Drivstoffpriser, lønnsvekst, rentekostnader, valuta og en markant økning i vedlikeholdskostnader har gjort det stadig dyrere å opprettholde rutetilbudet i landsdelen. Samtidig har billettinntektene etter pandemien ikke kommet helt tilbake til tidligere nivå.
Krisen rammer distriktene hardt, der kollektivtilbudet ofte er den eneste muligheten for mange til å komme seg til skole, arbeid eller helsetjenester. Men også urbane områder står nå overfor kutt som kan føre til økt biltrafikk, mer kø og høyere klimautslipp.
I hovedstadsområdet er situasjonen krevende. Oslo og Akershus står til sammen for over 55 prosent av all kollektivtrafikk i Norge. Ruter har tidligere i år kommunisert at de mangler 370 millioner kroner for å opprettholde kollektivtilbudet i Oslo og Akershus.

Iselin Vistekleiven. Foto: Østlandssamarbeidet
– Dette får konsekvenser og vi er alvorlig bekymret for trafikkøkningen på veiene, spesielt i tettbebygde strøk. Staten kan ikke løpe fra ansvaret der er å sørge for at innbyggerne våre kommer seg dit de skal, sier Håkon Snortheim (H), fylkesråd for samferdsel i Akershus fylkeskommune.
Også i Innlandet fylke står man ovenfor store utfordringer de neste årene.
– Vi risikerer å svekke kollektivtilbudet vi har brukt tiår på å bygge opp. Staten har vært en viktig partner i denne utviklingen, men finansieringen holder ikke tritt med kostnadsveksten. For å kunne sikre gode løsninger for folk i hele landsdelen, trengs det en krisepakke nå og økte rammer i statsbudsjettet for 2026. Uten dette står mange steder i fare for å miste sitt kollektivtilbud, sier Iselin Vistekleiven (Ap), leder av hovedutvalg for samferdsel i Innlandet fylkeskommune.
Fylkeskommunene på Østlandet ber nå regjeringen om strakstiltak for å unngå et sammenbrudd kollektivtrafikken. I tillegg til økte rammer i statsbudsjettet for 2026, er det viktig å sikre en langsiktig og forutsigbar finansiering og en gjennomgang av finansieringsmodellen for kollektivtrafikken i fylkene