Select Language
  • Afrikaans
  • Albanian
  • Arabic
  • Armenian
  • Azerbaijani
  • Basque
  • Belarusian
  • Bengali
  • Bulgarian
  • Catalan
  • Cebuano
  • Chichewa
  • Chinese (Simplified)
  • Chinese (Traditional)
  • Corsican
  • Croatian
  • Czech
  • Danish
  • Dutch
  • English
  • Esperanto
  • Estonian
  • Tamil
  • Finnish
  • French
  • Galician
  • Georgian
  • German
  • Greek
  • Gujarati
  • Haitian Creole
  • Hausa
  • Hawaii
  • Hebrew
  • Hindi
  • Hmong
  • Hungarian
  • Icelandic
  • Indonesian
  • Irish
  • Italian
  • Japanese
  • Javanese
  • Kannada
  • Kazakh
  • Khmer
  • Korean
  • Kurdish (Kurmanji)
  • Kyrgyz
  • Lao
  • Latin
  • Latvian
  • Lithuanian
  • Luxembourgish
  • Macedonian
  • Malagasy
  • Malay
  • Malayalam
  • Maltese
  • Maori
  • Marathi
  • Mongolian
  • Myanmar (Burmese)
  • Nepali
  • Norwegian
  • Pashto
  • Persian
  • Polish
  • Portuguese
  • Romanian
  • Russian
  • Samoan
  • Scots Gaelic
  • Serbian
  • Sesotho
  • Shona
  • Sindhi
  • Sinhala
  • Slovak
  • Slovenian
  • Somali
  • Spanish
  • Sudanese
  • Swahili
  • Swedish
  • Tajik
  • Telugu
  • Thai
  • Turkish
  • Ukrainian
  • Urdu
  • Uzbek
  • Vietnamese
  • Welsh
  • Xhosa
  • Yiddish
  • Yoruba
  • Zulu
Meny
Milepæl for NCC i Eysturoytunnelen på Færøyene

Emner
Undersjøisktunnel

Publisert
10.May.2019

Milepæl for NCC i Eysturoytunnelen på Færøyene

Mandag ettermiddag skjøt NCC gjennomslagssalven i Eysturoytunnelens løp mot Rokin på Færøyene. Nå gjenstår 295 meter med tunneldriving før hovedgjennomslag på den 11 km undersjøiske Eysturoytunnelen.

Etter 5863 meter med tunneldriving fra den færøyske bygda Strendur kunne NCC mandag kl 16.30 skyte gjennomslagssalven mot Rokin. Dermed er et åpent tunnelsamband etablert og begge sider av bukten Skálafjørður koblet sammen.

Færøyenes samferdselsminister Heðin Mortensen, borgermestrene i Runavikar, Nes og Sjóvar kommuner var tilstede og fikk æren av å utløse selve gjennomslagssalven, kyndig veiledet av sprengingsbas Kjetil Holte fra NCC.  

Flere inviterte gjester samt stort et antall publikum var også tilstede for å overvære milepælen i tunnelbyggingen.

– Dette er svært gledelig og gir en god følelse. Nå er vi kommet så mye lengre i tunnelprosjektet, uttalte administrende direktør Teitur Samuelsen fra byggherren Eystur- og Sandoyartunlar.

Om få uker gjør NCC det klart for gjennomslag i Eysturoytunnelens 11,2 km lange hovedløp.

NCC har også innledet andre fase av Færøyene-entreprisen, byggingen av den 10,5 km lange Sandøytunnelen. Tunnelen vil gå fra Gamlarætt på Streymoy til Traðardalur på Sandoy.

Begge tunnelene i entreprisen bidrar til sikrere veier og redusert reisetid til Tórshavn fra flere steder på Færøyene, og gir et viktig bidrag i å knytte samfunn, bedrifter og mennesker nærmere hverandre.

Les Også

Besøkte norskdrevet tunnelprosjekt under Atlanterhavet

NCC Norges spektakulære tunnelprosjekt – byggingen av den 11 km lange Eysturoytunnelen og rundkjøring under Atlanterhavet, fikk nylig besøk av konsernsjef Tomas Carlsson fra Sverige. Og han ble imponert. Tunnelen som på sitt dypeste blir -189 meter und…

Les Også

Bygger tunneler og undersjøisk rundkjøring på Færøyene

En undersjøisk tunnel under bukta Skálafjørður skal koble Skálafjørður og Tórshavn sammen og korte ned reisetid til og fra hovedstaden betraktelig for de som bor på motsatt side av bukta. Gemini Terreng med tunnelmodul spiller en viktig rolle i prosjek…

På Forsiden Nå

Norge i front på tunneler

De siste 10 årene har norsk tunnelpraksis gjennomgått en stor utvikling: Økt mekanisering og høy drivehastighet er fellesnevnerne. Men sikkerhet vil bare bli viktigere fremover.

På Forsiden Nå

Fornybar infrastruktur – en bærekraftig løsning for fremtiden

Kontinuerlig drift produserer avfallsstoffer som øker trykket på miljøet. For å snu denne trenden er det viktig med en livssyklustilnærming til infrastrukturen vår.

På Forsiden Nå

Entreprenørar skal tidlegare inn i Statens vegvesen sine prosjekt

– Regjeringa jobbar for å få meir veg igjen for pengane. Ein av suksessane har vore forretningsmodellen til selskapet Nye Veier. No ønsker vi å gi Statens vegvesen den same moglegheita til å involvere entreprenørar tidleg i prosessen. Statens vegvesen får no i oppdrag å foreslå prosjekt som kan være aktuelle for tidliginvolvering, seier samferdselsminister Jon Georg Dale.

På Forsiden Nå

Mer jernbane for pengene i Drammen

Det store Bane NOR-prosjektet Nytt dobbeltspor Drammen-Kobbervikdalen har nedjustert prognosen for hvor mye utbyggingen vil koste. – Vi må få så mye effekt som mulig ut av hver eneste jernbanekrone, sier prosjektsjef Hanne Stormo.

På Forsiden Nå

Vy Tog skal gi dei reisanda eit betre tilbod på Bergensbanen og Vossabanen – og vil betale staten for å få få køyre tog

– Å bryte opp monopol gir resultat. Etter tre år med jernbanereform har monopolisten Vy utvikla seg til å bli eit selskap som toler internasjonal konkurranse. Det er det all grunn til å applaudere.