Foto: Bertelsen & Garpestad AS
Ole Peter Galaasen
Publisert: 29.10.2025 

Oppgraderer veistrekning på 4,5 kilometer ved Hammerfest

Riksvei 94 er den eneste innfartsveien til Hammerfest og er en sentral del av kommunikasjonstilbudet i Hammerfest og Kvalsund. Samtidig betjener Sykehuset i Hammerfest store deler av befolkningen i Vest-Finnmark og gjør Hammerfest til et regionalt trafikk-knutepunkt. Nå står snart den oppgraderte veistrekningen klar for trafikanter.

– Den gamle riksveien var smal, uoversiktlig og svært krevende å holde åpen gjennom vinteren. Rasfare og bratte fjellskjæringer gjør at vi har hatt gjentatte vedlikeholdsproblemer. Denne utbyggingen er derfor helt nødvendig, sier Edgard Olsen, prosjektleder i Statens vegvesen.

Prosjektet er delt inn i to hoveddeler. Første del omfatter 4,5 kilometer vei og tre stopplommer, mens andre del innebærer 1,2 kilometer vei, en kilometer gang- og sykkelvei og 500 meter med snøskjermer.

– Snøskjermer er en viktig del av løsningen. Vi vet at vind og snø gjør denne strekningen ekstra krevende, og vi må bygge for å sikre både trafikantene og driftspersonellet som skal holde veien åpen, forklarer Olsen.

Entreprenør og kostnader

De fire best kvalifiserte søkerne var Anlegg Øst Entreprenør, Bertelsen & Garpestad, Morgedal Entreprenør og Peab Anlegg. Bertelsen & Garpestad vant anbudskonkurransen med en tilbudspris på 276 millioner kroner. Kostnadsrammen fra Statens vegvesen ligger på 439 millioner.

– Vi ser at konkurransen har gitt oss et godt utgangspunkt. Entreprenøren har vist at de kan håndtere både store fjellskjæringer og krevende fyllingsarbeid, noe vi trenger her. Samtidig har både prosjekteringen i egen regi og samarbeidet med entreprenør fungert meget godt, sier Olsen.

Anleggsstart var i august 2023, og arbeidet pågår seks dager i uken med lange skift. I 2024 er hovedfokus å gjennomføre de store fjellskjæringene gjennom Lillevikhøgda.

– Vi har lagt opp til å holde god fremdrift. Om været spiller på lag, kan vi forlenge sesongen utover høsten og få gjort mer før vinteren setter inn. Det gir oss fleksibilitet, understreker Olsen.

Viktig for lokalsamfunnet

Prosjektet knyttes også tett til utviklingen i Hammerfest-området, der både Asco-basen i Leirvika og Hammerfest havn er viktige transportknutepunkter.

– Når denne veien står ferdig, gir det tryggere transport for både næringstrafikk og lokalbefolkning. Vi løfter standarden, bedrer fremkommeligheten og skaper en vei som tåler vær og vind bedre enn i dag, sier Olsen.

Entreprenøren Bertelsen & Garpestad har hatt hovedansvaret for anleggsarbeidet. Anleggsleder Erlend Eithun forteller at prosjektet innebar et bredt spekter av oppgaver.

– Vi har utført mye sprengningsarbeid, store mengder masseflytting, fjellsikring, sjøfyllinger og plastring i sjø. I tillegg har vi stått for asfaltering og mange av de andre oppgavene som naturlig følger med et slikt veiprosjekt, sier Eithun.

Tøffe forhold på vinteren

Som ventet har de klimatiske forholdene i området gitt noen av de største utfordringene.

Foto: Bertelsen & Garpestad AS

– Vinterdrift, geologiske forhold og trafikkavvikling har vært de mest krevende faktorene å håndtere. Vi har hele tiden måttet balansere mellom sikkerhet, fremdrift og hensynet til trafikanter som bruker veien mens vi bygger den om, forklarer han.

Til tross for utfordringene har samspillet med Statens vegvesen vært en nøkkel til fremdrift og gode løsninger.

– Samarbeidet med byggherren har vært meget bra. De utfordringene som har dukket opp underveis har vi løst på en god måte sammen med erfarne folk fra Statens vegvesen, sier Eithun.

Entreprenøren ser nå konturene av sluttresultatet, selv om det gjenstår en del arbeid frem mot ferdigstillelse.

– Vi fortsetter med asfaltering i august og fortsetter deretter med trekkerør og sideterreng frem mot sluttdato 30. november 2025.

Han legger til at selv om strekningen har bydd på utfordringer, er motivasjonen høy i laget:

– Det er alltid givende å se hvordan et krevende prosjekt blir til infrastruktur som lokalsamfunnet vil ha glede av i mange tiår fremover, avslutter Eithun.

Ifølge fremdriftsplanen skal veien skal stå ferdig asfaltert i november 2025.

Fakta:

Oppgradering av riksvei 94 på 60 kilometer fra Skaidi til Hammerfest ble vedtatt med NTP 2010–2019. Det er utført strekningsvise utbygginger på omtrent 15 kilometer av denne veien, og nå utbedres ytterligere 4,5 kilometer av strekningen i retning Hammerfest.

Oppstart: Mai 2023

Antatt åpnet: Sommeren 2025

Totalsum: 439 millioner

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur