Foto: Novorender
Publisert: 29.04.2024 

Skal planlegge jernbane i norsk 3D-modell

Med norsk teknologi skal vi planlegge jernbane i digitale modeller utviklet fra dataspillverden. En nylig inngått fireårig avtale vil gjøre dette arbeidet raskere, billigere og mer stabilt.

Før det bygges jernbane, planlegges hele det nye anlegget i en digital modell. Bane NOR har inngått en løpende avtale med det norske selskapet Novorender om et helt nytt BIM-system, med en varighet på minst fire år.

BIM er en forkortelse for byggverksinformasjonsmodellering, og innebærer å planlegge utbygging av ny infrastruktur i en digital modell med standardisert informasjon. Den forteller oss hvor det er lurt og økonomisk å bygge.

Mindre manuelt arbeid

Det nye systemet vil gjøre det mulig for Bane NOR å se, manøvrere og få frem informasjon om forskjellige objekter i BIM-modeller. Når deres entreprenører planlegger i BIM, vil dataene herfra kunne gå sømløst inn i Bane NOR sine interne systemer og databaser.

– Dette vil gjøre arbeidet langt enklere for oss. Det øker kvaliteten på infrastrukturdata, kutter i mengden tegningsproduksjon og manuelt arbeid, og kan gi oss betydelige besparelser både i tid og kostnad fremover, sier Kristin Lysebo, fagansvarlig for BIM i Bane NOR.

Novorender startet opp i 2016 med et ønske om å forenkle bruken av BIM-modeller. Målet var å sammenstille data fra en hel mengde systemer og automatisk presentere disse på en oversiktlig måte. Selskapet er norsk og har sin opprinnelse fra Stavanger.

En mer effektiv hverdag

Novorender har utviklet egen programvare, med stort fokus på hvordan de kan forbedre dagens modellering. Tore Hovland er administrerende direktør og grunnlegger av selskapet. Han sier seg stolt over å bli en del av Bane NORs digitale transformasjon.

– Vår teknologi er designet for å møte de strenge kravene i jernbaneindustrien og vil bidra til en mer effektiv hverdag for alle involverte parter, sier Hovland.

Gir eventyrlig ytelse

Bane NOR har erfaring med programvaren til Novorender fra tidligere prosjekter, og det trekkes spesielt frem hvor lett programmet er å bruke.

– Her har vi et norsk selskap som er innovativ, fremoverlent og som ligger langt fremme teknologisk. Vi gleder oss til å starte samarbeidet med dem og se hvordan vi kan dra nytte av hverandre for å forbedre måten vi jobber på i dag, sier Bettina Sandvin, utbyggingsdirektør i Bane NOR.

Virksomhetsarkitekt Ola Vikland i Bane NOR er like fornøyd med avtalen:

– Fra et IKT-ståsted, er denne anskaffelsen svært spennende. Teknologien er utviklet i Norge, og har sine røtter i spillverden. For oss betyr det blant annet eventyrlig ytelse, teknologivalg som vi sjelden ser i vår sektor, stabilitet i drift, og mange spennende muligheter, sier Vikland.

Dette er BIM:

Å planlegge og bygge jernbane er svært komplisert. Togene skal kunne gå i 200 kilometer i timen. Sporene kan derfor ikke svinge brått, eller gå opp bratte stigninger, slik veier kan. Samtidig må det ta hensyn til grunnforhold, til alt som finnes over og under bakken. Det er her BIM kommer inn. Det er en forkortelse for byggverksinformasjonsmodellering, som handler om å planlegge i en digital modell i 3D. Programmet forteller oss hvor det er lurt og økonomisk å bygge infrastruktur.

Først må det legges inn masse data i modellen om alt som kan påvirke en ny jernbane. Grunnfjell plottes inn, kabler og annet som måtte finnes under bakken. Så legges det inn eksempelvis skog, bygninger, strømlinjer og alt som finnes over bakken i det aktuelle området. Dette er nyttig når det skal sette opp forslag til hvor nye jernbanespor kan gå. Det gir samtidig en grov kalkulering av kostnadene ved å bygge ny skinnegang. Noen steder vil terrenget kreve at det bygges dyre tunneler eller lange bruer. Andre steder er det eksempelvis vernede kulturminner, trafoer eller dårlige grunnforhold som bør unngås.

Her er kort informasjon om det konkrete programmet fra Novorender, for de spesielt interesserte:

Dette er et standardisert verktøy (hyllevare), som tilbyr en av de kraftigste og raskeste 3D-viewerene på markedet, med mulighet for å integrere både med interne og eksterne systemer. Dette er en modulbasert løsning som omfavner modellbasert bygging, datadrevne beslutninger og involverer interessenter på en brukerorientert måte. Løsningen er skybasert, har åpne APIer og er tilgjengelig i nettleser både online og offline. Brukergrensesnittet er enkelt, men funksjonene er mange.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur