– Her har vi et oppdrag som passer for både store og mindre entreprenører. Samlet tror vi denne utbyggingen totalt vil ligge i størrelsesorden 1,8 milliarder kroner, sier prosjektleder for Prosjekt Finnmark i Statens vegvesen, Edgar Olsen.
Prosjektet deles i tre uavhengige utførelsesentrepriser.
– Vår erfaring fra E6 Alta Vest, tilsier at dette er en effektiv løsning som også kommer lokalt og regionalt næringsliv til gode, sier prosjekteringsleder, Stig Roger Thomassen.
Samlet lengde på den nye strekningen er på cirka 7,6 kilometer og består av følgende:
- Vei i dagen 3230 meter.
- Bru 150 meter.
- Tunnel 4200 meter
Prosjektet deles i tre uavhengige utførelsesentrepriser:
• E1 Forberedende arbeid - 1,5 kilometer vei på Altasiden av Kløfta, fremføring av strøm og klargjøring for interimsbru.
• E2 Tunnel - 4,2 kilometer tunnel og 2,2 kilometer vei i dagen.
• E3 Bru - over Eibyelva 150 meter
E45 Kløfta
Veien er en viktig transportåre mellom Finnmark og Finnland. Hovedmålsettingen med ombygging av E45 gjennom Kløfta er å fjerne den rasfarlige delstrekningen. Dagens vei ligger langs en elv i en canyon med bratte, ustabile og rasfarlige fjellsider. E45 Kløfta er en flaskehals for tungtrafikken og veien stenges ofte av ras, særlig vinterstid.
Leverandørmøte holdes på Thon Hotel Oslo Airport tirsdag 4. februar klokken 12.00–14.00.
Det er ønsket at de som vil delta melder fra om dette til Marlen Lillevik på e-post: [email protected]
De som ønsker å delta digitalt (Teams) må oppgi e-postadresse ved påmelding for å få tilsendt lenke til arrangementet. Dette bør gjøres i god tid før møtet starter. Marlene kan også svare på eventuelle spørsmål om arrangementet. Hun har telefonnummer, 977 07033.