Håkon Snortheim. Foto: Østlandssamarbeidet
Publisert: 01.09.2025 

Kritisk for kollektivsektoren på Østlandet med kraftige rutekutt og prisøkninger

Kollektivtrafikken på Østlandet er inne i en dyp krise. Budsjettunderskudd i fylkene, manglende statlig oppfølging og økte driftskostnader gjør at kollektivtilbudene nå kuttes i et omfang som rammer tusenvis av pendlere, studenter og eldre.

Drivstoffpriser, lønnsvekst, rentekostnader, valuta og en markant økning i vedlikeholdskostnader har gjort det stadig dyrere å opprettholde rutetilbudet i landsdelen. Samtidig har billettinntektene etter pandemien ikke kommet helt tilbake til tidligere nivå.

Krisen rammer distriktene hardt, der kollektivtilbudet ofte er den eneste muligheten for mange til å komme seg til skole, arbeid eller helsetjenester. Men også urbane områder står nå overfor kutt som kan føre til økt biltrafikk, mer kø og høyere klimautslipp.

I hovedstadsområdet er situasjonen krevende. Oslo og Akershus står til sammen for over 55 prosent av all kollektivtrafikk i Norge. Ruter har tidligere i år kommunisert at de mangler 370 millioner kroner for å opprettholde kollektivtilbudet i Oslo og Akershus.

Iselin Vistekleiven. Foto: Østlandssamarbeidet

– Dette får konsekvenser og vi er alvorlig bekymret for trafikkøkningen på veiene, spesielt i tettbebygde strøk. Staten kan ikke løpe fra ansvaret der er å sørge for at innbyggerne våre kommer seg dit de skal, sier Håkon Snortheim (H), fylkesråd for samferdsel i Akershus fylkeskommune.

Også i Innlandet fylke står man ovenfor store utfordringer de neste årene.

– Vi risikerer å svekke kollektivtilbudet vi har brukt tiår på å bygge opp. Staten har vært en viktig partner i denne utviklingen, men finansieringen holder ikke tritt med kostnadsveksten. For å kunne sikre gode løsninger for folk i hele landsdelen, trengs det en krisepakke nå og økte rammer i statsbudsjettet for 2026. Uten dette står mange steder i fare for å miste sitt kollektivtilbud, sier Iselin Vistekleiven (Ap), leder av hovedutvalg for samferdsel i Innlandet fylkeskommune.

Fylkeskommunene på Østlandet ber nå regjeringen om strakstiltak for å unngå et sammenbrudd kollektivtrafikken. I tillegg til økte rammer i statsbudsjettet for 2026, er det viktig å sikre en langsiktig og forutsigbar finansiering og en gjennomgang av finansieringsmodellen for kollektivtrafikken i fylkene

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur