Select Language
  • Afrikaans
  • Albanian
  • Arabic
  • Armenian
  • Azerbaijani
  • Basque
  • Belarusian
  • Bengali
  • Bulgarian
  • Catalan
  • Cebuano
  • Chichewa
  • Chinese (Simplified)
  • Chinese (Traditional)
  • Corsican
  • Croatian
  • Czech
  • Danish
  • Dutch
  • English
  • Esperanto
  • Estonian
  • Tamil
  • Finnish
  • French
  • Galician
  • Georgian
  • German
  • Greek
  • Gujarati
  • Haitian Creole
  • Hausa
  • Hawaii
  • Hebrew
  • Hindi
  • Hmong
  • Hungarian
  • Icelandic
  • Indonesian
  • Irish
  • Italian
  • Japanese
  • Javanese
  • Kannada
  • Kazakh
  • Khmer
  • Korean
  • Kurdish (Kurmanji)
  • Kyrgyz
  • Lao
  • Latin
  • Latvian
  • Lithuanian
  • Luxembourgish
  • Macedonian
  • Malagasy
  • Malay
  • Malayalam
  • Maltese
  • Maori
  • Marathi
  • Mongolian
  • Myanmar (Burmese)
  • Nepali
  • Norwegian
  • Pashto
  • Persian
  • Polish
  • Portuguese
  • Romanian
  • Russian
  • Samoan
  • Scots Gaelic
  • Serbian
  • Sesotho
  • Shona
  • Sindhi
  • Sinhala
  • Slovak
  • Slovenian
  • Somali
  • Spanish
  • Sudanese
  • Swahili
  • Swedish
  • Tajik
  • Telugu
  • Thai
  • Turkish
  • Ukrainian
  • Urdu
  • Uzbek
  • Vietnamese
  • Welsh
  • Xhosa
  • Yiddish
  • Yoruba
  • Zulu
Meny
Prosjektstatus Bane NOR Foto: Bane NOR

Emner
Bane


Tekst
Gunn Iren Kleppe

Publisert
05.August.2019

Prosjektstatus Bane NOR

Vi spurte konsernsjef Gorm Frimannslund i Bane NOR hvilke større prosjekter de har på trappene.

– Det er mange prosjekter på trappene. Bane NOR skal bygge 270 kilometer nytt dobbeltspor innen 2034. Satsingen skal gi halvannen million innbyggere kortere reisetid og flere avganger. Planleggingen og utbyggingen av InterCity-strekningene skjer i flere trinn, «innenfra og ut». Det vil si at strekningene nærmest Oslo i hovedsak bygges ut først. Hensikten er å gi flest mulig reisende et bedre togtilbud så raskt som mulig. Samtidig får alle reisende på strekningen nytte av den kortere reisetiden etter hvert som strekningene bygges ut.

– Bygging av dobbeltspor fra Venjar på Gardermobanen, gjennom Eidsvoll og til Langset på Dovrebanen er nettopp kommet i gang. Det skal etter planen tas i bruk i 2022 til Eidsvoll og 2023 til Langset der det møter dobbeltsporparsellen som sto ferdig i 2016. Prosjektet gir dermed sammenhengende dobbeltspor fra Oslo til Kleverud på Dovrebanen langs Mjøsa. Det gir kortere reisetid og færre forsinkelser. Fra Kleverud skal det bygges videre til Hamar (Åkersvika). Det prosjektet starter om ikke lenge og skal etter planen stå ferdig i 2026, gi kortere reisetid og flere avganger. Målsettingen er 55 minutter fra Oslo til Hamar og halvtimesfrekvenser.

– På Vestfoldbanen har reisetiden allerede gått betydelig ned. Farriseidet-Porsgrunn åpnet for trafikk 24. september 2018 og Holm-Nykirke ble tatt i bruk 28. november 2016. To nye prosjekter er klare for byggestart i 2019. Det er Drammen-Kobbervikdalen, som er planlagt ferdig i 2025 og Nykirke-Barkåker som er planlagt ferdig i 2024. Når disse parsellene er ferdig bygget ut har vi sammenhengende dobbeltspor fra Oslo til Tønsberg, og det blir mulig å kjøre flere tog i timen på Vestfoldbanen. Vi skal også utvide Drammen stasjon og etablere dobbeltspor til Gulskogen stasjon for å sikre nok kapasitet til flere avganger.

– På Østfoldbanen er bygging av ny jernbane gjennom Moss i startfasen og flere strekninger under planlegging. Når Follobanen står ferdig i 2022 vil reisetiden mellom Oslo og Ski halveres til 11 minutter. En annen viktig effekt av Follobanen er at Østfoldbanen mellom Ski og Oslo, som har svært mange reisende, blir frigjort til lokaltog. Nye Moss stasjon tas etter planen i bruk desember 2024. Nytt dobbeltspor videre til Fredrikstad og Sarpsborg skal etter planen stå ferdig i 2029. Det gir kortere reisetid og mulighet for flere avganger. Det bygges seks nye stasjoner på strekningen: Ski, Moss, Råde, Fredrikstad, Sarpsborg og Halden.

– Ringeriksbanen: Byggestart er planlagt til 2021. Prosjektet inkluderer også bygging av 24 kilometer motorveg. Etter planen er Ringeriksbanen klar til bruk i 2029. Banen gir 20 minutters reisetid mellom Hønefoss og Sandvika og korter inn reisetiden med tog på Bergensbanen med nesten en hel time.

– Hva er status på Follobanen?

– Utbyggingen er nå 72 % ferdigstilt mot prosjektmål på 79 %. Hovedårsaken til forsinkelsen er at en av entreprenørene, Condotte, fikk økonomiske problemer i 2017. Dette medførte at Bane NOR besluttet å avslutte samarbeidet med det italienske selskapet i januar 2018. Bane NOR tok umiddelbart hånd om sikkerhetskritisk arbeid, før nye kontrakter ble lyst ut og signert. Bane NOR har fulgt opp anleggsarbeidet i Follobaneprosjektet tett i hele 2018 og har satt inn flere tiltak for å redusere konsekvensene av kontrakthevingene. Dessverre har vi ikke klart å hente inn alle forsinkelsene. I tillegg har arbeid med grunnforholdene på Follobanen vist seg å være mer utfordrende enn forventet. Åpning av Follobanen flyttes fra desember 2021 til desember 2022.

Les Også

Dobbeltsporutbyggingen gjennom Eidsvoll i rute

Utbyggingsprosjektet nytt dobbeltspor gjennom Eidsvoll, fra Venjar til Eidsvoll nord, går som planlagt. I dag ble det markert ett års anleggsdrift og et infrastrukturprosjekt i rute.

Les Også

Leverer kjørestrømløsninger til Bybaneutvidelsen i Bergen

ABB i konsortium med Magnus M. Thunestvedt skal detaljdesigne, levere og installere de elektriske systemene for kjørestrømmen til Bybanenes utvidelse til Fyllingsdalen.

På Forsiden Nå

Dansk-norsk samarbeide gir sikre broer

– Vi har hatt et langt og godt samarbeide med nordmenn når det gjelder å utvikle spennende og gode hengebroer. Sammen har vi skapt en kompetanse som er etterspurt over hele verden.

På Forsiden Nå

Ladetid gir dårligere fjordkryssing

– Trolig ble ikke dette med ladetid gitt høyt nok fokus da saken ble behandlet i 2016. Nå ser vi hvordan dette vil slå ut, og da er det å håpe at det blir åpnet for en ny realitetsbehandling i Hordaland Fylkesting. Vi må endre dette.

På Forsiden Nå

Vegvesenet: Vi skal svare på utfordringene

– Det er klart at vi er blitt utfordret ganske betydelig, men det skal vi svare godt på. Å gå fra å stå for rundt 80% av all veiutbygging i Norge til om lag halvparten, stiller store krav til omstilling. Men den utfordringen skal vi ta, det er det ingen tvil om.

På Forsiden Nå

Fra blindpassasjer til førersetet

Arne Fosen er konserndirektør for tog hos Vy med ansvar for Vys passasjertog i Norge og Sverige. I konsernledelsen sitter han sammen med sjefen for Vy buss (tidligere Nettbuss), godstransport (CargoNet) og Mobilitet & Reiseliv.

På Forsiden Nå

Ny standard blir en systemintegrator

– Vi er veldig godt fornøyd med vårt utvidede samarbeide med Statens Vegvesen.