Select Language
  • Afrikaans
  • Albanian
  • Arabic
  • Armenian
  • Azerbaijani
  • Basque
  • Belarusian
  • Bengali
  • Bulgarian
  • Catalan
  • Cebuano
  • Chichewa
  • Chinese (Simplified)
  • Chinese (Traditional)
  • Corsican
  • Croatian
  • Czech
  • Danish
  • Dutch
  • English
  • Esperanto
  • Estonian
  • Tamil
  • Finnish
  • French
  • Galician
  • Georgian
  • German
  • Greek
  • Gujarati
  • Haitian Creole
  • Hausa
  • Hawaii
  • Hebrew
  • Hindi
  • Hmong
  • Hungarian
  • Icelandic
  • Indonesian
  • Irish
  • Italian
  • Japanese
  • Javanese
  • Kannada
  • Kazakh
  • Khmer
  • Korean
  • Kurdish (Kurmanji)
  • Kyrgyz
  • Lao
  • Latin
  • Latvian
  • Lithuanian
  • Luxembourgish
  • Macedonian
  • Malagasy
  • Malay
  • Malayalam
  • Maltese
  • Maori
  • Marathi
  • Mongolian
  • Myanmar (Burmese)
  • Nepali
  • Norwegian
  • Pashto
  • Persian
  • Polish
  • Portuguese
  • Romanian
  • Russian
  • Samoan
  • Scots Gaelic
  • Serbian
  • Sesotho
  • Shona
  • Sindhi
  • Sinhala
  • Slovak
  • Slovenian
  • Somali
  • Spanish
  • Sudanese
  • Swahili
  • Swedish
  • Tajik
  • Telugu
  • Thai
  • Turkish
  • Ukrainian
  • Urdu
  • Uzbek
  • Vietnamese
  • Welsh
  • Xhosa
  • Yiddish
  • Yoruba
  • Zulu
Meny
Milepæl for NCC i Eysturoytunnelen på Færøyene

Emner
Undersjøisktunnel

Publisert
10.May.2019

Milepæl for NCC i Eysturoytunnelen på Færøyene

Mandag ettermiddag skjøt NCC gjennomslagssalven i Eysturoytunnelens løp mot Rokin på Færøyene. Nå gjenstår 295 meter med tunneldriving før hovedgjennomslag på den 11 km undersjøiske Eysturoytunnelen.

Etter 5863 meter med tunneldriving fra den færøyske bygda Strendur kunne NCC mandag kl 16.30 skyte gjennomslagssalven mot Rokin. Dermed er et åpent tunnelsamband etablert og begge sider av bukten Skálafjørður koblet sammen.

Færøyenes samferdselsminister Heðin Mortensen, borgermestrene i Runavikar, Nes og Sjóvar kommuner var tilstede og fikk æren av å utløse selve gjennomslagssalven, kyndig veiledet av sprengingsbas Kjetil Holte fra NCC.  

Flere inviterte gjester samt stort et antall publikum var også tilstede for å overvære milepælen i tunnelbyggingen.

– Dette er svært gledelig og gir en god følelse. Nå er vi kommet så mye lengre i tunnelprosjektet, uttalte administrende direktør Teitur Samuelsen fra byggherren Eystur- og Sandoyartunlar.

Om få uker gjør NCC det klart for gjennomslag i Eysturoytunnelens 11,2 km lange hovedløp.

NCC har også innledet andre fase av Færøyene-entreprisen, byggingen av den 10,5 km lange Sandøytunnelen. Tunnelen vil gå fra Gamlarætt på Streymoy til Traðardalur på Sandoy.

Begge tunnelene i entreprisen bidrar til sikrere veier og redusert reisetid til Tórshavn fra flere steder på Færøyene, og gir et viktig bidrag i å knytte samfunn, bedrifter og mennesker nærmere hverandre.

Les Også

Besøkte norskdrevet tunnelprosjekt under Atlanterhavet

NCC Norges spektakulære tunnelprosjekt – byggingen av den 11 km lange Eysturoytunnelen og rundkjøring under Atlanterhavet, fikk nylig besøk av konsernsjef Tomas Carlsson fra Sverige. Og han ble imponert. Tunnelen som på sitt dypeste blir -189 meter und…

Les Også

Bygger tunneler og undersjøisk rundkjøring på Færøyene

En undersjøisk tunnel under bukta Skálafjørður skal koble Skálafjørður og Tórshavn sammen og korte ned reisetid til og fra hovedstaden betraktelig for de som bor på motsatt side av bukta. Gemini Terreng med tunnelmodul spiller en viktig rolle i prosjek…

På Forsiden Nå

Vil halvere byggetiden

Få ting flyr så fritt som timene i norske byggeprosjekter, ifølge Agnar Johansen hos Sintef. Seniorforskeren mener byggetiden jevnt over kan halveres.

På Forsiden Nå

Nytt konsept for utbedring av vei

– Dette er et helt nytt konsept for å utbedre veier. For det første tar vi for oss en lengre distanse enn vanlig, og for det andre involverer vi entreprenøren på et tidligere tidspunkt enn før. Begge deler mener vi vil slå positivt ut for prosjektet.

På Forsiden Nå

Anleggs-IT bør være langsiktig planlegging

– Det er nok mange kolleger som opplever det samme som oss: IT-anleggene er noe som bare skal fungere, og det legges ofte for lite planer i prosjektene før de legges ut på anbud. Om man da for eksempel trenger helikopter for å frakte ut anleggsutstyret, sier det seg selv at IT-kabler vil være en utfordring.

På Forsiden Nå

Blir verdens største fjernstyrte tårnsenter: Vil fjernstyre 15 kontrolltårn i Norge fra Bodø

Når Avinors nye fjernstyrte tårnsenter til 110 millioner kroner står klart i 2020, får det status som verdens største. Tårnsenteret vil kunne gi mulighet for utvidede åpningstider ved små lufthavner, og bedre tilgjengelighet til mindre samfunn.

På Forsiden Nå

El-ferger bedre enn bro og tunnel?

– Det er grunn til å reise spørsmålet om hvorvidt elferger kan være et bedre alternativ enn kostbare broer og tunneler i tiden som kommer. Se bare på den såkalte «fergefri» kystvegen fra Stavanger til Trondheim. Det kan kanskje finnes bedre alternativer.