Foto: Statens vegvesen
Ole Peter Galaasen
Publisert: 17.06.2025 

Mesta oppgraderer fem tunneler for Staten vegvesen

Oppgradering av Dalevåg-, Dalseid-, Trollkone-, Hyving- og Hernestunnelen på E16 ved Dale er kommet svært langt. Til sammen utgjør de fem tunnelene nesten seks kilometer som nå oppgraderes etter kravene i Tunnelsikkerhetsforskriften.

– Bakgrunnen for at prosjektet ble igangsatt var todelt. Hovedgrunnen er Tunnelsikkerhetsforskriften som ble innført i 2007 og som stiller krav til sikkerhetsnivået i tunneler over 500 meter. Den andre grunnen er at mye av utstyret som var i tunnelene var utslitt og modent for utskifting, sier Eirik Matre Røthe, prosjektleder i Statens Vegvesen.

Stor interesse i anbudet

Statens Vegvesen valgte en konkurranse med forhandlinger og det var syv tilbydere som viste interesse.

– Av syv tilbydere ble fire prekvalifisert basert på erfaring de hadde fra tilsvarende arbeid, og tre tilbydere leverte til slutt tilbud på jobben. Etter en kort forhandlingsrunde hvor vi avklarte uklarheter ble det gitt endelige tilbud. Basert på en helhetsvurdering der både pris, HMS, organisering av jobben, plan for utførelse og fremdrift ble vurdert, ble Mesta AS vurdert til å ha levert det beste totaltilbudet. Alt i alt er vi fornøyd med anbudsprosessen og det var god interesse blant flere kvalifiserte aktører.

– Prosessen hvor det blir avholdt møter med tilbyderne i flere omganger, først i fellesskap og deretter med hver enkelt tilbyder, tar tid og krever en del arbeid. Men prosessen gir også entreprenørene bedre forståelse av hva som skal utføres og hjelper med å avklare eventuelle uklarheter og misforståelser. Jeg er sikker på at vi har fått en bedre kontakt og et lavere konfliktnivå ved å gjennomføre anbudskonkurransen på denne måten, sier Røthe.

Godt samarbeid

Sindre Rusnes Sørfonn, byggeleder i Statens vegvesen Utbygging, Utbyggingsområde vest, Tunneloppgradering vest, forteller om et godt samarbeidet mellom byggherre og entreprenør.

– Totalt sett har entreprenøren levert et godt produkt innen tidsfristen. Det har vært noen utfordringer med grunnforhold og værforhold rundt bygging av ny portal ved Dalseidtunnelen.
Det har også vært krevende med trafikkavvikling, da dette prosjektet har foregått i fem tunneler samtidig over en strekning på 24 kilometer. Til tross dette har entreprenøren løst oppgavene på en god måte.

– Samarbeidet med rådgivende og entreprenør har også vært bra. Vi har hatt regelmessige møter for å sikre at alle parter er oppdatert og at eventuelle problemer blir løst raskt og effektivt. Dette har bidratt til å holde prosjektet på rett spor til tross for utfordringene vi har møtt, sier Sørfonn.

Modellbasert prosjektering

Mats-Andre Lied, rådgiver i Sweco, forteller om et hovedsakelig modellbasert prosjekt.

– I prosjekteringen har vi jobbet modellbasert hvor det har vært koordinering med byggherren med tverrfaglige modeller for kontroll og innspill. Vi har likevel ikke kommet unna tegninger, og spesielt for elektro er det mange tegninger. Sweco har stilt med prosjekterende over store deler av landet og har hatt et godt og stabilt prosjekt-team som har erfaringer fra andre prosjekter som vi har benyttet.

– Tunneloppgradering skal følge kravene til tunnelsikkerhetsforskriften, så det innovative i dette prosjektet har vært å finne gode løsninger som er mulig å gjennomføre innenfor rammene som er med eksisterende tunneler. Hver tunnel har sine karakteristikker som har utfordret prosjekteringen og samspillet med byggherren og entreprenør. Totalt sett har vi lykkes svært godt, sier han.

Flere utfordringer for entreprenør

Gro Berg, prosjektleder i Mesta, forteller at selskapet har utført alle arbeidsoppgavene i egen regi med underentreprenører på enkelte arbeidsoppgaver.

– Alle tunnelene er oppgradert med nye tekniske bygg, vann og frostsikring, kabelgrøfter, ny belysning, ny ventilasjon, brannskap, stengepunkt, havarilommer, DAB-radio med mulighet for innsnakk og kameraovervåkning. Anleggsområdet er langt og vi startet opp med tunnelene i ytterkant. En utfordring har vært at arbeidet i hovedsak ble utført mellom klokken 20.00 og 05.30 med ledebilkjøring og til tider stor trafikk. Det har også vært mye krevende logistikk og mye transport mellom tunnelen.

– Portal på Dalseid skulle vært startet opp høsten 2022 og ferdigstilt høsten 2023, men arbeidet ble ikke startet før våren 2024. På grunn av grunnforhold og rasutsatt fjellside er arbeidet bare så vidt påbegynt våren 2025.

– I dag er alle tunnelene unntatt portalen på Dalseid ferdigstilt og overlevert til byggherren. To av tunnelene er nå sendt inn til sikkerhetsgodkjenning. Portalen på Dalseid er på 50 meter og er planlagt ferdig støpt i løpet av høsten 2025 med resten av arbeidene ferdigstilt våren 2026. Dette er et svært rasutsatt området og forlengelsen av portalen er et viktig rassikringstiltak på E16, avslutter Berg.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur