Etter ombyggingen får fergeleiet ved Kjøpsvik nesten doblet kapasiteten. Illustrasjon: Statens vegvesen
Publisert: 28.07.2021 

Peab skal bygge grønne fergeleier

Det skal bygges fire fergeleier nord i Nordland. Når de står ferdig, settes en ny rekord i det grønne skiftet.

De fleste som har kjørt Norge på langs kjenner til fergesambandene Bognes – Skarberget på E6 og Drag-Kjøpsvik på rv. 827. Begge krysser Tysfjorden nord i Nordland og i praksis deler fjorden landet vårt i to. Som et ledd i det grønne skiftet skal Statens vegvesen sette inn nullutslippsferger i begge samband. Med elbil kan du da reise fra Lindesnes til Nordkapp uten utslipp.

For å bedre trafikkavviklingen skal også større deler av fergeleiene bygges om. På sambandet Drag-Kjøpsvik dobles kapasiteten på oppstillingsareal for kjøretøy. Alle fergeleiene utformes universelt, og det oppføres servicebygg med oppholdsrom og toalettfasiliteter. I tillegg oppgraderes utearealene.

Et miljøvennlig prosjekt

– Vi er fornøyde med den gjennomførte konkurransen og den interessen bransjen har vist for å løse dette prosjektet for oss, sier prosjektleder Knut Sjursheim i Statens vegvesen.

Slik ser fergeleiet ved Kjøpsvik ut i dag. Foto: Statens vegvesen

I dag ble byggekontrakten til en verdi av om lag 300 millioner kroner signert av utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen og Bernt M. Jakobsen i Peab Anlegg.

– Denne kontrakten betyr mye for oss på flere måter. Vi får benyttet og videreutviklet fremtidens anleggskompetanse. Samtidig har prosjektet en enorm klimagevinst. Et viktig mål for oss som bedrift er å være en lokal samfunnsbygger. I det begrepet ligger blant annet vårt målrettede arbeid med å redusere vårt eget klimaavtrykk, men også satse på å vinne prosjekter som bidrar til lavere utslipp i samfunnet, sier avdelingssjef Olle Eurenius i Peab Anlegg.

– Prosjektet er særdeles spennende for oss. Her får vi virkelig utnyttet vår kjernekompetanse i Peab Anlegg, og jeg er sikker på at vi også vil lære mye underveis. Som i alle våre prosjekter vil vi prioritere arbeid med helse, miljø og sikkerhet for de som skal jobbe på anlegget og publikum som er i nærheten av anlegget. Fremdrift, kvalitet og god kommunikasjon med byggherren blir viktig for å lykkes. Vi gleder oss veldig til komme i gang, sier distriktssjef Bernt M. Jakobsen i Peab Anlegg.

Norges lengste

Stortinget har bestemt at det skal stilles krav til null- og lavutslippsteknologi når dette er mulig. Fergesambandet Drag-Kjøpsvik er 15 kilometer langt. Når de nye fergeleiene tas i bruk, blir det Norges lengste samband med elektrisk fergedrift. Rekorden som da settes og åpningen av de fire fergeleiene, utgjør en ny milepel i vegvesenets arbeid for å gi alle en grønnere reisehverdag.

– Denne utbyggingen er derfor et viktig bidrag til det grønne skiftet, sier utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen.

Mer for pengene

I mars signerte vegdirektør Ingrid Dahl Hovland kontrakt med Fjord1 for de to fergesambandene til en verdi på om lag 1,1 milliard kroner.

– Vi får mer fergetjenester for pengene med den nye kontrakten. Vi øker frekvensen og kutter CO2-utslippet med nullutslippsferger, uten at det blir dyrere for oss enn dagens tilbud, sier Hovland.

I sommerhalvåret med mye turisme er det stor trafikkmengde over begge samband. Fergene på E6 er hovedferdselsåren, mens rv. 827 tilbyr alternativ kryssing av Tysfjorden.

Når el-fergene settes i drift, får Bognes-Skarberget (E6) flere avganger og blir døgnåpent. Sambandet skal betjenes med to ferger hele året. Sambandet Drag - Kjøpsvik beholder dagens åpningstider og antall avganger. Det er satt krav om reservefergeløsning med seks timers responstid ved driftsavbrudd for begge samband.

På Skarberget og Kjøpsvik skal antallet oppstillingsplasser for biler dobles. Ved alle fire fergeleier skal det bygges helt nye servicebygg med venterom og toalettfasiliteter. Fergeleiene får universell utforming for reisende med svekkes syn, hørsel eller andre behov for fysisk tilrettelegging. Fire ladestasjoner med tilhørende teknisk infrastruktur for el-ferger må på plass. I Kjøpsvik skal det bygges ny fergekai, de tre andre kaiene ombygges for kunne ta imot større ferger.

Perioder med bare ett samband

I perioder av utbyggingen må fergesambandene vekselvis stenges mens helt nødvendig arbeid utføres. All trafikk dirigeres da over til det andre sambandet som er åpent. Dette er uheldig for trafikantene, men avgjørende for å kunne gjennomføre utbyggingen. Stengingen vil bli annonsert i god tid, slik at de reisende kan planlegge for dette. Ingen av sambandene vil bli stengt i fellesferien når trafikken er størst.

– Sånn sett er dette et ekstra krevende prosjekt der anleggsarbeiderne også må hensynta bil- og fergetrafikken mens det bygges, sier Sjursheim.

Peab Anlegg planlegger en forsiktig byggestart i august i år uten at dette vil påvirke sommertrafikken. Målet er at el-fergene skal kunne tas i bruk i desember 2022.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur