Select Language
  • Afrikaans
  • Albanian
  • Arabic
  • Armenian
  • Azerbaijani
  • Basque
  • Belarusian
  • Bengali
  • Bulgarian
  • Catalan
  • Cebuano
  • Chichewa
  • Chinese (Simplified)
  • Chinese (Traditional)
  • Corsican
  • Croatian
  • Czech
  • Danish
  • Dutch
  • English
  • Esperanto
  • Estonian
  • Tamil
  • Finnish
  • French
  • Galician
  • Georgian
  • German
  • Greek
  • Gujarati
  • Haitian Creole
  • Hausa
  • Hawaii
  • Hebrew
  • Hindi
  • Hmong
  • Hungarian
  • Icelandic
  • Indonesian
  • Irish
  • Italian
  • Japanese
  • Javanese
  • Kannada
  • Kazakh
  • Khmer
  • Korean
  • Kurdish (Kurmanji)
  • Kyrgyz
  • Lao
  • Latin
  • Latvian
  • Lithuanian
  • Luxembourgish
  • Macedonian
  • Malagasy
  • Malay
  • Malayalam
  • Maltese
  • Maori
  • Marathi
  • Mongolian
  • Myanmar (Burmese)
  • Nepali
  • Norwegian
  • Pashto
  • Persian
  • Polish
  • Portuguese
  • Romanian
  • Russian
  • Samoan
  • Scots Gaelic
  • Serbian
  • Sesotho
  • Shona
  • Sindhi
  • Sinhala
  • Slovak
  • Slovenian
  • Somali
  • Spanish
  • Sudanese
  • Swahili
  • Swedish
  • Tajik
  • Telugu
  • Thai
  • Turkish
  • Ukrainian
  • Urdu
  • Uzbek
  • Vietnamese
  • Welsh
  • Xhosa
  • Yiddish
  • Yoruba
  • Zulu
Meny
Leverer kjørestrømløsninger til Bybaneutvidelsen i Bergen Bybanen i Bergen ekspanderer og ABB og Thunestvedt leverer kjørestrømløsningen. Illustrasjon: Bybanen

Emner
Bane

Publisert
03.September.2019

Leverer kjørestrømløsninger til Bybaneutvidelsen i Bergen

ABB i konsortium med Magnus M. Thunestvedt skal detaljdesigne, levere og installere de elektriske systemene for kjørestrømmen til Bybanenes utvidelse til Fyllingsdalen.

Forlengelsen av Bybanen er en del av byens Miljøløft for å nå klimamål1 og redusere trafikkøer. Foruten nullutslippstransport er Bybanen ekstra bærekraftig, med regenerering av 25 prosent av den elektriske kraften som benyttes til fremdrift.

– Kollektivtransport med elektrisk Bybane kontra personbiler byr på flere fordeler som minimal forurensing, et mer effektivt transportsystem, færre ulykker og mindre svevestøv, sier Steffen Waal, administrerende direktør for ABB i Norge. – Vi er stolte over å være involvert i prosjektet. Det føyer seg inn i rekken av grønne prosjekter hvor vi støtter våre kunder og samfunnet i det grønne skiftet.

Elbiler i anleggsfasen

Som en digital leder som støtter sikker og effektiv drift, arbeider ABB med partnere for å levere smarte og intelligente, bærekraftige transportløsninger. Både teknisk ekspertise og grønne teknologier bidro til å vinne prosjektet.

– ABB og Magnus M. Thunestvedt leverte det beste tilbudet og har vist en meget god forståelse av leveransen og kompleksiteten, sier Ole Wilhelm Mortensen, anskaffelsessjef Bybanen Utbygging. – Bruk av elbiler i anleggsfasen er en fin måte å vise den grønne siden av byggeprosjektet.

Utvidelsen av dobbeltspors Bybanen til Fyllingsdalen får kjørestrøm på 750 volt likestrøm (DC). ABB og Magnus Thunestvedt vil detaljdesigne, levere og installere fire elektriske kjørestrømstasjoner. Stasjonene inngår i ABB AbilityTM-porteføljen av oppkoblede løsninger, selskapets forente, digitale tilbud på tvers av ulike bransjer med over 210 løsninger hittil. I tillegg skal konsortiet demontere, lagre og gjenoppbygge en eksisterende kjørestrømstasjon på et nytt sted.

– Denne leveransen gjør at vi er godt posisjonert for tilsvarende prosjekter i Norge, inkludert neste utvidelse av Bybanen i Bergen og Fornebubanen i Oslo, sier Waal.

Stopper ved Haukeland

Alle tjenester i kontrakten blir levert fra lokale avdelinger i Bergensområdet, som bidrar til minimale reisebehov og således et begrenset miljøavtrykk.

Toppfarten for Bybanen er 80 km/t, mens gjennomsnittsfarten er nærmere 30 km/t, høyere enn normalt for slik transport. Total reisetid på den nye Bybaneutvidelsen er knapt 20 minutter, som inkluderer stopp på Haukeland Universitetssykehus, Hordaland fylkes største arbeidsplass.

Kjørestrømstasjonene skal etter planen ferdigstilles sent i 2021 mens Bybaneutvidelsen skal i drift i slutten av 2022.

Les Også

Dobbeltsporutbyggingen gjennom Eidsvoll i rute

Utbyggingsprosjektet nytt dobbeltspor gjennom Eidsvoll, fra Venjar til Eidsvoll nord, går som planlagt. I dag ble det markert ett års anleggsdrift og et infrastrukturprosjekt i rute.

Les Også

Fornebubanen forsinket: Oslos lengste T-banelinje i tunnel vil koste mer enn først planlagt

Den nye T-banestrekningen mellom Majorstuen og Fornebu skulle ferdigstilles i 2025. Nå vil byggetiden trolig ta 1 til 1,5 år mer enn Oslo kommune antok i sine opprinnelige beregninger. Fornebubanen vil trolig også koste 2,4 milliarder kroner mer. Plassutfordringer, krevende byggegroper og anleggsgjennomføring har fordyret og forsinket prosjektet.

På Forsiden Nå

Kommunalt vedlikeholdsetterslep på 1450 millliarder kroner

Rådgivende Ingeniørers Forening nyeste rapportserie «State of the Nation 2019» sender et varsku til politikerne før kommune- og fylkestingsvalget i september. Rapportene som ser på tilstanden til norsk kommunal og fylkeskommunal infrastruktur avdekker et vedlikeholdsetterslep på hele 1.450 milliarder kroner. Det tilsvarer rundt 260.000 kroner per innbygger.

På Forsiden Nå

Arrangerer byfrokost om sikkerhet og byutvikling

I skjæringspunktet mellom strenge sikkerhetskrav og høye krav til godt byliv, oppstår nye byutviklingsparadokser i hovedstaden vår. 18.september inviterer COWI og NOSIF til frokostseminar om hvorvidt – og hvordan – sikkerhet og god byutvikling lar seg forene.

På Forsiden Nå

Nytt pukkverk i Re utfordrer markedet i Vestfold

Tirsdag forrige uke sto Feiring Bruks datterselskap Feiring Vestfold sitt nye pukkverk klart i Re i Vestfold. Anlegget er Feirings første steg i en langsiktig plan om å betjene Vestfold med kortreiste materialer.

På Forsiden Nå

NoIS leverer skytjeneste for styring av prosjektøkonomi til Vegvesenet

Denne uken signerte Norconsult Informasjonssystemer (NoIS) avtale med Statens vegvesen om leveranse av skytjenesteløsning for styring av prosjektøkonomi. Løsningen skal sikre god kontroll over kostnadene i gjennomføringen av vegprosjekter hos Vegvesenet.

På Forsiden Nå

Billigere vei i vellinga

Bort med veikryss, og kortere bruer og tunneler. Nye veier AS bygger både billigere og mer samfunnsøkonomisk enn hva vi gjorde før, mener utbyggingsjef Lars Bjørgård.