med LNVG for 14 Coradia iLint-tog til drift i Niedersachsen, har Alstom fått i oppdrag å levere 27 Coradia iLint- tog til bruk i storbyområdet rundt Frankfurt. Utenfor Tyskland bygger Alstom 6 Coradia Stream hydrogentog i den italienske regionen Lombardia, med opsjon for åtte kjøretøy til.

Om Coradia iLint:

Coradia iLint er verdens første passasjertog som kjører på en hydrogenbrenselcelle som genererer elektrisk energi for fremdrift. Dette helt utslippsfrie toget er stillegående og avgir bare vanndamp og kondens. Coradia iLint har flere innovasjoner: konvertering av ren energi, fleksibel energilagring i batterier og intelligent styring av motivkraft og tilgjengelig energi. Spesielt utviklet for bruk på ikke-elektrifiserte linjer, muliggjør det ren, bærekraftig togdrift samtidig som toget opprettholder høy ytelse. På evbs nettverk kjører toget i hastigheter fra 80 til 120, med en maksimal hastighet på 140 kilometer i timen.

iLint ble designet av et Alstom-team i Salzgitter (Tyskland) og i Tarbes (Frankrike). Prosjektet er støttet av den tyske regjeringen og utviklingen av Coradia iLint ble finansiert som en del av den tyske regjeringens nasjonale innovasjonsprogram for hydrogen- og brenselcelleteknologi (NIP).

Coradia iLint er mottaker av German Sustainability Design Award 2022. Prisen berømmer tekniske og sosiale løsninger som er spesielt effektive til å drive frem overgangen til bærekraftige produkter, produksjon, forbruk eller livsstil i tråd med FNs agenda for 2030.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur