Sundbyveien bru på fylkesvei 1590 i Eidsvoll. Foto: Statens vegvesen
Publisert: 10.05.2023 

Skal i gang med forprosjekt for Sundbyveien bru

Viken fylkeskommune har nå besluttet at det må gjennomføres et forprosjekt på Sundbyveien bru, på fylkesvei 1590 i Dal i Eidsvoll. Forprosjektet skal kartlegge konstruksjon, planbehov, kostnader og om Sundbyveien bru kan bygges om eller om det må bygges helt ny bru.

Sundbyveien er en trebru som går over E6, og er én av de 14 fagverksbruene Statens vegvesen besluttet å stenge, etter at Tretten bru i Innlandet fylke falt ned i august 2022.

– Komplisert

Statens vegvesen bestilte grundige tekniske inspeksjoner av alle de 14 bruene som ble stengt, og for Sundbyveien bru ble det blant annet konkludert at det var behov forsterkningstiltak før Sundbyveien bru kunne gjenåpnes for trafikk. Denne begrensningen gjaldt trafikk både i ett kjørefelt og to kjørefelt over bruen.

– Sundbyveien bru en kompleks bru med flere utfordringer. Vi har samarbeidet med eksterne konsulenter for å vurdere tilstanden og eventuelle tiltak. Nå har vi kommet fram til at vi må i gang med et forprosjekt for å kartlegge detaljer knyttet til planbehov, om det kan gjennomføres utbedring eller en det er behov for en ny brukonstruksjon, samt kostnader, sier Birgitte Rodum, prosjektleder i Viken fylkeskommune.

Beklager ulempene

– Vi vet at omkjøringen er en belastning for trafikantene. Det er for tidlig å si noe om når en eventuell ombygging eller bygging av en helt ny bru kan skje, det vil vi få svar på etter at forprosjektet er gjennomført. Vi beklager derfor ulempene dette fører til, men sikkerheten til trafikantene er alltid viktigst, sier Rodum.

Videre understreker Rodum at de har vurdert å åpne for trafikk i et kjørefelt over bruen med lysregulering, men på denne bruen er ikke det forsvarlig før utbedring blir gjennomført.

Årsaken til hvorfor Tretten bru i Innlandet fylke kollapset er ikke klar. Havarikommisjonens rapport etter hendelsen foreligger ikke ennå.

– Når Havarikommisjonens rapport om Tretten bru foreligger, vil den også være et viktig grunnlag for vurderingene om hva som bør gjøres med bruen, sier Rodum. Foreløpig er det altså ikke mulig å angi et tidsaspekt for når ombygging eller bygging av helt ny bru kan ferdigstilles, slik at bruen kan inngå i det ordinære trafikknettet igjen.

De foreløpige faglige anbefalingene er at det bør bygges ny bru, men dette vil et forprosjekt gå nærmere inn på. Etter at konklusjonen fra forprosjektet er klar, skal den til politisk beslutning/behandling. Det er antatt at forprosjektet kan starte før sommerferien, etter at konsulent er anskaffet.

Det er ikke aktuelt å nedklassifisere Sundbyveien bru på grunn av trafikkmengden og bruas funksjon i veisystemet. Bruklassen til Sundbyveien bru er BK 10/60. Det innebærer at bruen tåler 10 tonn aksellast og en totalvekt på inntil 60 tonn.

Skiltet omkjøring

Sundbyveien bru vil være stengt helt frem til en eventuell ombygging eller bygging av ny bru er ferdig. Det er skiltet omkjøring via fylkesvei 176 om Normokorset til Letohallen/E6.

Statens vegvesen er godkjenningsmyndighet for bruer

På vegne av alle veieierne, har Statens vegvesen ledet prosessen med inspeksjoner, beregninger og vurderinger av de 14 bruene som ble stengt i august 2022. Prosess, tiltak og vurderinger som resultat av dette er det de respektive veieierne av bruene som har ansvar for.

Fakta Sundbyveien bru:
  • Lokalisert på fylkesvei 1590 i Dal i Eidsvoll.
  • Sundbyveien bru er en fagverksbru som består av tre- eller stålstaver som koples sammen til et fagverk, som bærer brudekket. Sundbyveien bru har et mellomliggende tverrspent limtredekke.
  • Lengde er 61,4 meter, hvor det lengste spennet er på 42 meter.
  • Bruen stod ferdig i 2011.
  • Viken fylkeskommune er veieier.
  • Sundbuveien bru er én av 14 fagverksbruer som ble stengt da Tretten bru kollapset i august 2022.
Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur