Select Language
  • Afrikaans
  • Albanian
  • Arabic
  • Armenian
  • Azerbaijani
  • Basque
  • Belarusian
  • Bengali
  • Bulgarian
  • Catalan
  • Cebuano
  • Chichewa
  • Chinese (Simplified)
  • Chinese (Traditional)
  • Corsican
  • Croatian
  • Czech
  • Danish
  • Dutch
  • English
  • Esperanto
  • Estonian
  • Tamil
  • Finnish
  • French
  • Galician
  • Georgian
  • German
  • Greek
  • Gujarati
  • Haitian Creole
  • Hausa
  • Hawaii
  • Hebrew
  • Hindi
  • Hmong
  • Hungarian
  • Icelandic
  • Indonesian
  • Irish
  • Italian
  • Japanese
  • Javanese
  • Kannada
  • Kazakh
  • Khmer
  • Korean
  • Kurdish (Kurmanji)
  • Kyrgyz
  • Lao
  • Latin
  • Latvian
  • Lithuanian
  • Luxembourgish
  • Macedonian
  • Malagasy
  • Malay
  • Malayalam
  • Maltese
  • Maori
  • Marathi
  • Mongolian
  • Myanmar (Burmese)
  • Nepali
  • Norwegian
  • Pashto
  • Persian
  • Polish
  • Portuguese
  • Romanian
  • Russian
  • Samoan
  • Scots Gaelic
  • Serbian
  • Sesotho
  • Shona
  • Sindhi
  • Sinhala
  • Slovak
  • Slovenian
  • Somali
  • Spanish
  • Sudanese
  • Swahili
  • Swedish
  • Tajik
  • Telugu
  • Thai
  • Turkish
  • Ukrainian
  • Urdu
  • Uzbek
  • Vietnamese
  • Welsh
  • Xhosa
  • Yiddish
  • Yoruba
  • Zulu
Meny
Øker sikkerheten på Bergensbanen

Emner
Bane

Publisert
09.May.2019

Øker sikkerheten på Bergensbanen

I tunnelen ved Myrdal stasjon har Cautus Geo installert målesensorer. Der sjekkes passerende tog for skader, slitasje og vekt. I tillegg måles varmgang i hjullager og bremser.

Hensikten er todelt. Driftssikkerheten skal økes. I tillegg er systemet satt opp for å redusere skogbrannfare.

– Sammen med Bane NOR har vi montert avansert måleutstyr på en av svillene 200 meter inne i tunellen. Togene sjekkes på en strekning på 20 meter. I sanntid rapporteres avvik enten det er varmgang i bremser eller skade på hjul, sier Lars Krangnes i Cautus Geo.

Tog kontrolleres mens de kjører gjennom tunnelen. De siste ukene kan fire branner være forhindret.

– Fire tog er stanset. Alarmen er gått som følge av for høy varme i hjullager og bremsesystem. Det er feil som kan gi gnister og skogbrann, sier Ole Erik Almenningen på drifts- og prosjektstøtte i Bane NOR.

undefined
 
Foto: Cautus Geo

Systemet Cautus Geo har levert sjekker togene mens de kjører gjennom tunnelen. Bane NOR får varsel på e-post og sms i sanntid, om tog passer med for høy varme i bremsesystemet eller har andre feil som øker slitasjen på togsettene, skinnegangen eller kan gi gnister.

Skogbrann som følge av gnister fra tog kan bli store og alvorlige. Målet er at sikkerheten økes, og at faren for skogbrann reduseres.

De siste årene har det vært flere tilfeller av skogbrann langs norske jernbaner. Mange av disse skylles trolig varmgang i hjullager eller bremser, eller skade på hjul. På Bergensbanen har det vært en rekke branntilløp de siste årene.

Systemet på Bergensbanen har vært testet ut over en lengre periode. Denne sommeren er den første sesongen med operativt drift. Det anses som viktig i spesielt tørre perioder hvor varmgang fra tog og skader på hjul kan forårsake brann.

undefined
 
Foto: Cautus Geo

Når systemet måler et tog med temperatur over gitte terskelverdier eller andre feil, blir Bane NOR umiddelbart varslet om feilen hvor den befinner seg og hva som er galt. Toget kan da bli stoppet før det skader kjøretøyet, infrastruktur eller utløser brann.

– Vi får eksakt og riktig kunnskap i sanntid, så kan vi stoppe toget og gjøre de tiltakene som er nødvendige før det kan kjøre videre. Målet er å unngå branner, sier Almenningen. 

Les Også

Fornebubanen forsinket: Oslos lengste T-banelinje i tunnel vil koste mer enn først planlagt

Den nye T-banestrekningen mellom Majorstuen og Fornebu skulle ferdigstilles i 2025. Nå vil byggetiden trolig ta 1 til 1,5 år mer enn Oslo kommune antok i sine opprinnelige beregninger. Fornebubanen vil trolig også koste 2,4 milliarder kroner mer. Plassutfordringer, krevende byggegroper og anleggsgjennomføring har fordyret og forsinket prosjektet.

Les Også

Prosjektstatus Bane NOR

Vi spurte konsernsjef Gorm Frimannslund i Bane NOR hvilke større prosjekter de har på trappene.

På Forsiden Nå

Vil halvere byggetiden

Få ting flyr så fritt som timene i norske byggeprosjekter, ifølge Agnar Johansen hos Sintef. Seniorforskeren mener byggetiden jevnt over kan halveres.

På Forsiden Nå

Nytt konsept for utbedring av vei

– Dette er et helt nytt konsept for å utbedre veier. For det første tar vi for oss en lengre distanse enn vanlig, og for det andre involverer vi entreprenøren på et tidligere tidspunkt enn før. Begge deler mener vi vil slå positivt ut for prosjektet.

På Forsiden Nå

Anleggs-IT bør være langsiktig planlegging

– Det er nok mange kolleger som opplever det samme som oss: IT-anleggene er noe som bare skal fungere, og det legges ofte for lite planer i prosjektene før de legges ut på anbud. Om man da for eksempel trenger helikopter for å frakte ut anleggsutstyret, sier det seg selv at IT-kabler vil være en utfordring.

På Forsiden Nå

Blir verdens største fjernstyrte tårnsenter: Vil fjernstyre 15 kontrolltårn i Norge fra Bodø

Når Avinors nye fjernstyrte tårnsenter til 110 millioner kroner står klart i 2020, får det status som verdens største. Tårnsenteret vil kunne gi mulighet for utvidede åpningstider ved små lufthavner, og bedre tilgjengelighet til mindre samfunn.

På Forsiden Nå

El-ferger bedre enn bro og tunnel?

– Det er grunn til å reise spørsmålet om hvorvidt elferger kan være et bedre alternativ enn kostbare broer og tunneler i tiden som kommer. Se bare på den såkalte «fergefri» kystvegen fra Stavanger til Trondheim. Det kan kanskje finnes bedre alternativer.