Illustrasjonsbilde. Foto: Pixabay
Kjetil S. Grønnestad
Publisert: 02.06.2025 

Lett alternativ for mindre bruer

– Komposittbruer er lettere enn andre bruer, og tilnærmet vedlikeholdsfrie, sier Alf Egil Jensen, daglig leder i FiReCo i Fredrikstad.

FiReCo analyserer, designer og konstruerer med komposittmaterialer, hovedsakelig fartøy, men også lukkede oppdrettsanlegg og bruer.

– Komposittbruer er tatt i bruk i USA, Storbritannia, Spania og Nederland. Den første norske komposittbrua var gangbruen her i Fredrikstad. Den var Europas første bevegelige komposittbru, sier Jensen.

Fiberarmerte komposittmaterialer

Som navnet indikerer, er kompositter en kombinasjon av ulike materialer. FiReCo jobber med fiberarmert herdeplast, «Fiber Reinforced Polymers», ofte forkortet til FRP.

Armeringsfiberen består av glassfiber, karbonfiber, eller av en kombinasjon av de to. Armeringen leveres som vevde eller strikkede matter på rull, eller som tråder på store sneller.

– Vi klipper opp armeringsmattene i riktig størrelse og tykkelse, og legger dem i en form slik at fibrene følger kraftgangen i bruen, sier Jensen.

Formene fylles med en lettflytende polymer kalt resin. Det er to måter å påføre resinen på. Den kan håndlamineres med rull som presser luften ut av mattene og fukter armeringsfibrene slik at de mettes med resin. Eller med vakuuminjeksjon der vakuumduk legges over forma med armeringsfibere før luften suges ut.

Når alle fibre er fuktet, og resinen herdet, sitter man igjen med ferdig produkt.

Bra for mindre bruer

Glassfiber er billigere enn karbonfiber, men også mykere. Derfor passer glassfiber best til bruer med bruspenn opp til 30–35 meter.

– Karbonfiberlaminat har samme stivhet som aluminium. Det går fint an å bygge karbonfiberbruer som er like lange som bruer av aluminium. Bruspenn på 60–90 meter bør ikke være noe problem, sier Jensen.

Komposittbruer passer for fotgjengere, syklister, biler og tungtrafikk. Siden de er lette, er de spesielt godt egna for bevegelige gang- og sykkelbruer.

– På grunn av stor egenvekt og lite bevegelse er brulageret ofte trøblete for bruer bygget i stål og betong. Lette komposittbruer har lite slitasje på brulageret grunnet lav permanent last. For eksempel er hovedlageret på den 21 år gamle gang- og sykkelbruen fra Fredrikstad til Kråkerøy, ennå ikke byttet. Den bruen har ikke hatt behov for annet enn kosmetisk vedlikehold, sier han.

Tåler mye

Ifølge Jensen ble det første komposittmaterialet støpt i Fredrikstad for nær hundre år siden. Militære fartøy bygget i kompositt beviser at materialet tåler vær og vind.

– Storbritannia har marinefartøy fra 1950-tallet som fortsatt er i bruk, sier Jensen.

Siden komposittmaterialer hverken korroderer eller lett degraderer, er de tilnærmet vedlikeholdsfrie. Kun reparasjon av mekaniske skader må påregnes.

– Utmatting er normalt ikke dimensjonerende for en komposittbru, sier han.

Prefabrikeres

En komposittbru bygges ikke på stedet. Brukonstruksjonens deler støpes i former i en prosess som krever kontrollerte forhold for herding (minimum 18°C og ikke for høy luftfuktighet). Derfor prefabrikkeres bruen så komplett som mulig på fabrikken. Dermed blir anleggsperioden ute på byggeplassen der brua skal stå, desto kortere.

– Komposittbruer krever en litt annen måte å tenke og jobbe på i forhold til klassisk bygg og anlegg, sier Jensen.

Mangler regelverk

Til tross for at Jensen mener komposittbruer har mange fordeler, er det likevel ikke oppført mer enn 10 slike bruer i Norge siden den første i Fredrikstad.

At komposittmaterialer er relativt kostbare er en ulempe, men Jensen tror heller at manglende regelverk er årsaken til at så få har valgt å bygge med kompositt.

– Bygg- og anleggsbransjen er fokusert på standarder. Den nye eurostandarden «prEN19101 Design of fiber-polymer composite structures», kommer antakelig i løpet av 2025–2026. Uten en standard som forankring, vegrer mange seg for å ta komposittmaterialer i bruk. Konservatisme i bransjen er en hemsko, og kompositt har så langt ikke vært del av verktøykassen, sier han.

Jensen tror at en ny standard får flere til å få øynene opp for kompositt som egnet materiale for brubygging. I tillegg til å bygge nye bruer, kan kompositt også erstatte stål og betong ved rehabilitering av eldre bruer.

– Komposittmaterialer er gunstig til rehabilitering. Siden vi prefabrikkerer den nye overbygningen, eller deler av den, blir det kun nødvendig å stenge trafikken i noen dager mens gammel bru tas bort og ny komposittbru monteres på plass, sier Jensen.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur