Daglig leder Heimon Winkelman (t.v) i Grenland Rail og administrerende direkterør Øystein Risan (t.h.) i Norske tog AS signerte i dag avtalen foran det første av de innleide lokomotivene som skal settes i trafikk på Nordlandsbanen. Mellom dem står samferdselsminister Jon-Ivar Nygård. Avtalen ble undertegnet på et togverksted i Lodalen i Oslo. Foto: Samferdselsdepartementet
Publisert: 28.10.2025 

Skal leie fire lokomotiver til Nordlandsbanen

Norske tog AS har nå signert avtale med Grenland Rail om leie av fire diesellokomotiver som SJ Norge skal bruke på Nordlandsbanen. Det første av lokomotivene er allerede under ombygging i Oslo.

– Situasjonen på Nordlandsbanen har vært krevende etter ulykken på Bjerka i 2024, og vi forstår at det har vært frustrerende for togpassasjerene. Det er derfor bra at at Norske tog nå har fått på plass fire lokomotiver. Helt siden raset ved Bjerka har vi jobbet for å finne lokomotiver til Nordlandsbanen og vært i kontinuerlig dialog med Jernbanedirektoratet, Norske tog, SJ Norge og Statens jernbanetilsyn, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

Togtilbudet i Nord-Norge er en sentral del av transportberedskapen i Trøndelag og Nordland. Nordlandsbanen frakter personer og varer over lange avstander. For å gjenopprette persontogtilbudet til SJ Norge, er det nødvendig med fire fungerende lokomotiver. Lokomotivene må tåle tøffe værforhold og kunne kjøre lange distanser uten stopp.

– Jeg er glad på vegne av de reisende, som etter planen vil få tilbake et fullgodt togtilbud neste sommer. Da er det forventet at banen vil være gjenopprettet etter raset ved Levanger i august i år, sier Nygård.

Regjeringen åpnet for innleie av lokomotiv i nysalderingen av 2024-budsjettet. En samlet transportkomité på Stortinget sluttet seg til dette. Regjeringen ga i september 2025 tilslutning til å sluttføre forhandlinger om leie av totalt fire diesellokomotiver til Nordlandsbanen.

– Jeg er strålende fornøyd med at mandatet samferdselsministeren ga Norske Tog i begynnelsen av september nå gir resultater. Et godt togtilbud på Nordlandsbanen er viktig for både reisende og næringsliv i Nord-Norge. Det betyr at nattoget kan være tilbake så fort det er praktisk mulig, og at Nordlandsbanen kan gå helt som normalt igjen så fort løsningen forbi raset ved Levanger er på plass, sier kommunal- og distriktsminister Bjørnar Skjæran.

Gjør det mulig å kjøre nattog igjen

Det mangler lokomotiver for å kjøre nattogtilbudet Trondheim-Bodø. Nattogene har vært innstilt i lengre tid på grunn av avsporingen på Nordlandsbanen i oktober 2024, og vil forbli innstilt frem til flere lokomotiver er tilgjengelige for trafikk. Avtalen om  innleie av lokomotiver vil dekke behovet.

Om Norske tog:

Norske tog  AS er et aksjeselskap eid av Samferdselsdepartementet. Selskapets virksomhet er å anskaffe, eie og forvalte togmateriell, som fortrinnsvis skal brukes til utførelse av persontransport med tog som offentlig tjenesteforpliktelse. Selskapets togmateriell skal tilbys på konkurransenøytrale vilkår. Selskapet skal også ha en rådgivende funksjon overfor staten, blant annet ved å bistå Jernbanedirektoratet med å utrede en materiellstrategi for det fremtidige persontogtilbudet.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur