Select Language
  • Afrikaans
  • Albanian
  • Arabic
  • Armenian
  • Azerbaijani
  • Basque
  • Belarusian
  • Bengali
  • Bulgarian
  • Catalan
  • Cebuano
  • Chichewa
  • Chinese (Simplified)
  • Chinese (Traditional)
  • Corsican
  • Croatian
  • Czech
  • Danish
  • Dutch
  • English
  • Esperanto
  • Estonian
  • Tamil
  • Finnish
  • French
  • Galician
  • Georgian
  • German
  • Greek
  • Gujarati
  • Haitian Creole
  • Hausa
  • Hawaii
  • Hebrew
  • Hindi
  • Hmong
  • Hungarian
  • Icelandic
  • Indonesian
  • Irish
  • Italian
  • Japanese
  • Javanese
  • Kannada
  • Kazakh
  • Khmer
  • Korean
  • Kurdish (Kurmanji)
  • Kyrgyz
  • Lao
  • Latin
  • Latvian
  • Lithuanian
  • Luxembourgish
  • Macedonian
  • Malagasy
  • Malay
  • Malayalam
  • Maltese
  • Maori
  • Marathi
  • Mongolian
  • Myanmar (Burmese)
  • Nepali
  • Norwegian
  • Pashto
  • Persian
  • Polish
  • Portuguese
  • Romanian
  • Russian
  • Samoan
  • Scots Gaelic
  • Serbian
  • Sesotho
  • Shona
  • Sindhi
  • Sinhala
  • Slovak
  • Slovenian
  • Somali
  • Spanish
  • Sudanese
  • Swahili
  • Swedish
  • Tajik
  • Telugu
  • Thai
  • Turkish
  • Ukrainian
  • Urdu
  • Uzbek
  • Vietnamese
  • Welsh
  • Xhosa
  • Yiddish
  • Yoruba
  • Zulu
Meny
Lavtemperatur-asfalt gir mindre utslipp og bedrer arbeidsmiljøet for asfaltleggerne

Emner
Asfalt

Publisert
14.May.2019

Lavtemperatur-asfalt gir mindre utslipp og bedrer arbeidsmiljøet for asfaltleggerne

Innen 2030 må også asfaltbransjen halvere sine CO2-utslipp. Den største fordelen med å benytte seg av lavtemperatur-asfalt (LTA) er 30 til 40 prosent mindre CO2-utslipp under produksjon, og 50 prosent reduksjon i asfaltrøyk under utlegging.

I dag slipper asfaltvirksomheten i Norge totalt ut rundt 370.000 tonn CO2, som tilsvarer nær 51 kilo CO2 per produsert tonn asfalt. Senkes temperaturen under asfaltproduksjonen med kun 12 °C halveres asfaltrøyk under utlegging, og CO2-utslipp reduseres betydelig.

Norskutviklet skum-teknologi med mange fordeler

En opprinnelig norskutviklet skum-teknologi gjør det mulig å produsere asfalt med en mye lavere temperatur, og det har flere fordeler, forteller Lillian Uthus Mathisen, teknisk rådgiver i Veidekke Industri.

– Skummings-prosessen muliggjør en temperatursenking i asfaltproduksjon på 40 til 50°C kun med hjelp av små mengder vann. Resultatet er akkurat samme asfalten, men ved å endre flyteegenskapene til bitumen, så får man asfalten flytende med lavere temperaturer. Asfalt består av 95 prosent stein og 5 prosent bitumen, og utfordringen er alltid at bitumen må bli flytende nok til å kunne omslutte steinene. Med skummingsteknologi utnytter man at bitumen skummer når vann tilsettes, sier hun.

Asfaltbransjen må redusere sitt karbonavtrykk

Sammen med Shell, utviklet Veidekke en skummingsteknologi så tidlig som i 1996 og frem mot 2000. I 2018 utgjorde 27 prosent av Veidekkes totale asfaltproduksjon lavtemperatur-asfalt.

– Veidekke Industri har jobbet med innovasjon i mange år. Et av de viktigste bidragene gjennom tidene, var utviklingen av en mer miljøvennlig måte å produsere asfalt på; såkalt lavtemperaturasfalt (LTA). Men det er først de siste årene at asfaltbransjen virkelig har begynt å ta teknologien i bruk for å senke sitt karbonavtrykk, og for å sørge for et mer skånsomt arbeidsmiljø for asfaltleggerne, sier Uthus Mathisen.

undefined
 
Foto: John Espen Bokle

Skummingsteknologi krever ingen større omlegging i produksjonsprosessen og er mulig å tilpasse alle typer asfaltfabrikker, uansett sats- og trommeltyper, forklarer Uthus Mathisen. Likevel tok det tid før asfaltbransjen ble klare for å produsere lavtemperaturasfalt.

– Denne måten å produsere asfalt på er nå godt etablert i Norge, men de fleste er ikke klar over at det grunnleggende arbeidet ble utført her i Norge – med noen av de samme personene vi i Veidekke Industri har i våre rekker i dag. På den tiden WAM Foam- prosessen (skummingsteknologi red.merk) ble utviklet var ikke kundene våre eller bransjen i Norge og internasjonalt, klar for denne typen teknologi. Derfor lykkes vi heller ikke med å ta i bruk prosessen kommersielt i Veidekke. LTA ble etter hvert tatt i bruk i stor grad i USA, hvor denne utviklingen er betegnet som «den største revolusjonen innen asfaltfaget på mange tiår». Flere personer i Veidekke har hatt direkte kontakt med miljøet i USA som har drevet denne utviklingen fremover, sier Lillian Uthus Mathisen.

Bedre arbeidsmiljø: Færre avgasser under utlegging

I 2011 samarbeidet Statens vegvesen og FAV (Asfaltentreprenørenes forening, nå innlemmet i EBA – Entreprenørforeningen for Bygg og Anlegg, om et prosjekt for lavtemperaturasfalt; LTA 2011. Det ble det dokumentert og bekreftet at kvaliteten er lik for tradisjonell og lavtemperatur-asfalt, forteller Uthus Mathisen. Arbeidsmiljø og ergonomi ble målt og dokumentert av STAMI (Statens arbeidsmiljøinstitutt) under samme prosjekt.

Lillian Uthus Mathisen, teknisk rådgiver i Veidekke Industri.
Lillian Uthus Mathisen, teknisk rådgiver i Veidekke Industri.
Foto: Veidekke

– De konkluderte med en betydelig reduksjon i avgasser under asfaltarbeiderne med LTA. Samtidig ble arbeidsbelastningen ved utlegging for hånd, tilnærmet den samme som for tradisjonell asfaltlegging. Arbeidstilsynet i Norge, som også var med i prosjektet, har på bakgrunn av de positive resultatene oppfordret både myndigheter og entreprenører å ta i bruk LTA-metoden, sier Uthus Mathisen.

En temperatursenkning på så lite som 12°C, halverer mengden «asfaltrøyk» med innhold av ulike organiske forbindelser, forbrenningspartikler og støv, forklarer Lillian Uthus Mathisen.

– Forbedret arbeidsmiljø er kanskje den viktigste grunnen til at LTA i dag vinner fremgang i alle industrialiserte land verden over. I USA har markedet for LTA-produsert asfalt de siste årene steget til cirka 30 prosent av det totale asfalt-volumet. Vegmyndighetene i USA forventer at etter 2015 er det kun LTA som produseres. USA produserer hele 350 millioner tonn asfalt årlig, sier hun.

Nye Veier valgte lavtemperatur-asfalt til E6 mellom Kolomoen og Moelv

Veidekke Industri AS vil i løpet av 2019 levere 520.000 tonn lavtemperaturasfalt til nye E6, som skal bygges av Nye Veier mellom Kolomoen og Moelv i Hedmark.

– Nye Veier har satt tydelige klimakrav som gjør at leverandørene gjør bevisste valg av materialer og materialmengder. Valg av lavtemperaturasfalt blir et viktig bidrag for å nå målet om å redusere CO2-utslippene fra byggingen av nye E6 med 40 prosent, sier Øyvind Moshagen, prosjektdirektør i Nye Veier Innlandet i en pressemelding.

Slik reduseres utslipp med lavtemperatur-asfalt

  • Mellom 30 til 40 prosent reduksjon i CO2-utslipp fra produksjonen – går direkte på forbruk av brennmedia (diesel/gass) som gjør at det spares tilsvarende i fyringsutgifter.
  • Opp mot 35 prosent reduksjon i SO2-utslipp fra produksjonen.
  • Mellom 10 til 30 prosent reduksjon i CO utslipp fra produksjonen.
  • Opp mot 60 til 70 prosent reduksjon i NOx-utslipp fra produksjonen.
  • Mellom 25 til 55 prosent reduksjon i støvutslipp fra produksjonen.
Les Også

Suksess for klimavennlig asfalt

Årets asfaltsesong er over og forsøket med fokus på klima i Statens vegvesen, Region midt fungerte.

Les Også

Langt fra sikkert at kortreist er det beste

– Det er langt fra sikkert at kortreist materiale alltid er det beste å bruke i asfaltproduksjonen. Når vi i tillegg vet at det kanskje ikke gir det beste klimaregnskapet, må vi ta opp til vurdering hva som er riktig å velge. For desto mer bevisste vi blir på miljø – jo viktigere blir levetiden på materialet.

På Forsiden Nå

Norge i front på tunneler

De siste 10 årene har norsk tunnelpraksis gjennomgått en stor utvikling: Økt mekanisering og høy drivehastighet er fellesnevnerne. Men sikkerhet vil bare bli viktigere fremover.

På Forsiden Nå

Fornybar infrastruktur – en bærekraftig løsning for fremtiden

Kontinuerlig drift produserer avfallsstoffer som øker trykket på miljøet. For å snu denne trenden er det viktig med en livssyklustilnærming til infrastrukturen vår.

På Forsiden Nå

Entreprenørar skal tidlegare inn i Statens vegvesen sine prosjekt

– Regjeringa jobbar for å få meir veg igjen for pengane. Ein av suksessane har vore forretningsmodellen til selskapet Nye Veier. No ønsker vi å gi Statens vegvesen den same moglegheita til å involvere entreprenørar tidleg i prosessen. Statens vegvesen får no i oppdrag å foreslå prosjekt som kan være aktuelle for tidliginvolvering, seier samferdselsminister Jon Georg Dale.

På Forsiden Nå

Mer jernbane for pengene i Drammen

Det store Bane NOR-prosjektet Nytt dobbeltspor Drammen-Kobbervikdalen har nedjustert prognosen for hvor mye utbyggingen vil koste. – Vi må få så mye effekt som mulig ut av hver eneste jernbanekrone, sier prosjektsjef Hanne Stormo.

På Forsiden Nå

Vy Tog skal gi dei reisanda eit betre tilbod på Bergensbanen og Vossabanen – og vil betale staten for å få få køyre tog

– Å bryte opp monopol gir resultat. Etter tre år med jernbanereform har monopolisten Vy utvikla seg til å bli eit selskap som toler internasjonal konkurranse. Det er det all grunn til å applaudere.