Foto: Pixabay
Publisert: 08.09.2025 

Rambøll prosjekterer nye hensettingsplasser – styrker togtilbudet på Østfoldbanen

Rambøll er engasjert av Bane NOR for å prosjektere nye hensettingsplasser for tog på Østfoldbanens Østre linje. Prosjektet er en del av Effektpakke E21 og legger til rette for innfasing av nye regiontog på pendelrutene R21 og R22.

Tiltaket vil legge til rette for senere tilbudsutvikling på Østre linje, samtidig som det frigjør hensettingskapasitet i Oslo-området. Dermed blir det enklere å reise miljøvennlig med tog i regionen.

– Dette er et viktig bidrag til et mer attraktivt togtilbud for befolkningen i Østfold og Akershus. Nye hensettingsplasser gir oss bedre fleksibilitet, økt punktlighet og en mer robust jernbane i årene som kommer, sier Eivind Aslaksen Hamre, prosjektleder i Bane NOR.

Planlegging og tekniske løsninger

Fire nye permanente hensettingsplasser er planlagt i tilknytning til eksisterende anlegg på Rakkestad. Dette for å sikre bedre operasjonell effektivitet og optimal service. Rakkestad stasjon er vurdert som best egnet for et nytt hensettingsanlegg, og sporplanen der ligger til grunn for den forenklede hovedplanen.

Tiltaket krever masseutskiftning, etablering av nye spor, oppgradering av kontaktlednings- og lavspenningsanlegg, samt sikring og tilrettelegging for hensettingsservice. For gjennomføringen av prosjektet er det satt høye krav til sikkerhet, klima og miljø – i tråd med Rambølls ambisjon om å være Partner for Sustainable Change.

– Vi ser frem til å bidra med Rambølls tverrfaglige kompetanse og prosjektere den beste løsningen for hensettingsanlegget i tett samarbeid med Bane NOR. Prosjektet har høye ambisjoner for sikkerhet, klima og miljø – noe som harmonerer godt med Rambølls bærekraftsprofil, sier Catherine Holter, prosjektleder i Rambøll.

Fakta om prosjektet:

  • Oppdragsgiver: Bane NOR
  • Rådgiver: Rambøll
  • Del av Effektpakke E21
  • Lokasjoner: Rakkestad
  • Antall nye hensettingsplasser: 4
  • Formål: Tilrettelegging for nytt regiontogmateriell (Type N06), og senere tilbudsutvikling på Østre linje.
  • Ferdig bygget: 2028

Bakgrunn:

  • Østre linje åpnet i 1882 og ble elektrifisert i 1958.
  • Strekningen Mysen–Rakkestad fikk nytt signalsystem (ERTMS) i 2015.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur