Foto: David Dundas Brandt for Samferdsel & Infrastruktur
Gunn Iren Kleppe
Publisert: 28.08.2025 

På rett spor

Gjermund Sogn er i dag i ferd med å bygge opp sitt tredje selskap. Denne gangen med litt annerledes selskapsmodell enn tidligere og som er unik i jernbanesektoren.

Gjermund Sogn har minst tre suksessfulle oppstarter i jernbanesektoren bak seg. Han er i dag i ferd med å bygge opp konsernet Nordic Infrastructure Group (NI Group), hvor han er CEO. Selskapet ble etablert i 2020 og nærmer seg i dag 300 ansatte og en milliard i omsetning. Til forskjell fra hans tidligere selskaper, fungerer Nordic Infrastructure Group som en selskapsgruppering med ti porteføljeselskaper som gjør dem til en totalleverandør innenfor baneinfrastruktur i Norge og Sverige.

Før NI Group, var Sogn var med-grunnlegger og instrumental i oppbyggingen av NRC sammen med Øivind Horpestad, som i dag er CEO i ININ Group og Qben Infra, finansieringsselskapene bak NI Group i henholdsvis Norge og Sverige.

I sin 40-årige karriere i jernbanesektoren har Sogn også vært banemester, men erfaringen inkluderer også jobb som avdelingsdirektør i sporvei med trikk og T-bane. Hans første arbeidsplass var hos NSB på Grefsen stasjon i Oslo, hvor han startet i 1977.

– Jeg begynte som såkalt utearbeider hvor jeg jobbet som aspirant som det den gang het. Og siden har det blitt jernbane, slår han fast.

Underveis ble det både intern utdanning og teknisk fagskole. I 1988 sluttet Sogn hos NSB og begynte i Oslo Sporveier hvor han fikk overordnet ansvar for T-banenettet. Her var han frem til 1999. Og i 2000 startet han sitt første jernbaneselskap, Jernbaneservice.

Lysten på å skape noe

– Hva var det som drev deg til å starte eget selskap?

– Det var ikke noe ønske om å gjøre så mye penger, jeg tenkte ikke på det. Det var ikke det som var greia. Det var nok en interesse for å drive med jernbane, og så har jeg alltid hatt en lyst til å være med, svarer Sogn.

– Det var bare den lysten på å skape noe. Så jeg kan jo si at det var interessant å bygge noe, legger han til.

Etter hvert som Jernbaneservice vokste ble de kjøpt opp av det hollandske selskapet Strukton Rail i 2004, hvor Sogn ble med til 2009. Deretter hadde han det han kaller en «eventyrreise» i Afrika hvor han gjorde en godstrafikkstudie for Ghana. I 2011 startet han Team Bane som senere ble til NRC, og som i dag er en stor aktør i Norden. Innen Sogn gikk ut av NRC i 2019 hadde selskapet vokst seg kraftig stort og ekspandert til Sverige og Finland.

– Det var jo en voldsom reise, det altså, slår han fast.

En unik forretningsmodell

– Skjer det noe spennende hos dere?

– Vi gjør det tradisjonelle i og for seg, men det som er mest spennende med den modellen vi har – den delen som er basert på at det er flere porteføljeselskaper i gruppen – det gjør forhåpentlig at de ansatte har en tilhørighet til et av selskapene som gjør at vi klarer å beholde folk, og at det er nærhet til ledelsen, forklarer Sogn.

– Den er ganske unik, den modellen vi har. For det er det faktisk ingen andre som har på jernbanesiden i Norge.

– Kan du si litt mer om selskapsmodellen?

– Det er en portefølje med selskaper som er ganske lik det vi tidligere har gjort, men nå har vi enkeltselskaper i gruppen som har sitt varemerke, sitt navn fortsatt, med sitt eget DNA, forklarer Sogn.

Foto: David Dundas Brandt for Samferdsel & Infrastruktur

– Det er en litt annerledes modell enn det vi har gjort tidligere, sier han, med flere mellomstore selskaper der hvert enkelt selskap har sitt resultatansvar og personalansvar og hvor Nordic Infrastructure Group er holdingselskapet.

– I 2024 så er vi vel oppe i 278 ansatte og har en bra vekst innenfor jernbane i Norge, og vi er også litt i Sverige.

– Hvorfor en annen selskapsmodell denne gangen?

– Jeg har veldig tro på det å ha definerte ansvarsområder, svarer Sogn, at hvert selskap har sitt eget fagområde som er en spesialitet.

– Det er for det første kanskje mer motiverende å være i en litt mindre gruppe. Det skapes jo egne kulturer i hvert selskap, og det prøver vi å beholde. Det som også er viktig å si er at vi samarbeider også veldig på tvers av selskapene, så vi har enorme synergier på tvers.

Skal du være med, må du levere

– Er det noen spesielle suksesskriterier du vil fremheve?

– Det har veldig mye med lederskap å gjøre. Det er viktig at man har et godt lederskap på tvers, og det vi gjør er at vi har mye kontakt med hvert selskap, svarer Sogn.

– Og det å spille på lag og være proaktiv. Og så er det selvfølgelig det med å ta tak i tingene som også er vanskelig, det å være oppriktig på det.

– Hvordan støtter dere opp om porteføljeselskapene?

Sogn forteller at holdingselskapet, Nordic Infrastructure Group, har felles økonomisystem, felles rapporteringssystem, felles IT og flere oppgaver hvor de gir support til porteføljeselskapene. Holdingselskapet har også fokus på bærekraft og har tatt ledetråden i den utviklingen på tvers av gruppen.

– Slik at vi også løfter miljøaspektet. Det skal være satsing på miljøet, så vi levere på det, understreker han.

Også når det gjelder samfunnskrav og policy ellers hjelper holdingselskapet hvert enkelt selskap med å overholde gjeldende krav. De holder også ledetråden i den digitale utviklingen pluss at de samkjører store anbud mellom selskapene.

Sogn viser også til samfunnets økende behov på infrastruktursiden.

– Og da har vi også et samfunnsansvar med å utvikle og bygge opp ny kompetanse. Så dette med å fornye oss, bygge kompetanse og ha lærlinger, ikke minst, det er jo svært viktig. Og vi har en forpliktelse til samfunnet på at en viss prosent av de ansatte skal være lærlinger.

Ansatte er kjernen

– Er det vanskelig å få tak i den kompetansen dere trenger?

– Ja, det er ikke lett, og det er for lite av det i samfunnet i dag. Så, absolutt, vi er nødt til å bygge videre og lære opp flere folk. Og det er et vidt spekter av mange fag, så det er krevende dette, erkjenner Sogn.

– Skal du være med her så må du også levere på det. Du er med på dugnaden.

– Kjenner du på noen ulemper med å drive på den måten dere gjør?

– Det som er litt vondt, hvis man kan si det, det er at man ikke har nok tid til ansatte og at man ikke får gjort nok der. Det er tross alt de som står på hver dag som er kjernen i dette her. Uten dem så hadde ikke vi kunne klart å gjøre det vi gjør. Så det setter jeg umåtelig pris på og er takknemlig for å ha så mye flotte mennesker, svarer Sogn.

– Det er utrolig viktig å ha de ansatte med, og at man har tid til dem.

– Har dere planer om oppkjøp av flere selskaper fremover?

– Vårt mål er å fortsette med mer organisk vekst i Norge, og så ønsker vi faktisk å gjøre litt mer i Sverige. I hovedsak er det de to landene her vi ønsker å være i. Det er her vår business tilhører, forklarer Sogn.

– Vi kommer nok til å være litt mer forsiktige, men bygge organisk, ja.

På riktig spor

– Hva er dine tanker om vedlikeholdsetterslepet?

– Jeg har vært hos Bane NOR i dag jeg, og snakket om dette. Men det jeg er sikker på, det er at de er faktisk kommet inn på et riktig spor, forteller Sogn.

– Dette her er ikke gjort på noen måneder eller ett år, det er flere års jobb, dette. Og det vi ser, det er at de gjør en dreining inn mot mer fornyelse, drift og vedlikehold, fortsetter han.

– Det er ikke nye strekninger som må åpnes, det er et etterslep på jernbanen som er helt voldsomt. Og det må rettes opp i. Det er ikke sånn at det kan gjøres på no time. Men at det vil bli bedre med den fornyelsen som det satses på nå, det er jeg veldig sikker på, understreker Sogn.

– Det dreier seg om fornyelse, og det er ikke togene som er problemet, men det er infrastruktur som er nedslitt, presiserer han.

Sogn peker også på fornyelse av signalanlegg, og minner om at bygging av nytt signalanlegg for Bane NOR vil ta tid det også.

– Det fornyes både det ene og det andre. Det er jo veldig stor satsing på det, og vi skal være med og delta.

De som satser, må ha nok å gjøre

– Med så mye som må gjøres, hvordan få det til?

– Det jeg håper spesielt Bane NOR nå sikter seg inn på – det er de som har kapasitet og vil være med på den reisen med å utvikle – da tror jeg det kan bli en god utvikling. Det er usedvanlig viktig at man har langsiktighet i det, hvor man er trygg på at her kommer det jobb, for da kan man jo satse. Dette er viktig, for skal man klare dette så må vi gå hånd-i-hånd. Vi kan ikke bare ansette 100 mann eller 50 mann til, de er nødt til å ha jobb og. Skal man klare dette så må de som satser også ha nok å gjøre.

Foto: David Dundas Brandt for Samferdsel & Infrastruktur

– Hvordan ser du på fremtiden?

– Hvis vi nå fortsetter i det sporet som nå er lagt, med de planene som er lagt, så ser vi lyst på fremtiden. Og jeg håper at man virkelig fortsetter på dette sporet i mange år, sier Sogn.

– Og da håper jeg virkelig at politikere og Bane NOR følger dette her, for det er en umulig oppgave for oss hvis man ikke har en langsiktighet i dette. Da kan vi klare det, sammen. Så vi håper at det ikke blir noen endringer på dette i nærmeste fremtid.

Vi legger faktisk ned veldig mye innsats både i form av investeringer, maskiner og ikke minst på opplæring og utdanning.

– Er det noe annet du er spesielt opptatt av?

– Jeg er veldig opptatt av at man har oppdrag nok gjennom hele året, understreker Sogn.

– Synes du omleggingen til bærekraftig drift i bransjen er tilstrekkelig og rask nok?

– I den bransjen jeg jobber, så er kravene såpass tøffe nå at jeg tror det er nok en god vei, mener Sogn.

– Og hva tenker du når det gjelder klimatilpasninger i forhold til ekstremvær?

– Det er mange tiltak du må gjøre, for det kommer mye mer av den type uvær, sier Sogn, og viser til gammel infrastruktur helt fra 1940-50-og 60-tallet og svært mange strekninger hvor det er fare for flom og ras.

– Så her er det behov for å investere og fornye. Det fornyes.

En slags uro

– Når du starter og driver selskaper, savner du iblant å være mer hands-on?

– Det er jo det som er litt av baksiden også. Jeg liker jo å være nær det som skjer, å vite hvordan går det der ute, hvordan går det i prosjektet, innrømmer Sogn.

– Vi har jo våre rapporteringsrutiner og alt så vi følger jo veldig nøye med, men det som skjer når du blir stor, det er at du har ikke den tiden som du hadde med å følge opp folk, forklarer han.

– Men vi gjør så godt vi kan.

– Hvilke suksesskriterier er nødvendig for å bygge opp selskaper fra start?

– Det er jo hardt arbeid, tålmodighet og … man må være dedikert. De som lykkes, er ofte ikke de mest talentfulle, men de som er villige til å stå på å tenke langsiktig, da kommer resultatene, mener Sogn.

– Suksess, det er også når du har bygget litt og det blir større og større, så må du ha litt system i det, og bygge systemkapital. Det er viktig at man bygger rundt seg med flinke folk. Når man vokser, så klarer man ikke alt alene.

Selv mener Sogn at han har en slags uro i seg, men at han kan takke friluftsaktiviteter for at han er såpass aktiv og engasjert som han er.

– Det hjelper veldig på formen å komme ut og lufte seg. Det gjør jo også at det skapes ny energi. Men uroen, den får jeg i hvert fall utløp for når vi skal gjøre alt det vi skal gjøre.

Ikke umulig at det blir nye selskaper

– Hva er den nyttigste erfaringen du har gjort deg i karrieren?

– Jeg har nå prøvd å lytte mer med tiden, og der tror jeg jeg har vært veldig fremoverlent. Og det er viktig at man også tenker litt sånn, «hvordan ser andre på oss».

Det har jeg tenkt mye på de siste årene, at det er ikke sikkert at man gjorde det riktig, ikke sant. Og så begynner man å sette seg ned og se litt innover, altså, på seg selv og på organisasjonen og på selskapene, reflekterer Sogn, som tror det også er viktig.

– Ser du for deg at du kommer til å starte flere nye selskaper?

– Den dagen jeg går av eller ut av Nordic, så kommer ikke jeg til å slutte å jobbe. Så jeg har jo noen tanker om det, men det tror jeg vi skal vente med til den dagen det kommer.

Sogn bor sammen med kona Hilde, som han har vært gift med siden 1988. De to barna deres har forlatt redet for noen år siden.

– Og så er vi besteforeldre til tre små søte jenter. Og vi er alle bosatt i Oslo, forteller Sogn, som opprinnelig er fra en liten bygd ikke så langt fra Dokka.

Familien har også en 16 år gammel hund som er i forbausende god form.

– Den er like gammel som meg snart, ler Sogn.

På fritiden blir hytten på Hafjell godt brukt. Han er veldig glad i fjellet og naturen, og spesielt i å gå på ski og langrenn.

– Og når vi ikke er der så er Nordmarka og Østmarka i Oslo godt besøkt, avslutter han.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur