Foto: Protan
Emner
Publisert
05.03.2021

Protan lanserer ny tunnelmembran

Protan AS introduserer nå det nye tunnelmembransystemet Protan InfraPlan. Lave livsløpskostnader, enkel installering og miljøgevinster er noen av fordelene med det nye produktet.

Protan er allerede en etablert aktør i tunnelmarkedet med sine Ventiflex ventilasjonssystemer. Etter oppkjøpet av den tyrkiske membranprodusenten Multiplan høsten 2019 kan Protan nå også produsere egen tunnelmembran, i tillegg til sine internasjonalt anerkjente takmembraner, tekniske tekstiler og ventilasjonsprodukter.

Protans tunnelmembran er veletablert i det tyrkiske tunnelmarkedet gjennom mange år, og er blant annet mye benyttet i Istanbuls t-banesystem. Med dette som utgangspunkt har Protan nå utviklet en ny høykvalitets tunnelmembran, Protan InfraPlan, som oppfyller kravene i Statens Vegvesens håndbok og øvrige europeiske krav.

– Protan har allerede 40 år med ekspertise på membraner og vanntetting for tak. Nå har vi tatt med oss denne kompetansen inn i videreutviklingen av et allerede godt tunnelmembranprodukt, forklarer R&D Direktør i Protan AS, Lars Anisdahl.

– Samtidig kjenner vi det internasjonale tunnelmarkedet og aktørene godt gjennom våre Ventiflex-produkter. Dette har vært et spennende og godt innovasjonsprosjekt for oss, sier Anisdahl.

Den nyutviklede tunnelmembranen er enkel å installere, svært anvendelig og fleksibel å jobbe med for entreprenørene. Protans takmembraner er kjent for sin lange levetid og for å ha bransjens laveste CO2-avtrykk, og disse viktige verdiene for bærekraft og holdbarhet gjelder også for det nye tunnelproduktet.

Protans kompetanse og erfaringer med takmembraner og holdbarhet har hatt stor overføringsverdi for den nye tunnelmembranen. Lang levetid og lave kostnader til drift og vedlikehold er bærekraftig både miljømessig og økonomisk.

– I tillegg til å beskytte selve tunnelen, vil Protans tunnelmembran også bidra til å beskytte omgivelsene i og rundt tunnelen, for eksempel å motvirke grunnvannsforurensing og hindre lekkasje av olje og kjemikalier fra tunnelen og ut i naturen, forklarer Anisdahl.

Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur