Økte vekter og dimensjoner betyr enkelt forklart at lastebiler kan frakte mer gods per tur på veier og bruer som allerede tåler belastningen. Resultatet er færre transporter, lavere drivstoffbruk og lavere CO₂-utslipp, uten å vente på ny teknologi eller utskifting av bilparken.
– Dagens lastebiler kan enkelt kutte sine klimautslipp dersom de gis anledning til å laste tyngre. Da er det uforståelig at regjeringen ikke benyttet sjansen til å gjøre kraftfulle grep. I stedet lar de et svært effektivt klimatiltak glippe mellom fingrene, sier administrerende direktør i NLF, Knut Gravråk.
Årelangt arbeid, men lite igjen for innsatsen
NLF har jobbet for økte vekter og dimensjoner siden 2018. Saken er grundig utredet, diskutert med myndighetene og belyst i en bred høringsrunde. Likevel ender vedtaket med små justeringer som bare et fåtall kjøretøy faktisk kan bruke.
– Dette er ikke et nytt eller ukjent forslag. Det er godt dokumentert og faglig forankret. Derfor er det skuffende at resultatet blir så forsiktig at klimaeffekten nesten uteblir, sier Gravråk.
Dokumentert klimaeffekt her og nå
Forskningen er tydelig. Transportøkonomisk institutt (TØI) konkluderte i 2023 (Samfunnsøkonomisk analyse av økt totalvekt for lastebiler ) med at økte vekter og dimensjoner er både lønnsomt for samfunnet og bra for klimaet. Mer last per bil betyr færre kjøretøy på veien, mindre kø og lavere utslipp, umiddelbart.
Dieseldrevne lastebiler vil dominere tungtransporten i mange år fremover. NLF mener derfor det er avgjørende å redusere utslippene fra den bilparken vi faktisk har i dag.
NLFs administrerende direktør reagerer derfor kraftig på at det i samferdselsdepartementets pressemelding understrekes at de nå lytter til transportnæringen.
– Hvis dette er resultatet av å «lytte til transportnæringen» tror jeg samferdselsministeren er nødt til å ønske seg nye batterier til høreapparatet til jul. Vi har vært tydelige hele veien på at dersom en endring i forskriften skal ha effekt, må det gis mulighet til økte vekter for de kjøretøyene og vogntogene som faktisk utgjør tyngden av bilparken i dag. Her har de ikke levert på det transportnæringen har bedt om i det hele tatt, slår Gravråk fast.
Lavthengende frukt som får henge
I stedet for tydelige beslutninger varsler Samferdselsdepartementet nye utredninger. NLF mener myndighetene dermed utsetter en beslutning som kunne gitt raske gevinster.
– Å sende våre viktigste forslag tilbake til nye runder med utredning fremstår ikke som ansvarlig styring, men som beslutningsvegring. Klimaet har ikke tid til det, og transportnæringen trenger klare vedtak, ikke flere omkamper, sier Gravråk.
SE BLADARKIV
