– Dette er urimelig og uakseptabelt. Transportørene skal ikke betale for problemer de ikke kan styre, sier Knut Gravråk, administrerende direktør i NLF.
Tre myndigheter, tre regelverk, null kontroll
Fisken pakkes på is etter krav fra Mattilsynet, og når isen smelter, renner vannet ut gjennom hullene i kassene. Samtidig kan transportørene få reaksjoner fra både politiet og Statens vegvesen. Den eneste måten å hindre avrenning på er å senke temperaturen under Mattilsynets krav, noe som bryter ett regelverk for å oppfylle et annet.
– Transportørene er fanget i et krysspress mellom Mattilsynet, vegmyndighetene og politiet. Uansett hva de gjør, bryter de reglene. Dette er uholdbart, sier Gravråk.
Feilen ligger lenger opp i kjeden
NLF mener at avrenning ikke er et transportproblem, men et emballasje- og produksjonsproblem. Mange transporter mottar fisk som ikke er kjølt godt nok ned, og som pakkes i kasser med åpning til at smeltevannet kan renne ut.
– Å bøtelegge sjåførene for dette er som å gi tannlegen skylden for hullene, sier Gravråk.
Løsningen finnes, men brukes nesten ikke
Tette kasser med absorbent vil løse problemet. Kostnaden er liten, men sjømatindustrien har hittil ikke tatt ansvaret.
– Problemet kunne vært løst enkelt og rimelig, men noen frykter å tape noen øre per kasse. Da legges regningen på transportørene. Det er helt galt, sier Gravråk.
Kraftig kritikk av gebyrforslaget
NLF støtter bedre trafikksikkerhet, og har i årevis engasjert seg i å få bukt med fiskeavrenningen. Men de er tydelige på at ansvaret nå plasseres hos feil aktør.
– Transportørene bestemmer verken emballasje, kjølekjede eller fiskeprosess. De kan derfor ikke straffes for feil som skjer før fisken når bilene. Forslaget er både feilslått og farlig, sier Gravråk.
Dialog med næringen og myndigheter
NLF har invitert hele næringen til dialog. Sjømatbedriftene vil delta, men Sjømat Norge har så langt takket nei til å møte forbundet.
– Vi har dialog med Sjømatbedriftene, men Sjømat Norge takket nei. Det er beklagelig når problemet handler om deres ledd i verdikjeden, sier Gravråk.
NLF søker også kontakt med Statens vegvesen, Mattilsynet og øvrige myndigheter i saken.
Krever tydelig ansvarsfordeling
Forbundet krever nå rask innføring av tette kasser og en overgangsordning som hindrer at transportører bøtelegges for forhold de ikke kan rette.
– Dersom denne forskriften blir vedtatt, blir våre medlemmer nødt til å avvise fisken på rampa dersom sjåføren vurderer at det vil føre til avrenning. Derfor bør næringen snarest gå over til tette kasser. Kun slik kan vi sikre trafikksikkerhet, matsikkerhet og en rettferdig konkurranse, sier Gravråk.
SE BLADARKIV
