Select Language
  • Afrikaans
  • Albanian
  • Arabic
  • Armenian
  • Azerbaijani
  • Basque
  • Belarusian
  • Bengali
  • Bulgarian
  • Catalan
  • Cebuano
  • Chichewa
  • Chinese (Simplified)
  • Chinese (Traditional)
  • Corsican
  • Croatian
  • Czech
  • Danish
  • Dutch
  • English
  • Esperanto
  • Estonian
  • Tamil
  • Finnish
  • French
  • Galician
  • Georgian
  • German
  • Greek
  • Gujarati
  • Haitian Creole
  • Hausa
  • Hawaii
  • Hebrew
  • Hindi
  • Hmong
  • Hungarian
  • Icelandic
  • Indonesian
  • Irish
  • Italian
  • Japanese
  • Javanese
  • Kannada
  • Kazakh
  • Khmer
  • Korean
  • Kurdish (Kurmanji)
  • Kyrgyz
  • Lao
  • Latin
  • Latvian
  • Lithuanian
  • Luxembourgish
  • Macedonian
  • Malagasy
  • Malay
  • Malayalam
  • Maltese
  • Maori
  • Marathi
  • Mongolian
  • Myanmar (Burmese)
  • Nepali
  • Norwegian
  • Pashto
  • Persian
  • Polish
  • Portuguese
  • Romanian
  • Russian
  • Samoan
  • Scots Gaelic
  • Serbian
  • Sesotho
  • Shona
  • Sindhi
  • Sinhala
  • Slovak
  • Slovenian
  • Somali
  • Spanish
  • Sudanese
  • Swahili
  • Swedish
  • Tajik
  • Telugu
  • Thai
  • Turkish
  • Ukrainian
  • Urdu
  • Uzbek
  • Vietnamese
  • Welsh
  • Xhosa
  • Yiddish
  • Yoruba
  • Zulu
Meny
Skal ut og selge norsk-bygget anleggsmaskin Foto: Pon Equipment AS

Emner
Anleggsmaskiner


Tekst
Thor Lynneberg

Publisert
06.August.2019

Skal ut og selge norsk-bygget anleggsmaskin

Cat stiller ut den utslippsfrie gravemaskinen Cat 323F på verdens største fagmesse for bygg- og anleggsmaskiner. 25-tonneren er gjort elektrisk på Skedsmokorset utenfor Oslo.

– Vi skal ha maskinen på fagmessen Bauma 2019 i München fra 8. til 14. april. Importøren i Tyskland låner vår batteridrevne gravemaskin for å sjekke interessen og etterspørselen der nede, forteller administrerende direktør i Pon Equipment AS,  Erik Sollerud.

Stiv pris

Pon er forhandler av produktene til Caterpillar (Cat) i Norge. Det er ingen eiermessig knytning mellom de to selskapene, men de jobber tett sammen om de nye, utslippsfrie anleggsmaskinene. Helt konkret har de elektrifisert en 25-tonns gravemaskin, kjent som 323F Z-line. Z-line indikerer zero emission. Det er med andre ord snakk om en nullutslippsmaskin, som kan brukes i 5 til 7 timer uten lading.

Fikk ideen på miljøkonferanse

Maskinen ser ut som en vanlig Cat 323F, men med grønne dekaler, uten luftfilter og ingen eksospotte. Inne i maskinen er motor, utstyr og loddet fjernet og erstattet med elektrisk motor, motor controllere og  «heavy duty»-batterier. Maskinen er utrustet med lader for 400V tilkobling, det mest vanlige i strømskap på anleggsplasser. En time lading gir en time drift. Det er også mulighet for hurtiglading der 1-2 timers lading gir fullt batteri, da med 400/1000V nettilkobling, ifølge Pon.

Det er en allround maskin brukt til effektiv lasting av lastebiler, graving og planering på små og store anlegg. Cat-modellen er også utstyrt med med fabrikkmontert teknologi som i utgangspunktet reduserer utslipp.

– Maskinene skal ha samme ytelse som standardmaskinene. Dette er ombygde maskiner for urbane strøk, hvor nullutslipp er et krav. Vi forsøker altså å tilpasse oss det som skjer i det norske markedet i første omgang. Det har vært litt etterspørsel også utenfor Oslo, men ikke så mye foreløpig.

– Prisen på denne gravemaskinen er temmelig stiv, og den er jo utviklet spesielt for områder der forurensingen er høy og lokalforurensingen kan være en utfordring for beboere. Med den høye kostnaden – og også begrenset tilbud – er dette så langt en spesialmaskin for å løse utfordringer på steder der miljøkravene til anleggsmaskiner er særlig strenge.

To nye modeller

Idèen fikk Sollerud under en av de årlige Zerokonferansene. Han fikk med seg tekniker Eivind Hafslund, mekanikerne Remi Hagen og Cato Berntsen, samt markedsdirektør Espen Paulseth og servicedirektør Ole Petter Holene.

Nå jobber de med ytterligere to modeller; en 10- og en 7-tonnsmaskin.

– I den første serien har vi bygget om syv eller åtte maskiner, så det er veldig få av dem tilgjengelig. Hadde etterspørselen vært større, ville vi ikke klart å levere uansett. Men denne type anleggsmaskiner vil nok bli mer vanlig etter hvert. Nå bygger vi på forespørsel.

– Vi gjør dette i samarbeid med Cat, men det globale markedet for slike maskiner er svært lite. Cat er derfor avventende, som produsent. Det gjør at maskinene vi bygger om blir veldig dyre. Det er mange batterier som må til. Dette blir altså veldig spesielt for Norge, men Cat er veldig åpne for dette – og de er svært interessert i det vi driver med.

– Cat hat vært her og sett hva vi gjør, mens vi gjør det. De erfaringene vi gjør oss her, vil altså også komme til nytte i andre markeder. Dette vil uten tvil bli mer kommersielt tilgjengelig. Det er bare et spørsmål om tid før etterspørselen kommer også andre steder i verden.

Les Også

Slik jobbes det med å bedre næringen for maskinentreprenørene

Vi snakket med administrerende direktør Julie Brodtkorb om hva slags planer og tiltak Maskinentreprenørenes forbund (MEF) har for å bedre næringen for maskinentreprenørene.

Les Også

Investerer 90 millioner i nye maskiner – tredobler produksjonskapasiteten

Den verdensledende tiltrotatorprodusenten Engcon skal de neste tre årene investere til sammen 90 millioner kroner i toppmoderne CNC-maskiner, som et svar på den store interessen ute i markedet. Med de nye maskinene på plass vil Engcon kunne produsere 22 000 tiltrotatorer i året, noe som er tredobling sammenlignet med i dag.

På Forsiden Nå

Vil halvere byggetiden

Få ting flyr så fritt som timene i norske byggeprosjekter, ifølge Agnar Johansen hos Sintef. Seniorforskeren mener byggetiden jevnt over kan halveres.

På Forsiden Nå

Nytt konsept for utbedring av vei

– Dette er et helt nytt konsept for å utbedre veier. For det første tar vi for oss en lengre distanse enn vanlig, og for det andre involverer vi entreprenøren på et tidligere tidspunkt enn før. Begge deler mener vi vil slå positivt ut for prosjektet.

På Forsiden Nå

Anleggs-IT bør være langsiktig planlegging

– Det er nok mange kolleger som opplever det samme som oss: IT-anleggene er noe som bare skal fungere, og det legges ofte for lite planer i prosjektene før de legges ut på anbud. Om man da for eksempel trenger helikopter for å frakte ut anleggsutstyret, sier det seg selv at IT-kabler vil være en utfordring.

På Forsiden Nå

Blir verdens største fjernstyrte tårnsenter: Vil fjernstyre 15 kontrolltårn i Norge fra Bodø

Når Avinors nye fjernstyrte tårnsenter til 110 millioner kroner står klart i 2020, får det status som verdens største. Tårnsenteret vil kunne gi mulighet for utvidede åpningstider ved små lufthavner, og bedre tilgjengelighet til mindre samfunn.

På Forsiden Nå

El-ferger bedre enn bro og tunnel?

– Det er grunn til å reise spørsmålet om hvorvidt elferger kan være et bedre alternativ enn kostbare broer og tunneler i tiden som kommer. Se bare på den såkalte «fergefri» kystvegen fra Stavanger til Trondheim. Det kan kanskje finnes bedre alternativer.