Meny
Nye Veier og AF arrangerte folkefest for 7000 Foto: Nye Veier

Emner
VEG

Publisert
24.June.2019

Nye Veier og AF arrangerte folkefest for 7000

2.juli åpner den 22 km lange nye E18 fra Tvedestrand til Arendal. I den anledning ble det arrangert folkefest på Grenstøl i Tvedestrand lørdag 22. juni.

– Vi vet at nye E18 Tvedestrand-Arendal er etterlengtet og det blir en flott 22 km trafikksikker firefelts vei. Det er ikke bare bare å være naboer til et anleggsområde i to og et halvt år. Sammen med totalentreprenøren AF har Nye Veier hatt lyst til å gi noe tilbake til trafikanter og berørte naboer som har levd side om side med støv, støy, sprengningsarbeidet og andre ulemper, sier Magne Ramlo, prosjektdirektør i Nye Veier for E18-utbyggingen fra Langangen til Grimstad.

Dagen før folkefesten både regnet og blåste det noe skapte en viss bekymring for arrangørene. Når man skal arrangere folkefest ute har det naturligvis stor betydning at det er fint vær. God planlegging og fint vær la til rette for at så mange som omlag 7000 møtte fram på folkefesten som i tillegg til konsert med Eivind Karlsen og Freddy Kalas, inneholdt muligheter for alle interesserte til å løpe halvmaraton, delta i sykkelritt eller ta en spasertur på det som om en drøy uke blir ny firefelts vei. Det var omlag 4000 som benyttet denne anledningen til å sykle, gå eller løpe på veien i løpet av dagen.

Foto: Nye Veier

– Vi i AF håper folk setter pris på at vi lager i stand en folkefest. Det er jo kanskje første og siste gang folk som ikke jobber i anleggsbransjen får anledning til å være med på å gå, løpe eller sykle på en ny firefelts vei. Det krever god logistikk å åpne opp anlegget for så mange mennesker og vi har hatt ekstra oppmerksomhet på både HMS og sikkerhet for publikum, sier Erik Frogner som er AF sin prosjektleder for E18 Tvedestrand-Arendal.

Opprinnelig var veiåpningen planlagt i oktober 2019. I slutten av januar kunne Nye Veier melde at det blir det veiåpning allerede 2.juli. Ramlo legger ikke skjul på at det for Nye Veier er gledelig å kunne åpne veien mer enn tre måneder tidligere enn planlagt.

– Alle i prosjektet har stått på for å planlegge folkefesten. Vi er stolte over den nye veien og synes den er veldig flott. På folkefesten viste vi en rykende fersk dronefilm som viser hele strekningen og en timelapsefilm som er satt sammen av bilder fra flere webkamera. Siden veien er 22 km meter lang måtte vi jo ha en kake som er 22 meter. Det er lenge siden vi kom på tanken å servere en 22 m lag kake, ja, nesten rett etter at vi anleggsarbeidene kom i gang. Jeg vil sende en stor takk til alle de som møtte opp og gjorde dette til en fantastisk dag, sier Tordis Vandeskog som er utbyggingssjef i Nye Veier for prosjektet E18 Tvedestrand-Arendal.

Alle tre forteller om mange hyggelige tilbakemeldinger fra folk som takket for at folkefesten kom i stand og sa de hadde hatt en fin dag.

Les Også

AF Gruppen og Nye Veier åpner E18 Tvedestrand – Arendal tre måneder tidligere enn planlagt

AF Gruppen er snart ferdig med 23 kilometer med firefelts motorvei, et tjuetalls bruer og fire tunneler mellom Tvedestrand og Arendal. Det er sprengt bort og flyttet åtte millioner faste kubikkmeter med fjell og det er tatt ut tre millioner kubikkmeter med løsmasse. Nå åpnes snart veistrekningen, hele tre måneder tidligere enn prosjektert.

Les Også

Fremtidens veger

Fremtidens veger vil ha økt fremkommelighet og kapasitet, og digitale løsninger kan føre til bedre trafikkflyt og bedre drift og vedlikehold av infrastrukturen. Dette avhenger av god konnektivitet.

På Forsiden Nå

AF Gruppen og Nye Veier åpner E18 Tvedestrand – Arendal tre måneder tidligere enn planlagt

AF Gruppen er snart ferdig med 23 kilometer med firefelts motorvei, et tjuetalls bruer og fire tunneler mellom Tvedestrand og Arendal. Det er sprengt bort og flyttet åtte millioner faste kubikkmeter med fjell og det er tatt ut tre millioner kubikkmeter med løsmasse. Nå åpnes snart veistrekningen, hele tre måneder tidligere enn prosjektert.

På Forsiden Nå

Bergensfirma utvikler nanopartikler som renser betong og omgivelsene

God luftkvalitet er en forutsetning for et godt miljø. Nå har Joma International, basert i Bergen, utviklet en betongbehandling som både er NOX-reduserende og vannavstøtende. Det innovative produktet bruker fotokatalytiske nanopartikler for å holde både betongen og omgivelsene rene.

På Forsiden Nå

Nullutslippstog: – Vi må få opp dampen

Snart ruller 14 togsett på hydrogen i Tyskland. Hos Jernbanedirektoratet følger de forsøket nøye. Snart må vi bli kvitt dieseltogene på norske skinner.

På Forsiden Nå

I fremtiden vil maskinene ha «lappen»

– Ønsket om at stadig færre skal omkomme eller bli skadet i trafikken vil gjøre at maskinene kommer til å ta over stadig mer av kjøringen. I fremtiden kan det være maskinene som har «lappen» – ikke menneskene. Men foreløpig handler det om kjørestøtte og autonomi – hver for seg.

På Forsiden Nå

Lokal forankring viktig for samfunnskritiske anlegg

– Det grønne skiftet vil kreve betydelige investeringer i fornybar energi. Dette er samfunnskritiske investeringer som vi alle kommer til å nyte godt av. Ulempene kommer imidlertid lokalt, og derfor er det viktig at vi forankrer investeringene hos dem det vil påvirke.