Foto: David Dundas Brandt for Samferdsel & Infrastruktur
Publisert: 20.11.2025 

Å bygge team er det viktigste vi driver med

Bjørnar Bollestad får mye skryt. Nå leder han både tunnel- og entreprenørselskapet i B&G-konsernet. Fokuset er nå på nye oppdrag og å bygge gode team og fleksibilitet i organisasjonen.

Bjørnar Bollestad er daglig leder i B&G Tunnel AS i Egersund, og fra i sommer er han også daglig leder i Bertelsen & Garpestad AS. Bollestad har vært med i B&G Tunnel fra oppstarten i 2018 som prosjektledersjef, og overtok som daglig leder etter Ove Rune Varhaug.

– Du overtok som daglig leder i B&G Tunnel i januar. Hvordan føles det?

– Det er veldig kjekt og jeg er veldig glad for å ha den posisjonen, svarer Bollestad, som har jobbet tett sammen med Varhaug siden starten av selskapet.

Begge kom opprinnelig fra Kruse Smith Entreprenør AS, hvor Bollestad hadde vært i over ni år og Varhaug i hele 36.

– Og han er jo med fortsatt i selskapet. Så for meg så har det vært en ganske behagelig overgang egentlig, fra prosjektledersjef til daglig leder. Jeg kjente jo til alt i selskapet fra før av, så det var en enkel overgang.

– Du er også daglig leder i Bertelsen & Garpestad. Når skjedde det?

– Det skjedde nå i sommer, så det er relativt ferskt.

– Hvordan er det å lede begge selskapene?

– Det er jo to selskap med tette bånd, sånn at så langt går det greit.

– Skjer det noe nytt og spennende?

– Det som er nyest og mest spennende er vel dette med at jeg går nå inn i begge selskap fra nå i sommer av, slik at det vil nok kreve litt organisering sånn ellers i selskapet.

Ellers er det nye oppdrag som er det store fokuset.

– Det sies du er Norges beste tunnelmann. Hva tenker du om det og hva legger du i det å være en god tunnelmann?

– Det er jo hyggelige ord og det er Sverre Garpestad [styreformann i B&G-konsernet] som har sagt de ordene. Han er god på å skape optimisme og positiv stemning, og det er kjekt. Akkurat det med Norges beste tunnelmann, det tar jeg med en klype salt, ler Bollestad.

– Men jeg liker tunnel, jeg har jobbet med tunnel i et halvt liv og jeg synes det er veldig kjekt. Og hvis jeg skal legge noe i det å være god tunnelmann så tenker jeg at det å ha engasjement og å like det man holder på med, er det som er forutsetningen.

Stor nok til å være med

– Hvordan er det å være et forholdsvis nyetablert selskap i tunnelbransjen?

– Det er utfordrende tider, og kontraktene er store, svarer Bollestad, som forteller at de har brukt tid på å bygge opp kapasiteten.

Foto: David Dundas Brandt for Samferdsel & Infrastruktur

– Det trengs tid å komme inn i et sånt marked og det er litt på grunn av at vi kan ikke begynne med en liten gruppe folk og så på en måte vokse gradvis, forklarer han.

– Ved oppstarten var det en ambisjon å bli en viktig aktør i markedet. Hva er dine tanker om fortsatt vekst og utvikling?

– Det er ikke så lett å være liten. Man må ha en viss størrelse for å være med i markedet. Det er dessverre ikke så veldig mange små tunnelkontrakter, slår Bollestad fast.

– Så det er viktig å være stor nok til å kunne være med, men vi sikter ikke på milliardomsetning. Vi sikter på litt større enn det vi er i dag.

– Det var optimisme ved oppstarten av selskapet, og så kom Covid, krig i Europa, høyere priser og utbyggingsprosjekter ble satt på vent. Hvordan er situasjonen nå?

– Vi merket jo priskonsekvensen når det skjedde, det gjorde vi absolutt, på spesielt sprengstoff, diesel og strøm som er store innsatsfaktorer på tunnelsiden. Men oppdragsmessig så er det vel kanskje i 2025 at vi har merket at det har tatt litt tid før effekten har kommet til tunnelmarkedet. Så vår utfordring er at det var veldig lite anbud ute i fjor.

Vi har det for så vidt greit akkurat i dag, men mangler oppdrag til vinteren, fortsetter Bollestad.

– Vi merker veldig bedring. Fra sommeren nå så er det veldig mye mer anbud ute med oppstart typisk neste år. Så jeg tenker at det er en betydelig bedring i markedet nå, men du vil ikke få vekten på oppstart før kanskje neste år.

Høy aktivitet fra 2026

– Hvor ser du nye muligheter?

– Det er jo en økt aktivitet både innenfor dette med vannkraft og forsvarsindustri, påpeker Bollestad.

– Om vi driver veitunnel eller vanntunnel eller andre tunneler, det er ikke så nøye. Men det er veldig kjekt at det er et litt bredere spekter av byggherrer. Det er med å balansere både porteføljene og antall jobber ute i markedet. Så det at det er flere slike store byggherrer som er på banen, det tenker jeg er bra for hele bransjen.

– Hvordan ser du på fremtiden?

– Vi lever i en prosjektverden og den fremtiden den svinger. Men den fremtiden som vi ser for oss nå, den ser jo lys ut. Altså, fra 26 og frem igjennom så ser det ut til å være høy aktivitet og veldig mye bra prosjekter.

– Hva er det viktigste du holder på med?

– Det viktigste i det jeg holder på med, det er å bygge og få til en organisasjon som fungerer. Og det er klart, vi er jo prosjektutsatt, og det gjelder både tunnel og B&G – begge selskapene er prosjektselskap – at mengder oppdrag og typer oppdrag varierer veldig. Så det å få til en organisasjon som håndterer både de svingningene og de forskjellige typene [oppdrag], det er en utfordring, men også noe av det viktigste vi gjør.

Det er noe vi lever av, å få til den typen fleksibilitet i organisasjonen.

– Hva ser du ellers som suksesskriterier, for selskapet eller tunnelprosjekter?

– Det tror jeg er for så vidt likt på begge, men det som er suksesskriteriet, det er få til team som fungerer i lag. Og det gjelder både operatører og funksjonærer, så er det akkurat likt. I de fleste selskaper så er det de samme maskinene. Forskjellen er teamet og hvordan de fungerer.

Det er det å bygge team som jeg tenker er det viktigste vi driver med.

– Og hva er B&G Tunnels konkurransefortrinn?

– Vårt største fortrinn er nok på pris, at vi er veldig små og effektivt organisert, og jeg mener at vi skal kunne slå de aller fleste på pris, ja.

Skal levere både på pris og bærekraft

– I prosjektet Kongshaugen Renseanlegg ble dere valgt på grunn av deres bærekraftfokus?

– I mest alle kontrakter så er det et moment, påpeker Bollestad.

– Der holder vi på nå, og der scoret vi bra både på pris og miljø. Og det er sånn vi håper det skal være, at vi klarer å levere på begge deler. Det skal ikke være to motsetninger, det skal heller fungere sammen.

– Hva opptar deg mest for tiden?

– For tiden så er det vår tilgang på nye jobber. Det er veldig mange selskaper som trenger mer arbeid. Det som preger dem er at det var lite jobber ute i fjor, som gjør at det er veldig tøff konkurranse på tunneljobbene for tiden, svarer Bollestad.

Foto: David Dundas Brandt for Samferdsel & Infrastruktur

– Så det har vært for lite jobb, rett og slett, til tunneldrivere i Norge. Det er jo en arbeidsgruppe i Norge som per i dag har for lite jobb, men utsiktene er gode for 2026.

Utover det så er det kontinuerlig utvikling på det som går på maskiner og utstyr, og spesielt det som går på utslippsfritt. Tunnel og vei er preget av mye dyrt og stort utstyr. Den type utvikling, det er er store investeringer og både mye penger og risiko, og der er det jo en veldig rivende utvikling som er spennende.

Tunnelbransjen har jo i mange år hatt elektrifisering av viktige oppgaver både på rigg og ventilasjon, og den type energikrevende prosesser har vært på strøm lenge.

Men nå har det vært en utvikling på det som tradisjonelt sett har vært på diesel og som går på lasting og transport. Det skjer noe nå hvert halvår, så den utviklingen der, jeg tror ikke vi vet hvor det ender, ennå, men det er spennende.

– Hva med klima, miljø og bærekraft når det gjelder kontraktskrav?

– Det er et viktig moment i konkurransene vi er med i. Og det er for så vidt en kjekk tilleggsutfordring utover pris. Det er jo et litt bredere aspekt du konkurrerer på. Så det tenker jeg er bra.

Det som er viktig med det er at en får en form for stabilitet i det, at det ikke blir for mye endringer. Og endringer er kostbare, i hvert fall over kort tid. Og det tror jeg gjelder hele bransjen, egentlig, at stabiliteten i det vi konkurrerer på er viktig for at vi skal vite hva vi skal bygge oss opp mot, sier Bollestad.

– Det viktige er at de som utformer disse konkurransene og disse kravene, at det er litt langsiktige tanker rundt det og at en ikke må endre krav og visjon etter hvert anbud, men at en får en langsiktighet som gjør at vi både kan bli gode på det vi skal levere på og at det blir en forutsigbarhet i hvordan vi rigger oss.

Nøkkelen er fagkunnskap

– Hva med HMS; tunneldriving vel for så vidt en farlig bransje?

– Det er feil å kalle det en farlig bransje, men det er en bransje med mye potensielle faremomenter med både sprengstoff og store maskiner og alt som hører til, presiserer Bollestad.

– Jeg tenker at nøkkelen til mye av det er fagkunnskap. Der er det et fokus i bransjen, men jeg mener vi skal ikke undervurdere den kompetansen hos de som opererer maskiner og holder på med dette. Den fagkunnskapen der mener jeg ofte blir undervurdert i et HMS-perspektiv.

– Hva gjør dere for å trekke inn den kompetansen?

– Vi har et veldig bevisst forhold til at vi ønsker å ha veldig høy grad av fagutdannete i vårt selskap, svarer Bollestad.

– Fagkompetanse generelt er noe vi verdsetter høyt.

– Hva anser du som spesielt nyttig lærdom fra bransjen?

– Det å holde konfliktnivået nede, tror jeg er en ekstremt viktig faktor for alle både når det gjelder trivsel, når det gjelder gjennomføring av prosjekt, når det gjelder økonomisk konflikt, altså, konfliktnivå generelt. Det er viktig at alle er oppmerksom på at det har store konsekvenser med høyt konfliktnivå, understreker Bollestad.

– Og så tenker jeg at et viktig ledd i den sammenheng er å være litt ærlig med både seg selv og andre når det gjelder den andre parts interesser og interessen til de rundt seg, at det er et bevisst forhold til hva som er viktig for de en jobber med, både mot egne kollegaer og kunder, at en aktivt prøver å forstå hva som er viktig for den andre part.

– Og hva slags tidligere erfaring har du god nytte av i dag?

– Veldig mye, vil jeg si, svarer Bollestad, som mener prosjektlederjobb på anleggsprosjekter har vært spesielt nyttig.

– Den erfaringen og eksponeringen jeg har hatt i anleggsprosjekter over lang tid rundt i Norges land – både stort og smått – det er erfaring på så mange plan og måter. Jeg tenker at jeg må nesten si det at det er erfaringen fra anleggsprosjekter over tid, det er det som har formet meg.

Finne sin plass

– Hva motiverer deg mest i ditt arbeid?

– Jeg liker anleggsbransjen og anleggsprosjekter og det å være med og bygge ting, svarer Bollestad.

– Det er derfor jeg holder på med dette, og det er det som motiverer meg, legger han til.

– Jeg har vært heldig i min karriere og fått være med på mange av disse faggruppene. Og både det å forstå de forskjellige faggruppene hvordan de fungerer sammen og resultatet det gir i sammensatte infrastrukturprosjekter, det er veldig givende.

Det er veldig håndfast og konkret det vi jobber med, og det er veldig tydelig hva en har gjort når vi er ferdige. Så bidraget vi som selskap og som ansatte har i samfunnet, er veldig lett å ta og føle på. Og det synes jeg er kjekt.

– Du er utdannet sivilingeniør i anleggsteknikk i Frankrike. Var det ikke skummelt med undervisning på fransk?

– Det var det absolutt, innrømmer Bollestad.

– Men fordelen er at franskmenn, de er veldig glad i fransk og ikke så glad i engelsk, så du blir tvunget til å lære det, ler han.

Bollestad er opprinnelig fra Gjesdal, men bor på Sandnes sammen med kona og to barn på fem og syv.

– Hvordan er det med fritid?

– Det min hverdag er preget av, det er jobb og familie, forteller Bollestad.

– Vi har hytte i Sirdal, og den er viktig for oss og vi bruker mye tid der. Ellers er det unger og vanlig hverdag med fritidsaktiviteter og idrett. Vi lever et ganske ordinært familieliv sånn sett.

– Veien fremover, hvordan ser den ut for deg?

– På kort sikt nå så er det å finne min plass i den rollen jeg fikk nå fra sommeren av, og så å finne min plass i systemet på et litt større plan, og så å bygge organisasjonen rundt det. Det er viktig, svarer Bollestad.

– Og det var jo et utfordrende fjorår økonomisk, som vil være fokus nå frem igjennom å styrke selskapet på den siden.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur