Ruter gjennomførte cybersikkerhetstest av to elbusser i en gruve i Sandvika. Foto: Eilif Swensen
Publisert: 29.10.2025 

Ruter tar samfunnsansvar: Gjennomførte unik sikkerhetstest av elektriske busser

Ruter har testet cybersikkerheten i elektriske busser i et isolert fjell. Testene avdekker noen sårbarheter, men gir også konkret kunnskap om hvordan kollektivtrafikken kan beskyttes mot hacking og uønsket aktivitet.

De aktuelle bussene som ble testet i en såkalt Lion Cage-test var en splitter ny buss fra Yutong (Kina) og en tre år gammel buss fra VDL (Nederland). Formålet var å avdekke mulige cybersikkerhetsrisikoer og sikre kollektivtrafikken mot uønsket aktivitet, etterretningsvirksomhet eller hacking.

To hovedfunn

Testen undersøkte to konkrete scenarier. Det første handlet om hvorvidt bussens kameraer kunne brukes til å sende film og bilder som kunne utnyttes til etterretning. Testen viste klart at begge bussenes kamerasystemer ikke er koblet til internett, og derfor ikke kan gjøre dette.

Det andre scenariet handlet om muligheten til å påvirke bussens systemer gjennom skyen. Den kinesiske leverandøren har direkte digital tilgang til hver enkelt buss for programvareoppdatering og diagnostikk, inkludert tilgang til styringssystem for batteri- og kraftforsyning. I teorien kan bussen derfor stoppes eller gjøres ubrukelig av produsenten.

Ruter kan per i dag koble bussen fra internett ved å fjerne SIM-kortet, da all tilknytning til nettet går via dette ene punktet. Dette sikrer at vi beholder lokal kontroll dersom det skulle være nødvendig.

Fra bekymring til konkret kunnskap

Etter Lion Cage-testen i Franzefoss i Sandvika, sitter Ruter igjen med veldig nyttig erfaring.

– Etter denne testingen går Ruter fra bekymring til konkret kunnskap om hvordan vi kan bygge inn sikkerhetssystemer som beskytter oss mot uønsket aktivitet eller hacking av bussens datasystemer, sier Bernt Reitan Jenssen, administrerende direktør i Ruter.

Allerede i gang med tiltak

Ruter er allerede i gang med å forberede tiltak som skal sikre at bussene får tilpassede sikkerhetssystemer. Dette betyr blant annet å stille enda større krav i anskaffelsesprosessene knyttet til sikkerhet og infrastruktur. I tillegg ser Ruter på hvordan de kan lage en brannmur som sikrer lokal kontroll og beskytter mot fjernstyring.

– Vi har også informert nasjonale og lokale myndigheter og samarbeider om å etablere tydelige krav til cybersikkerhet i fremtidige anskaffelser, sier Jenssen.

Teknologisk tidsvindu for å gjøre sikkerhetstiltak

Undersøkelsene viste betydelige tekniske forskjeller mellom bussene, noe som illustrerer den raske utviklingen i bransjen.

– Neste generasjon busser vil ha større teknologisk integrasjon mellom systemene, noe som vil gjøre det vanskeligere å bygge inn brannmurer. Vi har derfor et teknologisk tidsvindu for å implementere nødvendige sikkerhetstiltak akkurat nå. Dette er gode nyheter, og vi er allerede i gang med å forberede tiltak, som vil øke motstandsdyktigheten vår betraktelig, sier Jenssen.

Beste teknologi – og beste sikkerhet

– Kollektivtrafikken i Oslo og Akershus skal ha tilgang til den beste teknologien – og den beste sikkerheten. Ruter identifiserer risiko før den blir en trussel og bygger inn riktig beskyttelse, fremfor å stenge ute teknologi basert på frykt, avslutter Bernt Reitan Jenssen.

Fakta om testresultatene:

  • Den nederlandske bussen fra VDL har ikke mulighet for fjernoppdatering av programvare og vurderes som mindre sårbar.
  • Den kinesiske bussen fra Yutong har fjernoppdateringsfunksjon, som gir produsenten digital tilgang til styringssystemer.
  • Sårbarheter i en tilknyttet oppdateringsplattform er identifisert og rettet.
  • Teknologien i bussene er fortsatt enkel, og Ruter kan isolere systemene og forsinke signaler for å kontrollere oppdateringer.
  • Testen er utført av Tor Indstøy –, VP of Risk Management and Threat Intelligence at Telenor Group Arild Tjomsland –, Special Advisor TTO at the University of Southeast Norway.
Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur