Sognefjellsveien mellom Røysheim og Repp i Lom har tidvis vært stengt. For to år siden raste steiner som spredte seg over noen titalls meter av strekningen. Nå trygges trafikantene med fjellsikring og fanggjerde.
En stor og truende steinblokk over den utsatte veistrekningen er satt på kontinuerlig overvåking. I midten av november etablerte Cautus Geo automatisk overvåking for å sikre arbeidet med fjellsikring og etablering av fanggjerde som skal bedre trafikksikkerheten for trafikantene.
– Det handler om sikkerhet. Det er ikke forsvarlig å ha anleggsarbeid rett under et større fjellparti eller en større steinblokk om du vil, som kan bli ustabil under arbeidet vi må utføre for å skape en tryggere vei for alle som bruker den daglig, sier overingeniør Henning Paul Garmo i Innlandet fylkeskommune.
Høst og vår
Den mulige ustabile fjellblokka ble veldig synlig under fjellrensk i området tidligere i høst. Arbeidet var en forberedelse til sikringsarbeidet som startet i oktober. Neste fase kommer til våren. Før neste sommer er alt på plass.
– Det er ikke forsvarlig å jobbe med en mulig ustabil fjellblokk rett over arbeidsplassen. Derfor etablerte vi overvåking, sier Garmo.
Cautus Geo etablerte automatisk og kontinuerlig overvåking av det mulige ustabile fjellpartiet i november. Alt er satt opp med varsling om det registreres bevegelser i fjellpartiet.
– Overvåkingen fortsetter da vi skal montere fanggjerdet. Det skjer neste vår. Når arbeidet er avsluttet og is- og snø er smeltet, vil vi avslutte overvåkingen, sier Garmo.
Delvis stengt
Sognefjellsveien er særlig viktig for beboere i Bøverdalen. De har ingen omkjøringsmuligheter om veien stenges. I høst har den vært delvis stengt fra oktober. Nå i desember støpes fundamenter for fanggjerdet. Det skal monteres neste vår. Også under det arbeidet kan veien få lysregulering eller innsnevring.
– Men veien stenges ikke. Det blir eventuelt lysregulering eller innsnevring imens arbeidet med sikring pågår, sier Garmo.
– Bevegelser på millimeternivå vil utløse alarm, sier Bjørnar Nevland Knudsen i Cautus Geo. Han har ledet arbeidet med å installere overvåkingen langs fylkesveien.
– Vi har gjort tilsvarende oppsett andre steder, blant annet i Meådalen for sikring av rasområdet på Meråkerbanen, sier Knudsen.
SE BLADARKIV
