Status for arbeidet med Stad skipstunnel er at de vesentligste arealavklaringer og reguleringsarbeider er gjennomført. Hovedelementene i konkurransegrunnlaget er utarbeidet og kvalitetssikring pågår før selve byggeprosjektet skal sendes ut på anbud.
Trenger flere ressurser
– Kystverkets prosjektorganisasjon har lagt ned en betydelig innsats for å ha brakt prosjektet dit det er i dag. I neste fase er det imidlertid behov for å styrke prosjektet, både i inngangen til konkurranseutsetting og forhandlinger, og med påfølgende anleggsperiode, sier kystdirektør Einar Vik Arset.
Det er flere nye ressurser som skal på plass, både innenfor prosjekt- og byggeledelse, geologi, tunneldrift, HMS og SHA, for å rigge prosjektorganisasjonen fram mot byggestart for verdens første skipstunnel.
– Kystverket er å regne som en engangsbyggherre når det gjelder et så stort prosjekt som Stad skipstunnel, og det er derfor ikke hensiktsmessig å bygge opp en stor prosjektorganisasjon internt i egen etat. Derfor har vi initiert et samarbeid med Statens vegvesen. Dette vil gi Kystverket tilgang på kompetanse og kapasitet fra en erfaren byggherreorganisasjon, som vil styrke prosjektorganisasjonen vår i både topp og bredde, sier kystdirektøren.
Bruke statens samlede ressurser
Statens vegvesen har tilgjengelig kapasitet, har lang erfaring fra store prosjekter, ikke minst innen tunneldrift, og har en hel organisasjon med ulike fagmiljøer som kan bidra inn i prosjektet.
– Vi får tilgang på dyktig og dedikert personell, samtidig som vi har bakorganisasjonen til Vegvesenet i ryggen. Det er positivt at vi kan utnytte statens samlede ressurser på denne måten, sier kystdirektør Arset og får støtte fra samarbeidspartner Statens Vegvesen.
– Vi har tilgjengelig kapasitet, og det er fint å kunne dele kunnskap og personell på tvers av samferdselssektoren. Denne gangen er det vi som bistår Kystverket, mens kanskje vi får ressurser motsatt vei i framtidige prosjekter, som tenderer inn mot Kystverkets interesse- og fagområder. Dette er god ressursutnyttelse, sier utbyggingsdirektør i Statens Vegvesen, Kjell Inge Davik.
Han skryter av prosjektet.
– Stad skipstunnel er et spektakulært og kjempespennende prosjekt, som vi opplever at det er stor interesse rundt, ikke minst fra entreprenørbransjen. Vi har bred kompetanse innenfor store samferdsels- og tunnelprosjekter, som vil komme skipstunnelen til gode, både når det gjelder den forestående anbuds- og kontraktsfasen og eventuelt i byggefasen, sier Davik.
Samarbeid frem til ferdigstilling av skipstunnelen
Samarbeidsavtalen som ble signert i dag regulerer først og fremst samarbeidet mellom etatene i anbudsfasen og fram mot kontraktssignering. Senere er det meningen at avtalen kan forlenges og omhandle selve byggingen av skipstunnelen.
– Det har lenge vært planen å styrke prosjektorganisasjonen før anbud- og byggefase. Vi starter nå et samarbeid som skal vare helt til skipstunnelen er ferdig bygget. De nye ressursene fra Statens vegvesen skal inkorporeres i Kystverkets prosjektorganisasjon under min ledelse som prosjekteier. Det er Nærings- og fiskeridepartementet som er oppdragsgiver og Kystverket som er byggherre, sier kystdirektøren.
Arset mener Vegvesenets ressurser vil komplimentere Kystverkets egne kapasiteter.
– Sammen med Kystverkets egne prosjektansatte og den store fagkompetansen vi ellers har i etaten, vil denne samarbeidsavtalen samlet sett sikre tilstrekkelig kompetanse og kapasitet for gjennomføringen av prosjektet, sier Arset.
Hva skjer fremover?
Prosjekt Stad skipstunnel er nå i sluttfasen med å ferdigstille dokumentasjon og konkurransegrunnlag før utlysning. Det pågår en kvalitetssikring før selve byggeprosjektet kan sendes ut på anbud. Vegvesenet kommer nå inn og bistår i denne kvalitetssikringen.
– Hva betyr dette for utlysningen av anbudet?
– Kystverket har gjort en god og grundig jobb med konkurransegrunnlaget. Vi får nå noen ekstra øyne på dette før ferdigstilling, uten at det blir noen større endringer av den grunn. Vi rekker trolig ikke å få anbudet ut i oktober som tidligere meldt, men vi skal få det ut i markedet i god tid før jul. Samtidig så sikrer vi oss verdifull kompetanse før tilbudsgjennomgang og forhandlinger på nyåret, sier kystdirektør Einar Vik Arset.
Kystverket har fått i oppdrag å bygge Stad skipstunnel, verdens første fullskala skipstunnel. Selve byggeprosjektet skal utføres av en hovedentreprenør gjennom en totalentreprise. Det skal lyses ut i 2024 og det kan bli byggestart i 2025/2026.
Målsettingen med prosjekt Stad skipstunnel er å forbedre fremkommelighet og sikkerhet for sjøtransport forbi Stad, trolig det mest værutsatte og farligste havstykket langs norskekysten. I tillegg skal prosjektet optimaliseres for å hente ut andre nyttegevinster.
Skipstunnelen skal bygges der Stad-halvøya er på det smaleste, mellom Moldefjorden og Kjødepollen, i Vanylvsfjorden. Tunnelen blir 1,7 kilometer lang (2,2 km med entringsområder), 50 meter høy og med en bredde på 36 meter − som betyr at fartøy opp til størrelsen på Kystruten/Hurtigruten vil kunne få en sikker seilas forbi Stadlandet.
Kystverket er en transportetat som ligger under Nærings- og fiskeridepartementet. Visjonen vår er å utvikle kysten og havområdene til verdens sikreste og reneste. Stad skipstunnel er en del av dette arbeidet.