Samferdselsministeren deltok fredag 16. mai på den offisielle markeringen for oppstart av E6 Roterud–Storhove. Ny E6 forbi Lillehammer skal redusere antall ulykker på veien, øke framkommeligheten for både vare- og persontransport og øke regionens samfunnssikkerhet og beredskap, for eksempel slik at utrykningsbiler kommer enklere frem.
– Siden planperioden har prosjektet blitt nedskalert for å redusere kostnader, klimagassutslipp og arealbeslag, blant annet med smalere vei og bru. Som forutsetning for å gå videre med bygging av ny E6 gjennom Lågendeltaet naturreservat har Nye Veier på regjeringens bestilling utredet ytterligere miljøforbedrende tiltak i området. Her har Nye Veier levert, og det er bra at vi nå kommer i gang med denne viktige strekningen sier Nygård.
Det er Nye Veier som er byggherre i prosjektet, med AF Gruppen og Norconsult som entreprenørselskaper. Strekningen er en del av strekningen E6 Moelv–Øyer. Veien er planlagt ferdigstilt sommeren 2030.
En stor milepæl
Administrerende direktør Anette Aanesland i Nye Veier uttrykte stor tilfredshet med at det viktige infrastrukturprosjektet er i gang.
– Dette er en stor milepæl og noe vi har jobbet hardt for over lang tid. At vi kan stå her i dag er resultat av et godt samarbeid med relevante myndigheter og våre samarbeidspartnere. Byggingen av veien som forbedrer hovedferdselsåren gjennom Innlandet og Norge er nå godt i gang.
Etterlengtet og fremtidsrettet
Den nye veien, som skal stå ferdig i 2030, er både etterlengtet og fremtidsrettet. Dagens tofelts vei er ikke egnet for dagens eller fremtidens trafikkmengde. Det er få gode alternative veier langs Mjøsa, og fysisk midtdeler på E6 reduserer fremkommeligheten og beredskapen.
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård understreket betydningen av prosjektet da han tok det første spadetaket.
– Det er gledelig at Nye Veier er i gang med ny E6 forbi Lillehammer. E6 knytter landet sammen fra nord til sør – dette er en av landets viktigste hovedveier. Når veien står ferdig, kommer folk frem raskere og tryggere. Det er bra for næringslivet, for Innlandet og for alle de som bruker veien i hverdagen.
Høy kompetanse og gjennomføringsevne
Siden kontrakten mellom Nye Veier og AF Gruppen ble signert 25. februar i år, har prosjektet hatt høy aktivitet. Til tross for prosjektets omfang og kompleksitet, er Aanesland trygg på kompetansen og gjennomføringsevnen til de som skal bygge veien.
– Vi har et stort tverrfaglig team i ryggen, som også har gjennomført store og kompliserte oppgaver tidligere. Gjennom et solid samarbeid, og ved å utnytte vår samlede erfaring, kompetanse og ekspertise skal vi og AF Gruppen bidra til at utbyggingen gjennomføres riktig – og så skånsomt som mulig.