Ny gang- og sykkelvei starter ved Tore Ligaard i utkanten av Stjørdal sentrum og følger nordsiden av E14 i retning Hegramo. Illustrasjon: Statens vegvesen
Publisert: 18.09.2025 

Nå starter byggingen av gang- og sykkelveg for E14 Stjørdal–Hegramo

Etter en god samhandlingsfase med entreprenør Winsnes AS er det klart for anleggsstart for å bygge gang- og sykkelvei langs E14 mellom Stjørdal og Hegramo.

Kontrakten er verdt nærmere 73 millioner kroner og åtte entreprenører var med i konkurransen om anbudet.

Etablering og fremdrift

– Entreprenøren starter med riggetablering i uke 38. I begynnelsen av uke 39 vil arbeidet ta til med fylling på sørsiden av E14 ved Håvreina, samt oppstart ved Ligårdskrysset. I første fase vil arbeidet foregå fra Ligårdskrysset til krysset inn mot Haraldreina skole, forteller byggeleder Kristian Hauståker i Statens vegvesen.

Arbeidene nå i første fase omfatter:

  • Avtaking av matjord og etablering av ranker for gjenbruk.
  • Graving til trau og etablering av grøft for ny kommunal vannledning.
  • Installasjon av nytt overvannssystem med kummer og drens.
  • Forberedelse for belysning med trekkerørgrøft og lysfundament.

Entreprenøren vil jobbe etappevis mot Haraldreina skole, med mål om å ferdigstille gang- og sykkelveien for asfaltering.

Bedre fremkommelighet og trafikksikkerhet

Prosjektet er viktig både for lokalmiljø og næringstransport, for å kunne skille mellom myke og harde trafikanter.

– Det skal i løpet av prossjektet bygges til sammen 6 kilometer gang- og sykkelvei mellom Stjørdal og Hegramo, samt utføres kurveutretting ved Håvereina. Det er ett av de mest ulykkesutsatte punktene på E14 og dette er derfor et viktig trafikksikkerhetstiltak for strekningen. I tillegg blir veibelysningen forlenget slik at E14 får sammenhengende belysning fra Stjørdal til Hegramo, forteller Hauståker.

Videre blir det gjennomført tiltak som bedrer fremkommeligheten relatert til naturfare, gjennom utbedring og forsterkning av flomutsatt bekk, som har oversvømt E14 flere ganger tidligere.

Hovedvannledningen til Stjørdal kommune blir også byttet på deler av strekningen knyttet til prosjektet.  Dette er et samarbeid med Stjørdal kommune.

Sanering og samling av avkjøringer og utbedringer av kryss vil også gi bedre trafikksikkerhet for denne strekningen. Til slutt vil det gjøres en rekke tiltak for kollektivtransporten som understøtter målet om nullvekst i Miljøpakke Trondheim.

Minimal påvirkning for trafikken

Arbeidene vil i denne fasen ha minimal påvirkning på biltrafikken langs E14. Det vil bli satt opp tungsikring langs kjøreveien og redusert hastighet der arbeidet pågår.

– Sikkerhet er vårt høyeste fokus, spesielt nå som vi går inn i en periode med dårligere lysforhold. Uvedkommende på anleggsområdet utgjør en stor risiko, og vi oppfordrer foreldre og foresatte til å informere barn og unge om viktigheten av å holde seg unna anleggsområdet, understreker Hauståker.

I og med stengingen av E6 ved Nestvatnet i Levanger etter kvikkleireskredet, så er E14 fra Stjørdal via Sverige en av de anbefalte omkjøringsrutene for langtransport og gjennomgangstrafikk. Det er derfor lagt vekt på arbeidene ikke skal forhindre fremkommeligheten.

Tett samarbeid med Forsvaret

Dette prosjektet er også viktig for Forsvaret. En verden i endring, med Nato-medlemskap for Sverige og Finland, forsterker behovet for samkjøring av militært forsvar og sivil beredskap.

Med bakgrunn i prioriteringer i Nasjonal Transportplan 2025-2036 (NTP), de nye retningslinjene for samordning av sivil transport for Forsvaret knyttet til en endret verdenssituasjon og Statens vegvesens mulighetsstudie for E14 har Vegvesenet og Forsvaret knyttet tette bånd for utvikling og samarbeid for denne strategisk viktige strekningen på både kort og lang sikt. Dette er i tråd med regjeringens prioriteringer og føringer.

Gode tiltak som gir bedre fremkommelighet og trafikksikkerhet for private trafikanter, lokalmiljø, næringsliv og næringstransportene er også gunstig for Forsvaret.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur