Select Language
  • Afrikaans
  • Albanian
  • Arabic
  • Armenian
  • Azerbaijani
  • Basque
  • Belarusian
  • Bengali
  • Bulgarian
  • Catalan
  • Cebuano
  • Chichewa
  • Chinese (Simplified)
  • Chinese (Traditional)
  • Corsican
  • Croatian
  • Czech
  • Danish
  • Dutch
  • English
  • Esperanto
  • Estonian
  • Tamil
  • Finnish
  • French
  • Galician
  • Georgian
  • German
  • Greek
  • Gujarati
  • Haitian Creole
  • Hausa
  • Hawaii
  • Hebrew
  • Hindi
  • Hmong
  • Hungarian
  • Icelandic
  • Indonesian
  • Irish
  • Italian
  • Japanese
  • Javanese
  • Kannada
  • Kazakh
  • Khmer
  • Korean
  • Kurdish (Kurmanji)
  • Kyrgyz
  • Lao
  • Latin
  • Latvian
  • Lithuanian
  • Luxembourgish
  • Macedonian
  • Malagasy
  • Malay
  • Malayalam
  • Maltese
  • Maori
  • Marathi
  • Mongolian
  • Myanmar (Burmese)
  • Nepali
  • Norwegian
  • Pashto
  • Persian
  • Polish
  • Portuguese
  • Romanian
  • Russian
  • Samoan
  • Scots Gaelic
  • Serbian
  • Sesotho
  • Shona
  • Sindhi
  • Sinhala
  • Slovak
  • Slovenian
  • Somali
  • Spanish
  • Sudanese
  • Swahili
  • Swedish
  • Tajik
  • Telugu
  • Thai
  • Turkish
  • Ukrainian
  • Urdu
  • Uzbek
  • Vietnamese
  • Welsh
  • Xhosa
  • Yiddish
  • Yoruba
  • Zulu
Meny
Leverer kjørestrømløsninger til Bybaneutvidelsen i Bergen Bybanen i Bergen ekspanderer og ABB og Thunestvedt leverer kjørestrømløsningen. Illustrasjon: Bybanen

Emner
Bane

Publisert
03.September.2019

Leverer kjørestrømløsninger til Bybaneutvidelsen i Bergen

ABB i konsortium med Magnus M. Thunestvedt skal detaljdesigne, levere og installere de elektriske systemene for kjørestrømmen til Bybanenes utvidelse til Fyllingsdalen.

Forlengelsen av Bybanen er en del av byens Miljøløft for å nå klimamål1 og redusere trafikkøer. Foruten nullutslippstransport er Bybanen ekstra bærekraftig, med regenerering av 25 prosent av den elektriske kraften som benyttes til fremdrift.

– Kollektivtransport med elektrisk Bybane kontra personbiler byr på flere fordeler som minimal forurensing, et mer effektivt transportsystem, færre ulykker og mindre svevestøv, sier Steffen Waal, administrerende direktør for ABB i Norge. – Vi er stolte over å være involvert i prosjektet. Det føyer seg inn i rekken av grønne prosjekter hvor vi støtter våre kunder og samfunnet i det grønne skiftet.

Elbiler i anleggsfasen

Som en digital leder som støtter sikker og effektiv drift, arbeider ABB med partnere for å levere smarte og intelligente, bærekraftige transportløsninger. Både teknisk ekspertise og grønne teknologier bidro til å vinne prosjektet.

– ABB og Magnus M. Thunestvedt leverte det beste tilbudet og har vist en meget god forståelse av leveransen og kompleksiteten, sier Ole Wilhelm Mortensen, anskaffelsessjef Bybanen Utbygging. – Bruk av elbiler i anleggsfasen er en fin måte å vise den grønne siden av byggeprosjektet.

Utvidelsen av dobbeltspors Bybanen til Fyllingsdalen får kjørestrøm på 750 volt likestrøm (DC). ABB og Magnus Thunestvedt vil detaljdesigne, levere og installere fire elektriske kjørestrømstasjoner. Stasjonene inngår i ABB AbilityTM-porteføljen av oppkoblede løsninger, selskapets forente, digitale tilbud på tvers av ulike bransjer med over 210 løsninger hittil. I tillegg skal konsortiet demontere, lagre og gjenoppbygge en eksisterende kjørestrømstasjon på et nytt sted.

– Denne leveransen gjør at vi er godt posisjonert for tilsvarende prosjekter i Norge, inkludert neste utvidelse av Bybanen i Bergen og Fornebubanen i Oslo, sier Waal.

Stopper ved Haukeland

Alle tjenester i kontrakten blir levert fra lokale avdelinger i Bergensområdet, som bidrar til minimale reisebehov og således et begrenset miljøavtrykk.

Toppfarten for Bybanen er 80 km/t, mens gjennomsnittsfarten er nærmere 30 km/t, høyere enn normalt for slik transport. Total reisetid på den nye Bybaneutvidelsen er knapt 20 minutter, som inkluderer stopp på Haukeland Universitetssykehus, Hordaland fylkes største arbeidsplass.

Kjørestrømstasjonene skal etter planen ferdigstilles sent i 2021 mens Bybaneutvidelsen skal i drift i slutten av 2022.

Les Også

Første strekning med ERTMS rulles ut

I desember 2022 skal det nye felles europeiske signalsystemet tas i bruk på Gjøvikbanens nordre del, fra Roa til Gjøvik. Nå starter arbeidene med å etablere føringsveier for nye signal- og telekabler ved stasjoner og planoverganger på den omtrent 115 kilometer lange strekningen fra Grefsen til Gjøvik.

Les Også

Dobbeltsporutbyggingen gjennom Eidsvoll i rute

Utbyggingsprosjektet nytt dobbeltspor gjennom Eidsvoll, fra Venjar til Eidsvoll nord, går som planlagt. I dag ble det markert ett års anleggsdrift og et infrastrukturprosjekt i rute.

På Forsiden Nå

Muligheter for god urban infrastruktur

Statistikken for uttak av masse viste en nedgang i 2018, men Norsk forening for fjellsprengningsteknikk er optimister. Store prosjekter er på gang. Tunneler gir bedret trafikal sikkerhet og anledning for god urban infrastruktur.

På Forsiden Nå

Bygger Norgeshistoriens største veiprosjekt

Veistrekket blir 17 mil når den er ferdig i 2029, og korter ned reiseveien mellom Kristiansand og Ålgård med 40 kilometer. Men veien frem mot mål er en topografisk utfordring, sier prosjektdirektør Asbjørn Heieraas i Nye Veier.

På Forsiden Nå

Hyperloop: Kan bli billigere enn jernbane

Hyperloop er et konsept der folk og gods kan transporterer i hastigheter opp mot 1.200 kilometer i timen. Anlegget kan bli billigere enn jernbane, tror ekspert.

På Forsiden Nå

En velsignelse på 9,4 kilometer

Før jul åpner den nye tunnelen mellom Hjartdal og Seljord. Folk i området venter spent, sammen med pendlere, yrkessjåfører og hytteiere, melder Statens vegvesen.

På Forsiden Nå

Det er viktig at vi ser fremover!

– Det kan være lett å bli pessimist på grunn av mange negative rapporter om utviklingen innen miljøsektoren. Vi i Zero mener imidlertid at det er viktig å være mer opptatt av fremtidens muligheter enn å grave oss ned i begrensingene rundt oss.