Select Language
  • Afrikaans
  • Albanian
  • Arabic
  • Armenian
  • Azerbaijani
  • Basque
  • Belarusian
  • Bengali
  • Bulgarian
  • Catalan
  • Cebuano
  • Chichewa
  • Chinese (Simplified)
  • Chinese (Traditional)
  • Corsican
  • Croatian
  • Czech
  • Danish
  • Dutch
  • English
  • Esperanto
  • Estonian
  • Tamil
  • Finnish
  • French
  • Galician
  • Georgian
  • German
  • Greek
  • Gujarati
  • Haitian Creole
  • Hausa
  • Hawaii
  • Hebrew
  • Hindi
  • Hmong
  • Hungarian
  • Icelandic
  • Indonesian
  • Irish
  • Italian
  • Japanese
  • Javanese
  • Kannada
  • Kazakh
  • Khmer
  • Korean
  • Kurdish (Kurmanji)
  • Kyrgyz
  • Lao
  • Latin
  • Latvian
  • Lithuanian
  • Luxembourgish
  • Macedonian
  • Malagasy
  • Malay
  • Malayalam
  • Maltese
  • Maori
  • Marathi
  • Mongolian
  • Myanmar (Burmese)
  • Nepali
  • Norwegian
  • Pashto
  • Persian
  • Polish
  • Portuguese
  • Romanian
  • Russian
  • Samoan
  • Scots Gaelic
  • Serbian
  • Sesotho
  • Shona
  • Sindhi
  • Sinhala
  • Slovak
  • Slovenian
  • Somali
  • Spanish
  • Sudanese
  • Swahili
  • Swedish
  • Tajik
  • Telugu
  • Thai
  • Turkish
  • Ukrainian
  • Urdu
  • Uzbek
  • Vietnamese
  • Welsh
  • Xhosa
  • Yiddish
  • Yoruba
  • Zulu
Meny
Slik påvirker arbeidet på jernbanen togtrafikken i sommer

Emner
Bane

Publisert
13.May.2019

Slik påvirker arbeidet på jernbanen togtrafikken i sommer

Fra 22. juni 2019 skal Bane NOR gjøre omfattende arbeid på Østfoldbanen og i Lieråsen tunnel. I seks uker gjøres det vedlikehold og bygging som skal gi bedre punktlighet og kortere reisetid.

Bane NOR starter arbeidet natt til lørdag 22. juni og jobber til og med søndag 4. august.

– Vi er ikke fornøyd med punktligheten og det omfanget av feil som berører de togreisende på Østlandet i dag. Det er derfor helt nødvendig å fornye og vedlikeholde jernbanen. Arbeidet denne sommeren skal bidra til bedre punktlighet og færre feil på sporet. Samtidig bygger vi nytt. Blant annet Follobanen, som skal redusere reisetiden mellom Oslo og Ski til 11 minutter, sier infrastrukturdirektør Vibeke Aarnes i Bane NOR. 

Sommeren er en tid med mindre trafikk og den tiden på året hvor det er minst utfordrende å jobbe i og ved togspor. Alle lokaltog og regiontog som kjører på strekningene der arbeidet pågår, blir berørt. Vy og Flytoget organiserer alternativ transport for sine reisende.

Trafikklogistikk 

Tett trafikk på veiene og rundt de største stasjonene byr på ekstra logistikkutfordringer når togavgangene erstattes med buss. Aller størst trafikk er det i uke 26 da det fortsatt er mange pendlere. I tillegg skal det stenges mellom Skøyen og Drammen i 16 dager i juli.

– Det er viktig å informere tidlig slik at de som skal reise vet at det blir alternativ transport i sommerperioden, sier kommunikasjonssjef i Vy, Gina Scholz.

– Vi ønsker at alle som skal reise, enten det er med tog og buss eller på andre måter, forbereder seg på at det også i perioder kan bli tett trafikk, og at reisen kan ta ekstra tid, avslutter hun.

Lieråsen tunnel gjennomgår en fullstendig rehabilitering, som er ferdig i 2021. Bildet er fra arbeider i påsken i år.
Lieråsen tunnel gjennomgår en fullstendig rehabilitering, som er ferdig i 2021. Bildet er fra arbeider i påsken i år.
Foto: Aurora L.L. Simonsen / Bane NOR

Den siste uken av sommerarbeidet, uke 31, vil det være økende trafikk etter sommerferien. I tillegg er det Norway Cup i hovedstaden, noe som også er med på å påvirke trafikkbildet i Oslo-området. Reisende oppfordres til å la bilen stå og reise kollektivt.

Bane NOR, Vy, Flytoget, Ruter og Statens Vegvesen jobber sammen for å informere de som blir berørt på vei og bane og for å finne de beste løsningene for de reisende gjennom sommeren. 

Her blir det stengt for togtrafikk

Lieråsen tunnel: 
Uke 26–31: Stengt mellom Asker og Drammen fra 22.juni til og med 4. august

Uke 28 og 29: Stengt for togtrafikk Skøyen–Drammen–Spikkestad fra 6. juli til og med 21. juli

Togene kjører i sommer som normalt mellom Asker og Oslo og på Spikkestadbanen, med unntak av de to ukene hvor det er stengt mellom Skøyen og Drammen.

undefined
 
Foto: ANNE METTE STORVIK

Østfoldbanen:
Arbeidet starter helgen 22–23. juni. Da vil det være stengt mellom Oslo S–Rygge og Oslo S–Mysen/Rakkestad.
 
Uke 26: Mandag 24. til og med fredag 28. juni: Stengt Ski–Rygge og Ski–Mysen.

Uke 27–31: Lørdag 29. juni–søndag 04. august: Østfoldbanen østre linje er stengt Oslo S–Mysen/Rakkestad. Østfoldbanen vestre linje er stengt Oslo S–Rygge.

Uke 32: Togene på Østfoldbanen kjører med redusert hastighet slik at skinnene får «satt seg» etter arbeidene.

Tilbyr alternativ transport
Vy setter opp alternativ transport, samt benytter Ruters ordinære tilbud med buss og T-bane. Detaljer om reisetilbudet kommer i reiseplanleggeren på vy.no og i Vys reiseapp fortløpende frem mot sommeren.

Flytoget kjører buss for flytog mellom Drammen og Asker fra 22. juni til 4. august, og mellom Drammen og Skøyen fra 6. juli til 21. juli. Se flytoget.no for mer informasjon nærmere sommeren.

Les Også

Fornebubanen forsinket: Oslos lengste T-banelinje i tunnel vil koste mer enn først planlagt

Den nye T-banestrekningen mellom Majorstuen og Fornebu skulle ferdigstilles i 2025. Nå vil byggetiden trolig ta 1 til 1,5 år mer enn Oslo kommune antok i sine opprinnelige beregninger. Fornebubanen vil trolig også koste 2,4 milliarder kroner mer. Plassutfordringer, krevende byggegroper og anleggsgjennomføring har fordyret og forsinket prosjektet.

Les Også

Prosjektstatus Bane NOR

Vi spurte konsernsjef Gorm Frimannslund i Bane NOR hvilke større prosjekter de har på trappene.

På Forsiden Nå

Vil halvere byggetiden

Få ting flyr så fritt som timene i norske byggeprosjekter, ifølge Agnar Johansen hos Sintef. Seniorforskeren mener byggetiden jevnt over kan halveres.

På Forsiden Nå

Nytt konsept for utbedring av vei

– Dette er et helt nytt konsept for å utbedre veier. For det første tar vi for oss en lengre distanse enn vanlig, og for det andre involverer vi entreprenøren på et tidligere tidspunkt enn før. Begge deler mener vi vil slå positivt ut for prosjektet.

På Forsiden Nå

Anleggs-IT bør være langsiktig planlegging

– Det er nok mange kolleger som opplever det samme som oss: IT-anleggene er noe som bare skal fungere, og det legges ofte for lite planer i prosjektene før de legges ut på anbud. Om man da for eksempel trenger helikopter for å frakte ut anleggsutstyret, sier det seg selv at IT-kabler vil være en utfordring.

På Forsiden Nå

Blir verdens største fjernstyrte tårnsenter: Vil fjernstyre 15 kontrolltårn i Norge fra Bodø

Når Avinors nye fjernstyrte tårnsenter til 110 millioner kroner står klart i 2020, får det status som verdens største. Tårnsenteret vil kunne gi mulighet for utvidede åpningstider ved små lufthavner, og bedre tilgjengelighet til mindre samfunn.

På Forsiden Nå

El-ferger bedre enn bro og tunnel?

– Det er grunn til å reise spørsmålet om hvorvidt elferger kan være et bedre alternativ enn kostbare broer og tunneler i tiden som kommer. Se bare på den såkalte «fergefri» kystvegen fra Stavanger til Trondheim. Det kan kanskje finnes bedre alternativer.