Foto: KANtech
Emner
Publisert
28.06.2021

Rejlers fortsetter satsing på jernbane

Et halvt år etter at KANtech fusjonerte med Rejlers har det jernbanetekniske rådgivningsselskapet hatt mer enn nok å henge fingrene i. Nå trenger selskapet sårt flere ingeniører med spisskompetanse på infrastruktur.

I løpet av kort tid skal Rejlers Norge trappe opp med minst 5-10 nye ansatte i jernbanedivisjonen.

KANtech har sklidd rett inn

– Vi ser etter engasjerte folk, med ingeniør eller sivilingeniørbakgrunn, til både lederstillinger og rådgiverstillinger. Dette er et spesialisert fag og et snevert marked, men også svært fremtidsrettet og spennende. Det er mange nybygningsprosjekter og samtidig et stort vedlikeholdsetterslep på jernbanen, så horisonten for dette markedet er lengre enn for andre markeder, sier Martin I. Algrøy, daglig leder i KANtech.

Foto: KANtech

Rejlers kjøpte 100 prosent av aksjene i KANtech i slutten av 2020. Oppkjøpet er endel av vekststrategien til selskapet som driver med rådgivning innen både energi, smarte bygg, industri og infrastruktur. Rejlers har et stort fagmiljø på jernbane i Sverige, mens det i Norge er en ny satsing.

– Vi er svært fornøyde med fusjonen med KANtech. De har sklidd rett inn, og vi ser allerede gode synergier, sier administrerende direktør i Rejlers, Petter Arnesen.

Tett samarbeid med svenske rådgivere

– Med Rejlers store apparat i Sverige å lene oss på, i tillegg til våre erfarne rådgivere, har vi kunnet ta på oss større og mer komplekse oppgaver det siste halve året. Nå sitter det blant annet en rekke rådgivere i Sverige og prosjekterer detaljplan for Drammen-Sandvika, sier Algrøy.

KANtech, som ble starter i 2005, er kjent i fagmiljøet for sin spesialkompetanse innen jernbaneteknikk og større jernbaneprosjekter, og er blant annet sterkt involvert i DrammenKobbervik-utbyggingen, Skarnes stasjon og ny godsterminal for biltransport på Lier. Bane NOR er selskapets største kunde.

Nå håper Arnesen at pandemien nærmer seg slutten, og at de kan få fart på rekrutteringen.

– Vi ser at det er litt mer utfordrende å rekruttere folk nå under koronaen. Folk sitter stille i båten, og lurer på om det er mulig å bli godt integrert i et nytt fagmiljø når de bytter jobb fra hjemmekontoret. Men i Rejlers har vi et svært godt opplæringsprogram, som gjør at nye blir tatt varmt imot, enten de sitter hjemme eller på kontoret vårt i Bjørvika, sier Arnesen.

Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur