Publisert: 14.01.2018 

Nye kontrakter gir mersmak for Vegvesenet

-Vi har testet ut ett kontraktsområde for de nye Driftskontraktene, og det har avgjort gitt mersmak. Erfaringene er at vi...

-Vi har testet ut ett kontraktsområde for de nye Driftskontraktene, og det har avgjort gitt mersmak. Erfaringene er at vi har fått en god tilnærming til utføring av oppgavene, og arbeidsformen tror jeg passer bra også for entreprenørene.

Prosjektleder Drift og Vedlikehold Trond Haugstad i Vegvesenet er glad for å ha testet ut den nye Driftskontrakten (i 2019 sammenslås 2-kontraktsområder til ett), og er fornøyd både med tilnærmingen de har fått til med entreprenørene, og det praktiske arbeidet de har sett gjennomført til nå:

Gode erfaringer

Hovedelementene i kontraktene, eller det vi kan kalle de viktigste endringene fra tidligere, er jo at de varer 8 år nå mot 5 år tidligere. Vi setter en del klare krav til entreprenørene som skal utføre jobbene, men vårt inntrykk er at også de er fornøyd med dette. En av årsakene til dette kan være at vi nå har hatt 9 måneder på å tilnærme oss kontraktene, og fått ryddet unna eventuelle uklarheter og oppfatninger i kontraktsteksten. Vi har forankret hos hverandre en felles forståelse av kontrakts- innholdet.

Dette er også en trygghet for de valgte samarbeidspartnerne, er det ikke så?

Jo, det har vi fått klare tilbakemeldinger på. Vi har jo som en del av kravsbildet at vi skal ha en utstyrspark som tilfredsstiller Euro 6 på bilparken og Trinn 4 på anleggsmaskiner, og så videre. Derfor kan det nok hende at enkelte av entreprenørene trenger å gjøre noen investeringer på utstyrssiden, og da er det klart at det betyr en større trygghet for dem å ha 8 års avskrivning i et kontraktsforhold i stedet for 5, slår han fast.

Det er ikke surmuling blant dem som ikke blir valgt, da?

Nei, det har vi ikke fått noen tilbakemeldinger om, sier han ettertenksomt.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur