Fredrikstadbrua. Foto: Knut Opeide/Statens vegvesen
Publisert: 29.10.2025 

Ny vektbegrensning på Fredrikstadbrua innføres fra 1. februar 2026

Statens vegvesen innfører vektbegrensning på 28 tonn for kjøretøy over riksvei 110 Fredrikstadbrua fra 1. februar 2026.

Tiltaket er nødvendig for å sikre bruens levetid og trygg ferdsel for alle trafikanter.

Vil unngå skader og stengninger

– Våre analyser viser at utmattingskapasiteten til Fredrikstadbrua er i ferd med å nås. For å unngå skader og plutselige stengninger, må vi innføre en vektbegrensning på 28 tonn, sier seksjonssjef Gunnar Eiterjord i Statens vegvesen.

Fredrikstadbrua er en viktig forbindelse for både lokaltrafikk, kollektivtransport og godstransport. Om lag 100-150 kjøretøy over 28 tonn passerer bruen daglig på hverdager.

Disse må fra 1. februar 2026 finne alternative ruter eller fordele lasten på flere kjøretøy.

Forlenger levetida med 50 år

– Vi forstår at dette får konsekvenser for næringslivet og transportører, men sikkerheten må komme først. Våre beregninger viser at tiltaket kan forlenge bruas levetid med opptil 50 år. Vi understreker at bruen er trygg å bruke også før 1. februar 2026, sier Gunnar Eiterjord.

Bakgrunnen for restriksjonen er at bruen ikke ble dimensjonert for utmatting da den ble bygget i 1957. Gjentatte tunge belastninger kan føre til små sprekker i stålet, som over tid kan gi plutselige brudd.

Flere alternativ vurdert

– Det er ikke mulig å forsterke bruen slik at den tåler dagens tunge trafikk. Vi har vurdert flere alternativ, men dette er det eneste forsvarlige, understreker Gunnar Eiterjord.

Det presiseres at kollektivtrafikken ikke rammes av vektbegrensningen. Utrykningskjøretøy får dispensasjon ved utrykning.

Fredningen av Fredrikstadbrua har ingen innvirkning på situasjonen.

Lyttet til innspill om utsettelse

Statens vegvesen har hatt dialog med Fredrikstad kommune, næringslivet og andre berørte aktører. Tidspunktet for innføring er valgt for å gi aktørene tid til å tilpasse seg.

– Vi har lyttet til innspill fra næringslivet og valgt å utsette innføringen til 1. februar 2026. Det gir bedre tid for omstilling for alle parter, sier Gunnar Eiterjord.

I samarbeid med partene i bypakke Nedre Glomma sees det på muligheten for å etablere et system for å få et bedre datagrunnlag over trafikkbevegelser i Nedre Glomma-området.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur