Tiltaket vil legge til rette for senere tilbudsutvikling på Østre linje, samtidig som det frigjør hensettingskapasitet i Oslo-området. Dermed blir det enklere å reise miljøvennlig med tog i regionen.
– Dette er et viktig bidrag til et mer attraktivt togtilbud for befolkningen i Østfold og Akershus. Nye hensettingsplasser gir oss bedre fleksibilitet, økt punktlighet og en mer robust jernbane i årene som kommer, sier Eivind Aslaksen Hamre, prosjektleder i Bane NOR.
Planlegging og tekniske løsninger
Fire nye permanente hensettingsplasser er planlagt i tilknytning til eksisterende anlegg på Rakkestad. Dette for å sikre bedre operasjonell effektivitet og optimal service. Rakkestad stasjon er vurdert som best egnet for et nytt hensettingsanlegg, og sporplanen der ligger til grunn for den forenklede hovedplanen.
Tiltaket krever masseutskiftning, etablering av nye spor, oppgradering av kontaktlednings- og lavspenningsanlegg, samt sikring og tilrettelegging for hensettingsservice. For gjennomføringen av prosjektet er det satt høye krav til sikkerhet, klima og miljø – i tråd med Rambølls ambisjon om å være Partner for Sustainable Change.
– Vi ser frem til å bidra med Rambølls tverrfaglige kompetanse og prosjektere den beste løsningen for hensettingsanlegget i tett samarbeid med Bane NOR. Prosjektet har høye ambisjoner for sikkerhet, klima og miljø – noe som harmonerer godt med Rambølls bærekraftsprofil, sier Catherine Holter, prosjektleder i Rambøll.
Bakgrunn: