Select Language
  • Afrikaans
  • Albanian
  • Arabic
  • Armenian
  • Azerbaijani
  • Basque
  • Belarusian
  • Bengali
  • Bulgarian
  • Catalan
  • Cebuano
  • Chichewa
  • Chinese (Simplified)
  • Chinese (Traditional)
  • Corsican
  • Croatian
  • Czech
  • Danish
  • Dutch
  • English
  • Esperanto
  • Estonian
  • Tamil
  • Finnish
  • French
  • Galician
  • Georgian
  • German
  • Greek
  • Gujarati
  • Haitian Creole
  • Hausa
  • Hawaii
  • Hebrew
  • Hindi
  • Hmong
  • Hungarian
  • Icelandic
  • Indonesian
  • Irish
  • Italian
  • Japanese
  • Javanese
  • Kannada
  • Kazakh
  • Khmer
  • Korean
  • Kurdish (Kurmanji)
  • Kyrgyz
  • Lao
  • Latin
  • Latvian
  • Lithuanian
  • Luxembourgish
  • Macedonian
  • Malagasy
  • Malay
  • Malayalam
  • Maltese
  • Maori
  • Marathi
  • Mongolian
  • Myanmar (Burmese)
  • Nepali
  • Norwegian
  • Pashto
  • Persian
  • Polish
  • Portuguese
  • Romanian
  • Russian
  • Samoan
  • Scots Gaelic
  • Serbian
  • Sesotho
  • Shona
  • Sindhi
  • Sinhala
  • Slovak
  • Slovenian
  • Somali
  • Spanish
  • Sudanese
  • Swahili
  • Swedish
  • Tajik
  • Telugu
  • Thai
  • Turkish
  • Ukrainian
  • Urdu
  • Uzbek
  • Vietnamese
  • Welsh
  • Xhosa
  • Yiddish
  • Yoruba
  • Zulu
Meny
Milliard Rogfast-kontrakt er avlyst Illustrasjon: Statens vegvesen

Emner
Tunnel


Tekst
Redaksjonen

Publisert
03.December.2019

Milliard Rogfast-kontrakt er avlyst

Prosjektet koster 1 milliard mer enn det Statens vegvesen forventet. Konkurransen om Kvitsøy-kontrakten i Rogfast-prosjektet er avlyst av Statens vegvesen.

Rogfast-prosjektet koster èn milliard mer enn det Statens vegvesen regnet med. Vegdirektøren har derfor sagt nei til Rogfast-kontrakten og avlyst hele kontrakten.

I juli ble det klart at Statens vegvesen sto igjen med èn kvalifisert tilbyder, etter konkurransen om Kvitsøy-kontrakten. Den tilbudte prisen lå om lag 1 milliard kroner over byggherreanslaget.

Kvitsøy-kontrakten er unik i norsk vegbygging, med store tekniske utfordringer. Rogfast skal ha en 26,7 km lang undersjøisk tunnel som når den står ferdig er verdens lengste og dypeste undersjøiske tunnel. Kvitsøy-kontrakten omfatter 1/3 av denne pluss fem kilometer ettløpstunnel opp til Kvitsøy.

Siden 1980-tallet har planen om en kryssing av fjorden vært drøftet. Statens vegvesen gjennomførte en konsekvensutredning i 2003. En lang undersjøisk tunnel fra Randaberg til Bokn, med en tunnelarmen Kvitsøytunnelen til Kvitsøy, er hva valget falt på.

Høsten 2016 ble prosjektet godkjent av regjeringen og endelig vedtatt av Stortinget i mai 2017. Prosjektet skulle påbegynnes høsten 2017 eller tidlig 2018, med ferdigstillelse i 2025-2026. Forventet ferdigstillelse ble utsatt til 2027, på grunn av forsinkelser med Kvitsøy-kontrakten. Det er planlagt at hoveddelen av utbyggingen skal finansieres gjennom bompenger.

Den undersjøiske tunnelen er anslått til å redusere reisetiden mellom Stavanger og Bergen med om lag 40 minutter. Tunnelen vil binde sammen fylker og bidra til å knytte befolkning og næringsliv tettere sammen. Et prosjekt som vil legge til rette for et utvidet bo- og arbeidsmarked i regionen, noe som styrker viktige næringsklynger. Prosjektet vil sette en rekke verdensrekorder, om den blir gjennomført etter intensjonen. Den blir verdens lengste undersjøiske biltunnel for ordinær trafikk (ca 27 km), verdens lengste firefelts vei i tunnel (ca 27 km), verdens dypeste firefelts vei i tunnel (-392 meter) og verdens dypeste veikryss (-200 meter).

Utfordringer

Anslaget fra byggherren som ble gjort i 2016 er så mye lavere enn forventet, at vegdirektør Bjørne Grimsrud nå ønsker å legge fram kostnadsøkningen for Samferdselsdepartementet.

– Vi har gjort en vurdering som viser at det er en risiko for at prosjektet som helhet ikke kan gjennomføres innenfor rammene som er satt. Dette plikter vi å legge fram for Samferdselsdepartementet, sier vegdirektør Bjørne Grimsrud.

Om hele Rogfast-prosjektet er i fare, er vanskelig å få svar på eller spekulere i. Kvitsøy-kontrakten var den første delen som skulle bygges i Rogfast-prosjektet – en ny politisk behandling kan i verste fall sette hele prosjektet i fare.

Gigantprosjektet har også tidligere vært i fare for å bli stoppet opp på grunn av fare for høy pris og uvisshet rundt kapasiteten i markedet. Det er usikkert hva utfallet av saken blir, om prosjektet gjennomføres eller blir skrinlagt. En mulig løsning for prosjektet kan eventuelt bli en ny konkurranse.

E39 Rogfast:

• Prosjektet E39 Rogfast innebærer kryssing av Boknafjorden og Kvitsøyfjorden nord for Stavanger med undersjøisk tunnel.

• E39 Rogfast blir verdens lengste undersjøiske vegtunnel på ca 27 km, og inngår i nasjonal satsing på fergefri E39 fra Kristiansand til Trondheim.

• Det blir et to-løpstunnel med fire kjørefelt. • Det blir verdens dypeste vegtunnel, med største dybde på 386 meter under havet.

Kilde: Statens vegvesen

 

Les Også

Merkedag 4. desember: Santa Barbara

4. desember er en merkedag verden over for de som jobber med tunneler og gruvedrift, men også militære og andre som jobber med eksplosiver og tungt skyts. Helgenen Helgenen Santa Barbara er deres skytshelgen, bokstavelig talt, og dagen markeres gjerne med messer og fest.

Les Også

Til kamp mot overflatevannet

Oppgraderingen av Bekkestutunnelen i Bærum skal øke trafikksikkerheten. Statens vegvesen går også til kamp mot overflatevannet, som tidvis har plaget trafikantene.

På Forsiden Nå

Nye Veier skal bygge ny E39 for over 50 milliarder

Nye Veier har ansvar for utbygging av E39 mellom Vige i Kristiansand og Ålgård i Rogaland. Strekningen er omtrent 208 kilometer lang, og skal erstattes av med ny firefelts motorvei med fartsgrense 110 km/t. Budsjettet er på mellom 50 og 60 milliarder kroner og skal gi vesentlig kortere reisetid og knytte Agder og Rogaland tettere sammen som region.

På Forsiden Nå

Suksess for klimavennlig asfalt

Årets asfaltsesong er over og forsøket med fokus på klima i Statens vegvesen, Region midt fungerte.

På Forsiden Nå

Merkedag 4. desember: Santa Barbara

4. desember er en merkedag verden over for de som jobber med tunneler og gruvedrift, men også militære og andre som jobber med eksplosiver og tungt skyts. Helgenen Helgenen Santa Barbara er deres skytshelgen, bokstavelig talt, og dagen markeres gjerne med messer og fest.

På Forsiden Nå

Ny veistrekning i Fredrikstad er åpnet

For kort tid siden åpnet den nye veistrekningen rv. 110 Simo-Ørebekk inn mot Fredrikstad. Multiconsult har bidratt med prosjektering og oppfølging i byggefasen.

På Forsiden Nå

Hamar 2074 – scenarioer for byutvikling

Asplan Viak la sist uke frem rapporten «Hamar 2074: Scenarioer for byutvikling», for et fullsatt kommunestyre på Hamar. Debatten rundt dobbeltspor for jernbanen gjennom Hamar og hvor den nye stasjonen skal ligge har høy temperatur, og saken engasjerer og splitter byen.