Foto: Cato A. Mørk / Multiconsult
Publisert: 26.05.2020 

Planlegger fremtidens endeholdeplasser for elbusser

Kollektivselskapet Ruter har som ambisjon å øke antall elektriske busser i Oslo og deler av Viken. Multiconsult planlegger nå løsninger for hurtiglading på en rekke endeholdeplasser i Oslo-området.

I 2019 hadde Ruter 115 elbusser, som reduserer CO2-utslippene i forhold til vanlige busser med hele 5500 tonn i året. Framover skal det tilrettelegges for innfasing av enda flere el- busser i Oslo, og målsettingen er at bussparken skal være utslippsfri i løpet av 2028.

En slik omlegging av bussparken krever mulighet for hurtiglading på en rekke endeholdeplasser, og i forbindelse med nye bussanbud i 2021 og 2022 i Oslo ønsker Ruter å tilby slik ladeinfrastruktur på flest mulig endeholdeplasser. Multiconsult er nå godt i gang med å vurdere hvordan slike ladeløsninger kan innføres på rundt 20 endeholdeplasser i Oslo-området.

– I dette oppdraget har vi arbeid fra alt fra overordnet kartlegging via forslag til løsninger til myndighetsbehandling frem til rammesøknad. Det er motiverende å arbeide med et slik miljøprosjekt som vil bidra til å elektrifisere bussparken i Oslo og dermed redusere klimautslippene lokalt, sier oppdragsleder Anders Arild i Multiconsult.

Arbeidene Multiconsult gjennomfører omfatter en vurdering av økt plassbehov på endeholdeplassene, tilrettelegging for ny ladeinfrastruktur og servicebygg for busspersonell. Hensikten med prosjektet er å bidra med nødvendig infrastruktur for å elektrifisere rutebusstrafikken i Oslo i løpet av 2028.

Involverende prosess

Nødvendig ladeinfrastruktur består av nettstasjon, pantograf, likerettere og fordelerskap. Hurtiglading på endeholdeplassene vil typisk vare 10-15 minutter. Når valgt løsning er tatt skal det søkes om ramme for el-ladeinfrastruktur og servicebygg på de aktuelle endeholdeplasser, noe som krever en omfattende høringsrunde.

– Vi har jobbet med nabovarsler og rammesøknader, hatt kontakt med myndigheter og vurdert plassering av nettstasjoner. Nå arbeider vi videre med å søke om rammesøknader på alle 20 lokasjoner og håper at mye av dette skal være klart i løpet av høsten 2020, forteller Anders Arild.

Arild forteller at en utfordring i oppdraget har vært å involvere og få inn innspill og nødvendige tilbakemeldinger fra alle de berørte partene i prosjektet. Hittil er det godkjent rammetillatelser på to steder og det er sendt både nabovarsel og rammesøknader andre steder.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur