Publisert: 24.04.2019 

Slik jobbes det med å bedre næringen for maskinentreprenørene

Vi snakket med administrerende direktør Julie Brodtkorb om hva slags planer og tiltak Maskinentreprenørenes forbund (MEF) har for å bedre næringen for maskinentreprenørene.

MEF har over 2100 medlemsbedrifter i alle størrelser. Samlet har medlemsbedriftene over 80 milliarder kroner i årlig omsetning og sysselsetter over 30.000 arbeidstakere.

– Hva er viktige næringspolitiske saker for MEF i 2019?

– En svært viktig sak vil være å bidra til å få på plass en sentral godkjenning som stiller riktige kvalifikasjonskrav til entreprenørene. Disse kravene vil antagelig ikke være på plass før 2020 når overgangsordningen utløper.

– Hvilke andre tiltak står på agendaen?

– MEF skal fortsette arbeidet med å få på plass en sektorlov for vann- og avløpssektoren. I 2018 oppfordret vi klima- og miljøministeren til å gjennomføre en nasjonal vannreform basert på fire tiltak: Klima- og miljødepartementet må ta en sterkere styring når det gjelder vann, det må innføres minstekrav til kvalitet, det må etableres et statlig vannfond for å sikre forsvarlig reservevannforsyning og vann må bli et lokaliseringsfortrinn. Statlige lokaliseringer må legges til steder hvor de lokale myndigheter har ivaretatt vannforsyningen og alternative forsyningsveier på en god måte.

– I en tid med gigakontrakter, hvordan sikre kontrakter for mindre virksomheter?

– MEF skal jobbe for at vi offentlige oppdragsgivere også fremover utlyser kontrakter tilpasset hele anleggsbransjen. Et viktig element i dette arbeidet vil være ny strategi for små og mellomstore bedrifter som regjeringen skal legge frem før sommeren 2019. For MEFs del vil målsettingen være at strategien skal stille strengere krav til at offentlige oppdragsgivere utlyser kontrakter som også er tilpasset små og mellomstore bedrifter. En mulig modell er at det kommer et konkret krav til hvor stor andel av innkjøpene som skal gå til mindre bedrifter.

I 2019 skal vi jobbe for å få på plass læreplaner som møter bransjens behov i de nye fagene anleggsrørlegger og veidrift/veivedlikehold.

– Hvordan arbeider dere med sosial dumping?

– Vi vil videreføre arbeidet for å redusere innslaget av sosial dumping og arbeidslivskriminalitet i anleggsbransjen. Dette innebærer blant annet å få på plass bedre og mer effektive kanaler for varsling av mistenkelige hendelser og aktiviteter til myndighetene.

– Hva gjør dere for å sikre kompetent arbeidskraft til bransjen?

– Kompetanse og rekruttering er alltid en viktig MEF-sak. I 2019 skal vi jobbe for å få på plass læreplaner som møter bransjens behov i de nye fagene anleggsrørlegger og veidrift/veivedlikehold.

Videre ønsker MEF å utarbeide mer konkrete utdanningsmål for hva elevene på de anleggsfaglige linjene skal gjennomføre, eksempelvis når det gjelder antall timer på de ulike maskinene.

MEF jobber også aktivt opp imot de ulike videregående skolene for å øke antallet skoleplasser for faget anleggsteknikk. Dette er ofte tidkrevende prosesser, men arbeidet har gitt gode resultater blant annet i Hedmark og Trøndelag.

– Hvor trykker skoen mest?

– Akkurat nå er konfliktnivået mellom byggherre og entreprenør en akutt sak for hele bransjen. En negativ bieffekt av dette er utfordringer knyttet til momskrav. Et konkret eksempel er når en maskinentreprenør skal bygge vei. De prosjekterer ikke prosjektet selv, men de må gå ut fra at opplysningene der er riktige. Eksempelvis at prosjektet beskriver fastmasser og så viser det seg å være løsmasser når de begynner å grave.

Når de varsler kan byggherren svare «det tar vi i sluttoppgjøret». Så blir de ikke enige og saken må gjennom rettssystemet. Entreprenøren kan ha store summer utestående, men ettersom beløpet er fakturert plikter entreprenøren i dag å betale moms på fakturabeløpet. Dette kan sette entreprenøren i en alvorlig likviditetsskvis som i verste fall resulterer i konkurs. En samlet bransje har oppfordret Næringsdepartementet til å gjennomføre endringer i momsregelverket som kan gi betydelige forenklinger for næringslivet.

– Er det noe annet som er viktig for å bedre forholdene for maskinentreprenørene?

– Utover dette er det selvsagt viktig at offentlige infrastrukturprosjekter, blant annet når det gjelder samferdsel, blir gjennomført i henhold til planene – bransjen har rigget seg for å møte store investeringer i årene fremover.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur