Select Language
  • Afrikaans
  • Albanian
  • Arabic
  • Armenian
  • Azerbaijani
  • Basque
  • Belarusian
  • Bengali
  • Bulgarian
  • Catalan
  • Cebuano
  • Chichewa
  • Chinese (Simplified)
  • Chinese (Traditional)
  • Corsican
  • Croatian
  • Czech
  • Danish
  • Dutch
  • English
  • Esperanto
  • Estonian
  • Tamil
  • Finnish
  • French
  • Galician
  • Georgian
  • German
  • Greek
  • Gujarati
  • Haitian Creole
  • Hausa
  • Hawaii
  • Hebrew
  • Hindi
  • Hmong
  • Hungarian
  • Icelandic
  • Indonesian
  • Irish
  • Italian
  • Japanese
  • Javanese
  • Kannada
  • Kazakh
  • Khmer
  • Korean
  • Kurdish (Kurmanji)
  • Kyrgyz
  • Lao
  • Latin
  • Latvian
  • Lithuanian
  • Luxembourgish
  • Macedonian
  • Malagasy
  • Malay
  • Malayalam
  • Maltese
  • Maori
  • Marathi
  • Mongolian
  • Myanmar (Burmese)
  • Nepali
  • Norwegian
  • Pashto
  • Persian
  • Polish
  • Portuguese
  • Romanian
  • Russian
  • Samoan
  • Scots Gaelic
  • Serbian
  • Sesotho
  • Shona
  • Sindhi
  • Sinhala
  • Slovak
  • Slovenian
  • Somali
  • Spanish
  • Sudanese
  • Swahili
  • Swedish
  • Tajik
  • Telugu
  • Thai
  • Turkish
  • Ukrainian
  • Urdu
  • Uzbek
  • Vietnamese
  • Welsh
  • Xhosa
  • Yiddish
  • Yoruba
  • Zulu
Meny
Skal ut og selge norsk-bygget anleggsmaskin Foto: Pon Equipment AS

Emner
Anleggsmaskiner


Tekst
Thor Lynneberg

Publisert
06.August.2019

Skal ut og selge norsk-bygget anleggsmaskin

Cat stiller ut den utslippsfrie gravemaskinen Cat 323F på verdens største fagmesse for bygg- og anleggsmaskiner. 25-tonneren er gjort elektrisk på Skedsmokorset utenfor Oslo.

– Vi skal ha maskinen på fagmessen Bauma 2019 i München fra 8. til 14. april. Importøren i Tyskland låner vår batteridrevne gravemaskin for å sjekke interessen og etterspørselen der nede, forteller administrerende direktør i Pon Equipment AS,  Erik Sollerud.

Stiv pris

Pon er forhandler av produktene til Caterpillar (Cat) i Norge. Det er ingen eiermessig knytning mellom de to selskapene, men de jobber tett sammen om de nye, utslippsfrie anleggsmaskinene. Helt konkret har de elektrifisert en 25-tonns gravemaskin, kjent som 323F Z-line. Z-line indikerer zero emission. Det er med andre ord snakk om en nullutslippsmaskin, som kan brukes i 5 til 7 timer uten lading.

Fikk ideen på miljøkonferanse

Maskinen ser ut som en vanlig Cat 323F, men med grønne dekaler, uten luftfilter og ingen eksospotte. Inne i maskinen er motor, utstyr og loddet fjernet og erstattet med elektrisk motor, motor controllere og  «heavy duty»-batterier. Maskinen er utrustet med lader for 400V tilkobling, det mest vanlige i strømskap på anleggsplasser. En time lading gir en time drift. Det er også mulighet for hurtiglading der 1-2 timers lading gir fullt batteri, da med 400/1000V nettilkobling, ifølge Pon.

Det er en allround maskin brukt til effektiv lasting av lastebiler, graving og planering på små og store anlegg. Cat-modellen er også utstyrt med med fabrikkmontert teknologi som i utgangspunktet reduserer utslipp.

– Maskinene skal ha samme ytelse som standardmaskinene. Dette er ombygde maskiner for urbane strøk, hvor nullutslipp er et krav. Vi forsøker altså å tilpasse oss det som skjer i det norske markedet i første omgang. Det har vært litt etterspørsel også utenfor Oslo, men ikke så mye foreløpig.

– Prisen på denne gravemaskinen er temmelig stiv, og den er jo utviklet spesielt for områder der forurensingen er høy og lokalforurensingen kan være en utfordring for beboere. Med den høye kostnaden – og også begrenset tilbud – er dette så langt en spesialmaskin for å løse utfordringer på steder der miljøkravene til anleggsmaskiner er særlig strenge.

To nye modeller

Idèen fikk Sollerud under en av de årlige Zerokonferansene. Han fikk med seg tekniker Eivind Hafslund, mekanikerne Remi Hagen og Cato Berntsen, samt markedsdirektør Espen Paulseth og servicedirektør Ole Petter Holene.

Nå jobber de med ytterligere to modeller; en 10- og en 7-tonnsmaskin.

– I den første serien har vi bygget om syv eller åtte maskiner, så det er veldig få av dem tilgjengelig. Hadde etterspørselen vært større, ville vi ikke klart å levere uansett. Men denne type anleggsmaskiner vil nok bli mer vanlig etter hvert. Nå bygger vi på forespørsel.

– Vi gjør dette i samarbeid med Cat, men det globale markedet for slike maskiner er svært lite. Cat er derfor avventende, som produsent. Det gjør at maskinene vi bygger om blir veldig dyre. Det er mange batterier som må til. Dette blir altså veldig spesielt for Norge, men Cat er veldig åpne for dette – og de er svært interessert i det vi driver med.

– Cat hat vært her og sett hva vi gjør, mens vi gjør det. De erfaringene vi gjør oss her, vil altså også komme til nytte i andre markeder. Dette vil uten tvil bli mer kommersielt tilgjengelig. Det er bare et spørsmål om tid før etterspørselen kommer også andre steder i verden.

Les Også

Hydrogen er fremtiden for lastebilnæringen

– Det er liten tvil om at hydrogen er fremtiden for lastebilnæringen og andre som trenger kraftige motorer til sin virksomhet. Dette begynner å slå rot i næringen også. Likevel er det en grunnleggende forutsetning for suksess som ikke er på plass, og det er et landsdekkende distribusjonsnett for hydrogen.

Les Også

Anleggsbransjen blir stadig grønnere

– Det skjer veldig mye innenfor anleggsbransjen, som utvikler seg med stormskritt mot en mer bærekraftig produksjon. Men det er store forskjeller internt i bransjen, der skillelinjene ofte går mellom de mindre og de større aktørene.

På Forsiden Nå

Dansk-norsk samarbeide gir sikre broer

– Vi har hatt et langt og godt samarbeide med nordmenn når det gjelder å utvikle spennende og gode hengebroer. Sammen har vi skapt en kompetanse som er etterspurt over hele verden.

På Forsiden Nå

Ladetid gir dårligere fjordkryssing

– Trolig ble ikke dette med ladetid gitt høyt nok fokus da saken ble behandlet i 2016. Nå ser vi hvordan dette vil slå ut, og da er det å håpe at det blir åpnet for en ny realitetsbehandling i Hordaland Fylkesting. Vi må endre dette.

På Forsiden Nå

Vegvesenet: Vi skal svare på utfordringene

– Det er klart at vi er blitt utfordret ganske betydelig, men det skal vi svare godt på. Å gå fra å stå for rundt 80% av all veiutbygging i Norge til om lag halvparten, stiller store krav til omstilling. Men den utfordringen skal vi ta, det er det ingen tvil om.

På Forsiden Nå

Fra blindpassasjer til førersetet

Arne Fosen er konserndirektør for tog hos Vy med ansvar for Vys passasjertog i Norge og Sverige. I konsernledelsen sitter han sammen med sjefen for Vy buss (tidligere Nettbuss), godstransport (CargoNet) og Mobilitet & Reiseliv.

På Forsiden Nå

Ny standard blir en systemintegrator

– Vi er veldig godt fornøyd med vårt utvidede samarbeide med Statens Vegvesen.