Publisert
24.04.2019

Sikrere smell med digitalisering

Digitaliseringen av næringen gir større sikkerhet og en mer effektiv arbeidsdag, forteller daglig leder i Fjellsprenger AS, Ronald Ødegård.

– Digitalisering bidrar til en tryggere arbeidsplass. Har vi en hendelse nå – enten uønsket eller et tilløp – har vi tilgang til et system som håndterer det. Hendelsen blir umiddelbart meldt fra i systemet, og så vil alt bli tatt hånd om – avhengig av alvorlighetsgrad.

Ronald Ødegård startet Fjellsprenger AS i 2007, etter en karriere i Vestfold Fjellboring AS og hos en lokal entreprenør. Ødegård så et lokalt marked, og gjorde det bra i starten, noe som blant annet førte til at Fjellsprenger AS ble utnevnt til Gasellebedrift i 2012, 2013 og 2014. Etter et års forhandling og møter om fremtidige mål, valgte Fjellsprenger AS å selge seg inn i Vestfold Fjellboring Gruppen.

– Vi var ganske mange ansatte på et tidspunkt. Fjellsprenger AS hadde store ordre i mange år, inkludert flere større prosjekter for Veidekke. Vi valgte å trappe ned antall ansatte da arbeidsmengden avtok. Vi gikk drastisk ned, fra 17 til 6-7 ansatte. Nå har det stabilisert seg, og vi er på en sakte vei opp igjen.

Gir både tilgjengelighet og besparelser

– Det mest positive med en digitalisert hverdag er tilgjengeligheten til informasjon. Det er viktig for oss å ha tilgang til riktig og viktig informasjon i et prosjekt, og at den er lett tilgjengelig. I dag er det mye enklere å kjapt ta tak i ting, om nødvendig. Det er kommet en helt ny grad av oversiktighet. Du har jevnt over enkel tilgang til det du trenger å vite. I neste runde gir jo det besparelser, fordi du bruker så lite tid på å finne informasjonen du trenger.

Det er viktig for oss å ha tilgang til riktig og viktig informasjon i et prosjekt, og at den er lett tilgjengelig. I dag er det mye enklere å kjapt ta tak i ting, om nødvendig.

– Vi startet først med et digitalt timeføringssystem i SmartDok. Målet var mer orden, og mer nøyaktighet i timeføringen og regningsarbeidet. Vi ønsket å gjøre ting raskere og mer effektivt, samt slippe papirmølla. Det er litt enklere enn å vente på konvolutter i posten eller at noen kommer kjørende med papirer. Det er veldig tidsbesparende for oss. Det utgjør kanskje ikke verdens største summer, men papir binder opp kapital, og det tar plass. Det er viktig for oss å unngå masse dokumentasjon i permer. I dag ligger alt dette på servere.

– Var de ansatte skeptiske til innføringen av digitale verktøy?

– Nei, ikke egentlig. Skepsisen var nok størst hos meg. Jeg var vant til å gå gjennom bunker med papir etter skippertaksmetoden, for å gjennomgå timelister eller fakturere. De ansatte tok dette mye lettere. De er jo relativt unge, og har ikke hatt noen problemer eller innsigelser mot dette. Litt innføring var det jo, men det gikk helt fint.

– Vi bruker også regneprogrammet ProAdm. Det er noe vi bruker til å gi pris på jobber, og til å behandle A-notaer og slike ting. Det er kjapt å bruke, og har avanserte muligheter. Det er mange entreprenører som foretrekker det programmet. Til slutt bruker vi BlastManager, et styringsverktøy som vi bruker til alt fra salve- og sprengingsplaner til salverapporter. Vi kan legge inn parametre og informasjon som sørger for at vi holder oss innenfor lover og regler for sprengningsarbeid – de tingene du finner igjen både i arbeidsmiljøloven og eksplosiv-forskriften. Det gjør det mye lettere å sikre arbeidet, i stedet for å kontrollere mot informasjon i permer, slik vi gjorde i gamle dager. Da satt vi med sider opp og ned med dokumentasjon, og vi måtte manuelt kontrollere at arbeidet var innafor regelverkene.

Knyttet tettere til andre aktører

– Det er uten tvil slik at våre systemer i dag prater mer sammen med andre entreprenører, oppdragsgivere, byggherre og tredjepart som skal ha tilgang. Det skjer hele tiden. Det gir muligheter til å lese seg frem til det andre holder på med, noe som reduserer både ventetid og risiko i prosjekter. Vi gjør som aktør i mindre grad jobben «alene». Det er en mye større grad av samspill mellom de ulike aktørene i et prosjekt.

– Vi har i dag et sammenslått HMS-system for alle medlemmene i Maskinentreprenørenes Forbund (MEF), en frittstående bransje- og arbeidsgiverorganisasjon som representerer mer enn 2 000 små, mellomstore og store bedrifter innen maskinell anleggsvirksomhet, skogsentreprenører, brønnborere og gjenvinnings- og avfallsbedrifter. Systemet holder styr på det vi driver med, og vi har egne skjema for den typen virksomhet vi driver med. Oppstår det et behov for å gi en melding, er det en smal sak å benytte systemet til det – også tverrfaglig.

Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur