Skredsikringsprosjektet ble lyst ut 7. november 2024, og etter prekvalifisering ble fem entreprenører invitert til å levere tilbud. Statens vegvesen mottok flere gode tilbud, og etter en grundig evaluering av disse ble det klart at arbeidsfellesskapet JV Leonhard Nilsen & Sønner AS og Risa AS (LNS) ble innstilt til tildeling av kontrakten.
Tunnel forbi skredutsatt strekning
Kontrakten er inngått som en totalentreprise med forhandling, og omfatter detaljprosjektering og bygging av en om lag tre kilometer lang tunnel forbi de mest skredutsatte områdene ved Rødsliane. Entreprisen inkluderer også tilhørende konstruksjoner, elektro- og sikkerhetsinstallasjoner, samt etablering av nytt kryssområde og kollektivknutepunkt på Lovraeidet. Kontraktens verdi er estimert til rundt 900 millioner kroner eksklusive merverdiavgift.
Viktig for lokalsamfunn og næringsliv
Riksvei 13 er en sentral transportåre gjennom Ryfylke og har status som nasjonal turistvei.
Strekningen mellom Lovraeidet og Rødsliane har lenge vært preget av stein- og snøskred, noe som har skapt utfordringer for både lokalbefolkning, næringsliv og reisende.
– Dette er et etterlengtet prosjekt som vil gi tryggere og mer forutsigbare kjøreforhold, og styrke forbindelsen mellom bygdene i Suldal og resten av regionen, sier utbyggingsdirektør i Statens vegvesen Kjell Inge Davik.
Oppstart og fremdrift
Anleggsarbeidene vil starte i løpet av vinteren 2025, og prosjektet har en forventet byggetid på rundt tre år. Målet er ferdigstillelse i slutten av 2029.
– Nå starter bygging av tunnel og skredsikring på strekningen fra Lovraeidet til Rødsliane i Suldal. Det vil gi bedre trafikksikkerhet og framkommelighet for både fastboende og næringslivet på riksvei 13 gjennom Ryfylke, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
– Anleggsarbeidene vil by på utfordringer undervegs der påhuggsområdet ved Lovrafjorden er nok den mest utfordrende anleggsteknisk, sier prosjektleder Geir Strømstad i Statens vegvesen.