Meny
Med hjertet i halsen på farlige veier

Emner
SIKKERHET, VEG

Publisert
20.May.2019

Med hjertet i halsen på farlige veier

Nedslitte fylkesveier og dårlig tilrettelagte skoleveier er hverdagen for mange rundt om i Norge. Altfor mange steder er veistandarden så dårlig at det går på tryggheten løs.

– Heldigvis har antall alvorlige ulykker i Norge gått ned gjennom mange år, men vi er fortsatt langt unna visjonen om at ingen skal omkomme eller bli alvorlig skadet i trafikken. Frykten for å komme ut for ulykker er høyst reell. Som medlemsorganisasjon for nær en halv million nordmenn vet NAF at det er et engasjement hos folk for tryggere veier. Men vi vet også at det er vanskelig for den enkelte å bli hørt.

– Det er derfor behov for et felles krafttak for trafikksikkerhet. En viktig del av dette er å forbedre tilstanden på fylkesveiene. For selv om vedlikeholdsetterslepet på riksveiene har blitt redusert de siste årene, er forfallet på fylkesveiene enormt, og det øker år for år. Risikoen for alvorlig ulykke på fylkesveiene er i dag større enn på riksveiene. Det er behov for mellom 60 og 70 milliarder kroner for å løfte standarden og trygge fylkesveiene.

– I tillegg er det på tide med et kunnskapsløft om skolevei. Det må samarbeides bedre på tvers av forvaltningsnivåer og mellom skole, vegvesen og kommune slik at skoleveiene blir bedre tilrettelagt for de yngste. Politikerne har satt et nasjonalt mål om at 80 prosent av barn og unge skal gå eller sykle til skolen. Da må det følges opp med midler og etableres en standard for hva som utgjør en trygg skolevei.

– Forfallet på fylkesveiene må utbedres. Fylkeskommunene og de nye regionene må nå kartlegge behovene i sitt område. For behovet er stort og må synliggjøres i arbeidet med ny NTP (Nasjonal transportplan). Barnas transportplan må også følges opp med konkrete svar på hvordan de yngste trafikantene skal sikres trygge hverdagsreiser.

– Med en halv million medlemmer i ryggen, vil NAF være en drivkraft for tryggere veier.

Les Også

Les Også

Innstramming på bruk av bompenger

Samferdselsminister Jon Georg Dale har nå besluttet at i porteføljestyrte bompengepakker i byområder med byvekstavtaler skal kostnadsøkninger og inntektssvikt håndteres ved å nedskalere eller helt kutte enkelte tiltak i pakken slik at ikke bilistene får økte bompenger.

Les Også

Skal detaljregulere og konsekvensutrede ny E39-strekning

Norconsult er tildelt oppdraget med detaljreguleringsplan og konsekvensutredning for ny E39 fra Herdal til Røyskår i Lyngdal kommune. Dette markerer startskuddet for arbeidet på denne delstrekningen av E39 og er en viktig milepæl.