– Dette er en standard vi har lang og god erfaring med, som gir både trygghet og mer miljøvennlig drift, sier seksjonssjef Marthe Tøsse Løvseth i Statens vegvesen.
Riksvei 2 går mellom Morokulien på riksgrensen i sør og Elverum i nord.
Dk står for driftsklasse.
Hva betyr det for deg som kjører på riksvei 2?
Tidligere har riksvei 2 hatt vinterdriftsklasse DkB, som innebærer at veien skal være bar –tørr eller våt – mesteparten av tiden, men at hard snø og is er tillatt utenom hjulsporene i et begrenset tidsrom.
– Nå går vi over til klasse DkC. Det innebærer at i perioder med lite nedbør eller rimdannelse, og ved temperaturer rundt null grader, skal veibanen være fri for is og snø. I kalde perioder og ved større snøfall, kan vegbanen ha et hardt og jevnt snø- og isdekke, sier Løvseth.
Hun understreker at kravene til friksjon – altså hvor godt dekkene får tak – er de samme som før. Det betyr at sikkerheten for bilistene ikke blir påvirket av endringen.
Hvorfor gjør vi dette?
Erfaringer fra andre veier i Innlandet viser at DkC gir god fremkommelighet og trygg ferdsel med mindre saltbruk. Det er den vanligste vinterdriftsklassen i Innlandet, og brukes blant annet på riksvei 3 gjennom Østerdalen, E6 Otta–Lillehammer og E16 gjennom Valdres.
For at saltet skal virke, kreves det en ganske stor mengde kjøretøy som passerer.
– Klimaet i Innlandet gjør at det kreves uforholdsmessig mye salt for å holde veier med middels til lav trafikk bare. Med DkC får vi en mer tilpasset standard som gir trygg vei uten å bruke mer ressurser enn nødvendig, sier Marthe Tøsse Løvseth.
Smartere drift med ny teknologi
– Samtidig som vi endrer vinterdriftsklasse, tar Statens vegvesen og våre entreprenører i bruk digitale og sensorbaserte løsninger som gir bedre oversikt over vær og føreforhold. Det gjør at vi kan bruke riktig mengde salt til riktig tid og sikre god fremkommelighet uansett vær, sier Løvseth.
Streknings-ATK ved Sigernessjøen – for tryggere fart
I tillegg etableres det streknings-ATK ved Sigernessjøen på riksvei 2. Dette er en automatisk fartskontroll som måler gjennomsnittsfarten over en lengre strekning, ikke bare ved ett punkt.
– Erfaringer fra andre steder i landet viser at streknings-ATK gir varig fartsreduksjon og færre ulykker. Det er et effektivt tiltak for tryggere trafikk, sier Marte Tøsse Løvseth i Statens vegvesen.
Strekningen har hatt utfordringer med høy fart, og ATK-tiltaket kommer som en del av en bredere innsats for å gjøre riksvei 2 tryggere – både gjennom bedre vinterdrift og teknologiske løsninger.