Select Language
  • Afrikaans
  • Albanian
  • Arabic
  • Armenian
  • Azerbaijani
  • Basque
  • Belarusian
  • Bengali
  • Bulgarian
  • Catalan
  • Cebuano
  • Chichewa
  • Chinese (Simplified)
  • Chinese (Traditional)
  • Corsican
  • Croatian
  • Czech
  • Danish
  • Dutch
  • English
  • Esperanto
  • Estonian
  • Tamil
  • Finnish
  • French
  • Galician
  • Georgian
  • German
  • Greek
  • Gujarati
  • Haitian Creole
  • Hausa
  • Hawaii
  • Hebrew
  • Hindi
  • Hmong
  • Hungarian
  • Icelandic
  • Indonesian
  • Irish
  • Italian
  • Japanese
  • Javanese
  • Kannada
  • Kazakh
  • Khmer
  • Korean
  • Kurdish (Kurmanji)
  • Kyrgyz
  • Lao
  • Latin
  • Latvian
  • Lithuanian
  • Luxembourgish
  • Macedonian
  • Malagasy
  • Malay
  • Malayalam
  • Maltese
  • Maori
  • Marathi
  • Mongolian
  • Myanmar (Burmese)
  • Nepali
  • Norwegian
  • Pashto
  • Persian
  • Polish
  • Portuguese
  • Romanian
  • Russian
  • Samoan
  • Scots Gaelic
  • Serbian
  • Sesotho
  • Shona
  • Sindhi
  • Sinhala
  • Slovak
  • Slovenian
  • Somali
  • Spanish
  • Sudanese
  • Swahili
  • Swedish
  • Tajik
  • Telugu
  • Thai
  • Turkish
  • Ukrainian
  • Urdu
  • Uzbek
  • Vietnamese
  • Welsh
  • Xhosa
  • Yiddish
  • Yoruba
  • Zulu
Meny
Ladetid gir dårligere fjordkryssing Foto: Enova

Emner
Elektrisk


Tekst
Jørn Wad

Publisert
01.October.2019

Ladetid gir dårligere fjordkryssing

– Trolig ble ikke dette med ladetid gitt høyt nok fokus da saken ble behandlet i 2016. Nå ser vi hvordan dette vil slå ut, og da er det å håpe at det blir åpnet for en ny realitetsbehandling i Hordaland Fylkesting. Vi må endre dette.

Ordføreren i Tysnes kommune i Hordaland, Kåre Martin Kleppe (H), er krystallklar i samtale med Samferdsel og Infrastruktur: Det har blitt uønskede konsekvenser av innføringen av el-ferger i en del fergesamband, og dette bør man gjøre noe med.

Ordførere

Det har vært stor misnøye blant enkelte ordførere i Hordaland etter detaljene ved innføringen av elektriske ferger er kommet fram, og dette er en misnøye som bør tas på alvor, mener Tysnes-ordføreren:

– Vi er opptatt av at folk skal komme seg på jobb på en ubesværlig måte, og det får man ikke til, slik dette er blitt. Derfor må vi korrigere det, rett og slett.

– Hvorfor tror du at så mange mennesker som ganske sikkert mener det vel, kan komme opp med beslutninger som irriterer så mange?

Foto: Tysnes kommune

– Nei, si det. Kanskje kommer det av at problematikken rundt liggetid på grunn av ladning ikke ble gitt skikkelig fokus den gangen dette ble behandlet. Nå skal det i rimelighet sies at det var tatt med i anbudsinbydelsen, men når saken kom opp til behandling, var det ønsket om å få ned utslippene samt økonomien i dette som – mange vil si naturlig nok – fikk største del av fokuset i behandlingen. Så ble det til at man gikk for dette, til tross for de negative konsekvensene som vi altså nå ser, forklarer han.

– Du er ikke alene om å fremme denne kritikken?

– Nei, vi er vel 4-5 ordførere som representerer befolkninger som blir rammet av dette på forskjellig vis, og som derfor har ønsket dette tatt opp igjen. Nå skal visstnok fylkestinget bli orientert om dette, men det er ikke nok, mener vi. Skal man få gjort noe med det egentlige problemet, er vi nødt til å få saken lagt fram til realitetsbehandling, slik at det kan gjøres vedtak som retter opp problemene.

Så langt har ikke ordførerne blitt hørt, men de er overhode ikke innstilt på å gi opp, for de mener alle at befolkningen har krav på gode kommunikasjonsløsninger.

Penger

– Men nå er jo dette vedtatt allerede, er det ikke litt sent å gjøre noe med dette nå?

– Nei, man kan se i alle fall to forskjellige løsninger. Enten kan man øke batteripakkenes størrelse, eventuelt ladekapasitet, og slik sett få på plass løsninger som gjør at folk kommer seg til og fra jobb på en fornuftig måte. Eller man kan åpne opp for bruk av diesel på de tidene som er kritiske. Dette ville ikke øke utslippet all verden, og man ville altså unngå de uønskede utslagene man her har sett. Jeg tror det er viktig at man får gjort noe med dette så snart som mulig, og da trenger vi altså en realitetsbehandling, understreker Tysnes-ordføreren.

Bakgrunnen for utfordringene er at mens tidligere ferger hadde 5 minutters liggetid mellom avgangene, må el-fergene ha 10 minutter på grunn av ladning. Dette vil føre til at avgangene flere steder har blitt uhensiktsmessige for pendlerne fra 2020, som dermed får forlenget reisetidene sine til dels betydelig fordi avgangene forskyves, og det ikke lenger blir den korrespondansen man har vært vant til. Dette vil den handlekraftige Tysnes-ordføreren gjøre noe med:

– Når vi ser at dette vil slå feil ut, må det være riktig å søke praktiske løsninger, slik altså flere ordførere har tatt til orde for, slår han fast.

Løsninger

Dermed er det klart at el-ferger ikke er helt uten besvært i en del tilfeller, nettopp på grunn av den måten de må driftes på. Dette mener nå flere ordførere ikke har fått nok fokus.

– Har du tro på at det vil bli mulig å gjøre noe med dette?

– Ja, det har jeg. For det er bred enighet om at man ønsker å få ned utslippene, og at dette skal gjøres på en økonomisk god måte. Men det var aldri meningen at det skulle bli et dårligere tilbud til befolkningen i flere kommuner, slik det nå i praksis har blitt. Derfor har jeg tro på at fylkestinget sier ja til en realitetsbehandling, så vi kan gi innbyggerne gode kommunikasjonsløsninger i tiden som kommer, understreker Kleppe.

 

 

 

 

 

 

 

 

Les Også

Jernbanen fra Hønefoss til Follum blir elektrisk

Skogbruksnæringen vil spare tid og penger når Bane NOR elektrifiserer industrisporet fra Hønefoss til Follum. For naboene langs jernbanen betyr det mindre støy og reduserte utslipp. I dag går tømmertransporten med diesellokomotiv mellom tømmerterminale…

Les Også

Satser på elektriske anleggsvarebiler

Framtiden er elektrisk! I disse dager ruller NCC Infrastructure Område Oslo ut 10 nye elektriske varebiler som vil bidra til lavere utslipp og mer bærekraftig drift innen anleggsvirksomheten. De nye elektriske Nissan eNV 200 varebilene vil erstatte dag…

På Forsiden Nå

Nye Veier skal bygge ny E39 for over 50 milliarder

Nye Veier har ansvar for utbygging av E39 mellom Vige i Kristiansand og Ålgård i Rogaland. Strekningen er omtrent 208 kilometer lang, og skal erstattes av med ny firefelts motorvei med fartsgrense 110 km/t. Budsjettet er på mellom 50 og 60 milliarder kroner og skal gi vesentlig kortere reisetid og knytte Agder og Rogaland tettere sammen som region.

På Forsiden Nå

Suksess for klimavennlig asfalt

Årets asfaltsesong er over og forsøket med fokus på klima i Statens vegvesen, Region midt fungerte.

På Forsiden Nå

Merkedag 4. desember: Santa Barbara

4. desember er en merkedag verden over for de som jobber med tunneler og gruvedrift, men også militære og andre som jobber med eksplosiver og tungt skyts. Helgenen Helgenen Santa Barbara er deres skytshelgen, bokstavelig talt, og dagen markeres gjerne med messer og fest.

På Forsiden Nå

Ny veistrekning i Fredrikstad er åpnet

For kort tid siden åpnet den nye veistrekningen rv. 110 Simo-Ørebekk inn mot Fredrikstad. Multiconsult har bidratt med prosjektering og oppfølging i byggefasen.

På Forsiden Nå

Hamar 2074 – scenarioer for byutvikling

Asplan Viak la sist uke frem rapporten «Hamar 2074: Scenarioer for byutvikling», for et fullsatt kommunestyre på Hamar. Debatten rundt dobbeltspor for jernbanen gjennom Hamar og hvor den nye stasjonen skal ligge har høy temperatur, og saken engasjerer og splitter byen.