Foto: Erik Larsstuen
Emner
Publisert
31.08.2021

OPS-prosjektet rv. 3/ rv. 25 vant Årets anlegg 2020

I hard konkurranse var det veganlegget rv. 3 og rv. 25 mellom Løten og Elverum i Innlandet som stakk av med seieren og utmerkelsen Årets anlegg 2020.

Prosjektet som strekker seg 26 km mellom Løten og Elverum i Innlandet åpnet 30. juli 2020, hele tre måneder før tiden. I tillegg hadde prosjektet besparelser på 1,4 mrd kroner.

Prosjektet har en totalkostnad på 5,5 mrd kroner og det inkluderer drift og vedlikehold i 20 år.

Stolt

– Jeg er utrolig stolt av dette anlegget. Det har vært en helt fantastisk fin reise, sier prosjektleder Taale Stensbye. Han legger vekt på at gjennomføringsmodellen har vært styrende for suksessen prosjektet har oppnådd. Tidlig involvering av entreprenører, det vil si lenge før en kontrakt er underskrevet, er med på å avdekke usikkerheter. Tidlig involvering gir entreprenørene muligheter til å sette seg godt inn i prosjektet og dermed prise de ulike operasjonene mer riktig fra start, sier Stensbye.

Foto: States vegvesen

God HMS

I løpet av prosjektets byggetid på 26 måneder hadde det ikke en eneste skade som førte til fravær.

En solskinnshistorie

Prosjektdirektør i Skanska, Ketil Sand er helt enig. «Jeg sa en gang at dette prosjektet har vært og er en solskinnshistorie. Det sier jeg gjerne i dag også. Jeg er utrolig stolt og glad for at vi har fått være med på å bygge veganlegget mellom Løten og Elverum». Ketil skulle gjerne hatt med seg i salen alle de 450 medarbeiderne som i litt over to år har bygget veger, bruer, kulverter og alt det som skal til for at du og jeg kan kjøre raskere og mer trafikksikkert mellom Løten og Elverum.

Topp plassering i CEEQUAL

Prosjektet satte seg et høyt mål i Ceequal. Og høy utmerkelse skulle det bli, faktisk høyere enn målet de selv satte. Rv. 3/ rv. 25-prosjektet oppnådde som første prosjekt i Norge den høyeste klassifiseringen Whole Team Award – nivå Excellent.

Gjennomføringsmodellen

God planlegging og tilrettelegging har gjort at Skanska har bygget det som var planlagt. Minimalt med endringer og et underskrevet sluttoppgjør på åpningsdagen beviser at det har gått som planlagt. Statens vegvesen og Skanska ble også kåret av en internasjonal jury til «Beste Transport Prosjekt» under Partnership Awards 2019.

Prosjektet består av 16,5 km firefelts veg med midtdeler, 10,5 km tofelts veg med forbikjøringsfelt og midtdeler. Det er bygget tre planfrie kryss, to rundkjøringer, 10 bruer, 18 over- og underganger og to viltoverganger. Det er også bygget en helt ny og topp moderne kontrollstasjon på Ånestad.

Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur